امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 هجری شمسی؛ 7 رجب 1435 هجری قمری؛ 7 می 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که در این تاریخ روی داده، چنین است:
کد خبر: ۶۷۱۲۸۱
امروز 17 اردیبهشت در تاریخ

هجری

17 اردیبهشت 1290

مورگان شوستر امریکایی که برای سر و سامان دادن به وضع مالی ایران استخدام شده بود، به اتفاق 16 نفر از همکاران خود وارد تهران شد.

17 اردیبهشت 1297

« آلبر لوکاس » دبیر کمیته مشترک توزیع کمکهای امریکائیها برای صدمه دیدگان جنگ اول جهانی در ایران در نامه ای به وزارت خارجه امریکا لزوم رسیدگی به ۵۰ هزار یهودی ایرانی را مورد تاکید قرار داد.

17 اردیبهشت 1329

جنازه رضاشاه به تهران انتقال یافت و در میان تدابیر شدید امنیتی در مقبره‌ای در شهرری دفن شد.

17 اردیبهشت 1349

در جلسه مجلس شورای ملی، قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران تصویب شد. این قانون با هدف سامان بخشیدن به وضعیت بایگانی های دولتی و تعیین تکلیف اوراق زاید دستگاه های اداری کشور به تصویب رسید. در فاصله سال های 1285 تا 1309 اقداماتی برای کاربرد روش های نوین بایگانی و استفاده از دانش تخصصی زیرنظر کارشناسان خارجی انجام شده بود و در سال 1309 دولت تأسیس مرکزی برای حفظ اسناد دولتی تصویب کرد و پس از ارائه لایحه این مرکز، سرانجام در تاریخ یاد شده سازمان اسناد ملی ایران ایجاد شد. از اینرو هفدهم اردیبهشت در کشورمان روز اسناد ملی ایران نامیده می شود.

17 اردیبهشت 1349

استاد بدیع الزمان فروزانفرِ خراسانی در حدود سال 1279 ش (1318 ق) در بشرویه در استان خراسان به دنیا آمد. تحصیلاتِ خود را در صرف، نحو، معانی، بیان، منطق، حکمت و فلسفه در مشهد و تهران در خدمت استادانی مانند ادیب نیشابوری، میرزا طاهر تنکابنی و سیدکاظم عصار و... به پایان رساند و پس از آن در مدرسه دارالمعلّمین عالی، سمت معلّمی ادبیات را برعهده گرفت. از این ادیب گرانقد آثار فراوانی بر جای مانده که تالیف کتاب سخن و سخنوران در چهار جلد، تاریخ ادبیات ایران و نیز تصحیح کلیات شمس تبریزی و نیز تصحیح فیه مافیهِ مولوی و... از آن جمله‏اند.

17 اردیبهشت 1360

زندان «دوله‌تو» درکردستان که در آن تعدادی از رزمندگان ایرانی به دست حزب دمکرات و کومه‌له زندانی شده بودند، توسط هواپیماهای عراقی بمباران شد و عده‌ای به شهادت رسیدند.

17 اردیبهشت 1366

ویلیام کیسی، رئیس وقت سازمان سیا، هنگامی که در دادگاه به اتهام طراحی سفر غیرقانونی «رابرت مک فارلین‌» مشاور رئیس جمهور امریکا به تهران و با هواپیمای باری و گذرنامه ایرلندی، بازجویی می‌شد، سکته کرد وجان سپرد.

7 رجب 1250

محمد میرزا فرزند عباس میرزا به عنوان سومین حاکم قاجار بر تخت نشست. او بعد از فتح علی شاه قدرت را به دست گرفت. از وقایع زمان او به شورش آقاخان محلاتی، قیام حسن خان سالار در خراسان، لشکرکشی به افغانستان و محاصره هرات می توان نام برد. محمدشاه قاجار در سال 1264 هجری قمری درگذشت.

7رجب 1273

در زمان ناصرالدین شاه قاجار، قرارداد پاریس بین ایران و انگلستان منعقد شد. بر اساس این قرارداد هرات و افغانستان به صورت کامل از ایران جدا شد و تحت نفوذ انگلستان درآمد. این قرارداد را فرخ خان امین الملک سفیر ایران و لرد کولی سفیر انگلستان در فرانسه امضا کردند.

7 می 1840

پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز برجسته روسی متولد شد. او فارغ التحصیل رشته حقوق بود. اما سراسر وجودش را عشق به موسیقی فرا گرفته بود. از اینرو به مطالعه و تحقیق در این رشته پرداخت. چایکوفسکی سال ها به سفر رفت و اغلب آثار برجسته و مشهورش، حاصل همین سفرهاست. دریاچه قو، فندق شکن و سمفونی پنجم از معروف ترین آثار چایکوفسکی به شمار می روند.

7 می 1954

جنگ معروف دین بین فو در هندوچین میان ویتنام و فرانسه پایان یافت. استعمارگران فرانسوی از اوایل قرن نوزدهم میلادی بر مناطقی از جنوب شرقی آسیا تسلط یافتند و سرزمین‏های لائوس، کامبوج و ویتنام را به تصرف خود درآوردند. در فاصله دو جنگ جهانی اول و دوم، شورش‏های پراکنده‏ای علیه استعمارگران فرانسوی از جانب انقلابیون ویتنام آغاز شد که با واکنش نیروهای استعماری مواجه شد. این شورش‏ها پس از جنگ جهانی دوم افزایش یافت و نیروهای انقلابی تحت رهبری هوشی مینه، مبارز استقلال‏طلب ویتنامی در دوم سپتامبر 1945م استقلال ویتنام را اعلام کردند. در این میان اعلام آمادگی هوشی‏مینه برای مذاکره با فرانسویان و انتقال مسالمت‏آمیز قدرت به مردم ویتنام، با مخالفت فرانسویان مواجه شد چرا که فرانسوی‏ها مطامع استعماری خود را دنبال می‏کردند و حاضر به مصالحه نبودند. از این رو نخستین دوره جنگ‏های ویتنام از سال 1946م، آغاز شد و به مدت 9 سال، تا سال 1954م ادامه یافت. آخرین نبرد سنگین بین دو طرف در قلعه مستحکم دین بین فو روی داد که در طی آن، فرانسوی‏ها پس از 55 روز محاصره توسط نیروهای ویتنام و وارد آمدن تلفات بسیار بر آنان، سرانجام در هفتم مه 1954م، تسلیم نیروهای ویتنامی شدند و زمینه برای خروج آنان از این کشور فراهم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها