امروز 21 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 11 رجب 1435 هجری و 11 می 2014 میلادی است. رخدادهای مهم تاریخی در این روز بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۲۳۷۰
یک شنبه 21 اردیبهشت در تاریخ

هجری شمسی

21 اردیبهشت 1298

دکتر "حشمت" از یاران میرزا کوچک خان جنگلی به دستور تیمور تاش حاکم گیلان اعدام شد. وی در جریان نهضت جنگل، به واسطه خدمات پزشکی‏اش، محبوبیت زیادی در لاهیجان کسب کرده بود و در آنجا یک گروه چند صد نفری به نام نظام ملی گرد آورده بود. وی پس از مدت‏ها که به همراه نهضت جنگل مشغول مبارزه بود، از جانب مقامات نظامی دولت، به تسلیم دعوت شد. مقامات نظامی برای دکتر امان نامه‏ای در پشت جلد قرآن نوشتند و برای او ارسال کردند. دکتر حشمت نیز که به مبانی دینی ایمان داشت، سوگند مقامات نظامی را باور کرد و به همراه 270 نفر از مجاهدین تحت فرمانش، خود را به قزاقان تسلیم کرد اما بدرفتاری فرماندهان نظامی، در همان لحظات اولیه، دکتر را متوجه اشتباهش کرد. پس از مدت کوتاهی جلسه محاکمه نظامی ترتیب داده شد و بدون اینکه حق دفاعی برای دکتر حشمت قائل شوند، حکمی را که از پیش انشا نموده، قرائت و دکتر را به اعدام محکوم ساختند.

21 اردیبهشت 1317

دو هفته پس از تعطیل شدن «فرهنگستان ایران» به دستور رضاشاه، فرهنگستان جدیدی به ریاست وزیر فرهنگ و 24 عضو ثابت با هدف پالایش زبان فارسی از سایر زبانها تأسیس شد.

21 اردیبهشت 1337

خسرو روزبه سرگرد کمونیست و فرمانده شاخه نظامی حزب توده به حکم محکمه نظامی و تأیید شاه اعدام شد.

21 اردیبهشت 1348

سه هزار ایرانی اخراج شده از عراق از طریق مرز خسروی وارد ایران شدند.

21 اردیبهشت 1349

نمایندگان سازمان ملل پس از 12 روز توقف در بحرین و مشاهده همه پرسی‌، گزارش خود مبنی بر ضرورت استقلال شیخ نشین بحرین را از ایران به سازمان ملل ارسال کردند.

هجری قمری

11 رجب 571

"ابن عساکر دمشقی" مورخ و محدث شهیر اسلامی درگذشت. از ابن عساکر بیش از صدو سی اثر ممتاز علمی و تاریخی به جای مانده که تاریخ دمشق یا تاریخ کبیر در هشتاد جلد، مناقِبُ الشَّباب و الاَمالی فی الحدیث از آن جمله‏اند.

میلادی

11 می 1867

کشور "لوکزامبورگ" در اروپای غربی تشکیل شد. "لوتسلبورگ" در قرن دهم میلادی پدید آمد و به عنوان یکی از توابع امپراتوری عظیم روم شکل گرفت و تا قرن پانزدهم ادامه یافت. این دوک‏نشین در اواخر این قرن جزئی از هلند گردید و بر اساس مصوبه کنگره ویِن به اتحادیه آلمان ملحق شد و تا اواسط قرن نوزدهم بین دولت‏های قدرت‏مند اروپا رد و بدل می‏گردید. در نهایت، در جریان کنفرانس لندن در 11 ماه مه 1867م نمایندگان فرانسه، انگلستان و پروس مقرر داشتند که لوکزامبورگ به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‏ الملل مطرح شد. این کشور در جریان جنگ‏های جهانی اول و دوم بی‏طرف بود اما در هر دو جنگ توسط آلمان‏ها اشغال شد. کشور لوکزامبورگ با بیش از 2500 کیلومتر مربع مساحت در همسایگی آلمان، فرانسه و بلژیک قرار دارد و در اکثر سازمان‏ها و اتحادیه‏های بین‏المللی و اروپایی عضویت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها