این چینی‌ها هم عجب موجوداتی هستند؛ چیزی نیست که کپی نکنند و نسازند؛ حتی بهتر از اصلش؛ از پیچیده‌ترین ریزپردازنده‌ها گرفته تا ماشین‌های غول‌آسا...! در تعداد زیاد و کیفیت‌های گوناگون...! در همین کشور خودمان چیزی نیست که نمونه چینی آن در بازار موجود نباشد.
کد خبر: ۶۷۹۰۲۱

اما چینی‌های چشم بادامی این‌بار چیزی را کپی کرده‌‌اند که صدای مصری‌ها را درآورده است: ابوالهول؛ نگهبان اهرام ثلاثه! مجسمه‌ای ساخته‌اند بزرگ‌تر از ابوالهول اصلی با 80متر طول و 30 متر عرض، آن هم در صحرایی در استان «هبی» خودشان تا نشان دهند چیزی کم از صحرای سینای مصر ندارند، البته صحرای سینایی که سرسبز است. چین با دیوارش که روزگاری جلوی ورود بیگانگان به مرزهایش را می‌گرفت، گردشگران زیادی دارد، ولی انگار می‌خواهد استعدادش در کپی‌کاری را در آثار و بناهای باستانی دیگر کشورها هم به کار بندد تا گردشگران را از رفتن به کشورهای دیگر منصرف سازد. انگار که دارد می‌گوید: «آقا، خانم، ده تا سفر نرو! یه سفر بیا چین ده تا کشور را ببین...!»

اما ظاهرا این‌بار تیر چین به سنگ خورده! مصری‌‌ها که تحمل دیدن ابوالهول دیگری را ندارند، برای احقاق حقوق مصر و حفظ میراث تاریخی سرزمین‌شان به یونسکو شکایت برده‌اند، حتی خواستار پرداخت جریمه نقدی از چین شده‌اند.

البته چینی‌ها که می‌گویند مجسمه ابوالهول را برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی ساخته‌اند، اعلام کرده‌اند که این مجسمه را از بین خواهند برد. این‌راکه چه تغییری در سیاست‌های چینی‌های ناقض کپی‌رایت ایجاد شده، فقط خدا می‌داند، زیرا یکی از مسئولان چینی گفته است: «دولت چین به میراث فرهنگی جهان احترام می‌گذارد و به دلیل سوءتفاهم‌های پیش آمده نیز عذرخواهی می‌کند.»

ما هم امیدواریم چینی‌ها اعتماد به نفسشان را به دست آورده باشند و چون گذشته که ابریشم و صابون و تفنگ و... را به جهانیان معرفی کردند، خودشان محصولی ابداع کنند و ناگهان هوس نکنند تخت جمشید و چغازنبیل و میدان نقش جهان و ارگ بم را هم کپی کنند و همین تعداد گردشگر خارجی را که به کشور ما می‌آیند، بربایند.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها