وزارت نیرو با صدور اطلاعیه مهمی اعلام کرد، قبض‌های جدید برق که طی روزهای اخیر صادر شده است، از درجه اعتبار ساقط است و با دستور رئیس‌جمهور تعرفه‌های جدیدی برای محاسبه قبوض برق ابلاغ شده است.
کد خبر: ۶۶۴۳۳۶

این برای نخستین‌بار است که تمام قبض‌های برق صادره برای کل کشور به خاطر اشتباه فاحش محاسباتی باطل می‌شود. در روزهای اخیر گلایه‌های مردمی متعددی از نجومی شدن رقم قبض‌های جدید برق به رسانه‌ها اعلام شده بود. در این گلایه‌ها گفته می‌شد رقم افزایش‌های محاسبه شده در قبوض بسیار بیشتر از 24 درصد مصوب قانونی است و گاه تا بیش از90 درصد افزایش یافته است.

به‌دنبال این گلایه‌ها شرکت توانیر اواخر هفته گذشته در اطلاعیه‌ای از احتمال بروز اشتباه محاسباتی در برق بهای برخی مشترکان خبر داده بود، اما بررسی‌های بعدی نشان داد میزان این اشتباه به‌قدری گسترده است که با وجود صرف میلیاردها تومان هزینه برای چاپ و توزیع قبوض برق در کشور، این قبوض باید دوباره محاسبه، چاپ و ارسال شود. همچنین اعلام بعدی وزارت نیرو نشان داد، رئیس‌جمهور هم به ماجرا ورود کرده و دستور تدوین تعرفه‌های جدیدی را برمبنای رشد ثابت و نه رشد پلکانی و تصاعدی براساس مصرف صادر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، در این اطلاعیه که شامگاه پنجشنبه گذشته صادر شد، آمده است: همان گونه که مشترکان برق استحضار دارند، در اسفندماه سال گذشته به وزارت نیرو اجازه داده شد تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان را 24 درصد افزایش دهد. متاسفانه در محاسبه قبوض جدید برخی از مشترکان، اشتباه‌هایی صــــورت گرفته که لازم است اصلاح شود.

در این اطلاعیه با عذرخواهی از دریافت‌کنندگان این قبوض، تصریح شده است: به آگاهی مشترکان می‌رساند تمام قبض‌های صادر شده از تاریخ بیستم اسفندماه 92 تا بیست و پنجم فروردین ماه امسال از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورتحساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.

براساس اعلام وزارت نیرو، در صورتی که برخی از مشترکان قبض‌های یاد شده را تاکنون پرداخت کرده باشند، در قبض دوره بعد اصلاح‌های لازم صورت خواهد گرفت و مبالغ اضافی پرداخت شده از صورتحساب بعدی آنان کسر خواهد شد.

ابطال دستور رئیس‌جمهور

در همین حال معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: پیرو اطلاعیه صادر شده از سوی وزارت نیرو، قبض‌های ارسالی از بیستم اسفند 92 تا بیست و پنجم فروردین امسال فاقد اعتبار است و قبوض جدید تا پایان هفته آینده با افزایش 24 درصدی تعرفه به طور ثابت در تمام پلکان‌ها و بخش‌های مختلف صادر می‌شود.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد:‌ برای اطلاع افکار عمومی به استحضار همه می‌رسانم براساس مصوبه دولت قرار بود نرخ برق از 430 ریال به 533.2 ریال با افزایش 24 درصد تعدیل شود. پس از ابلاغ مصوبه‌ها با توجه به این که نرخ برق در بخش کشاورزی 12 تومان و در بسیاری از بخش‌ها نیز برق با نرخ مخفف ارائه می‌شود و در بخش فرهنگی نیز تعرفه برق تقریبا صفر است، در محاسبات اخیر تعرفه‌ها بیش از 50 درصد در بخش خانگی عادی افزایش پیدا کرد تا به رقم 533.2 ریال برسیم.وی تصریح کرد: براساس تعرفه ابلاغ شده افزایش درصد قیمت‌ها در پله‌های مختلف از 32 درصد شروع می‌شد و میزان افزایش قیمت در پله‌های مختلف گوناگون بود؛ پس از در اختیار قرار گرفتن قبوض انعکاس را دریافت کردیم و نظر ریاست جمهوری را جویا شدیم.معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر نظر ریاست جمهوری مبنی بر ابطال قبوض صادر شده گفت: ریاست جمهوری برای رضایت افکار عمومی شرایط را بررسی کرده و نظر بر این بود که در همه طبقات تعرفه‌ها به صورت یکنواخت 24 درصد افزایش داده شود.

ابلاغ تعرفه‌های جدید به شرکت برق

فلاحتیان تاکید کرد: با نظر مذکور ریاست جمهوری، درآمد برق از 533.2 ریال به 507 ریال کاهش پیدا می‌کند. با توجه به رضایت ریاست جمهوری در این باره و با توجه به این که می‌خواهیم نظر دولت را عینا اجرا کنیم، نسبت به بازنگری تعرفه‌ها اقدام کردیم و امروز تعرفه‌های جدید زیر نظر ریاست جمهوری تهیه و به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در تعرفه‌های ابلاغ شده‌، قیمت برق در پلکان مختلف به صورت ثابت 24 درصد افزایش پیدا کرد، بنابراین قیمت برق در بخش صنعتی، کشاورزی، تجاری، خانگی عادی و خانگی گرمسیر به صورت ثابت افزایش داده شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآور شد: براساس تعرفه‌های جدید ابلاغ شده، متوسط درآمد صنعت برق در بخش خانگی کمتر از 24 درصد می‌شود، چون مصارف در پلکان‌های مختلف متفاوت است. در گذشته با تعرفه‌های ابلاغ شده تلاش شده بود که متوسط درآمد در بخش خانگی 24 درصد شود؛ در حالی که الان بســیار کمتر از 24 درصد افزایش درآمد خواهیم داشت.

فلاحتیان در مورد زمان صدور قبض‌های جدید برق گفت:‌ قبوض جدید از اواخر هفته آینده صادر و برای مشترکان ارسال می‌شود.

وی در مورد قبض‌های پرداخت شده سری جدید نیز گفت: در صورتی که مبلغ پرداخت شده بیش از آنچه در قبوض جدید تعیین می‌شود، باشد مابه‌التفاوت آن به صورت بستانکار ثبت می‌شود و در سری بعدی قبوض از هزینه پرداختی کسر خواهد شد.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت در بخش برق خواهیم داشت، گفت: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت برق در سال‌ 93 نداریم، ولی اگر دولت براساس تصمیم کلان اقتصادی تصمیم‌گیری جدیدی داشته باشد، ابلاغ خواهد شد.در قبوض صادر شده‌ای که باطل شدند در بخش خانگی عادی شاهد افزایش قیمت از 32 درصد تا 90.7 درصد در پله‌های اول تا هفتم بودیم و این اقدام وزارت نیرو به گفته مسئولان در جهت رسیدن به افزایش درآمدی 24 درصدی به طور متوسط در بخش فروش برق کل کشور بود.

اما این محاسبه براساس انعکاس‌های صورت گرفته در جامعه رد شد و اکنون براساس مصوبه دولت در همه بخش‌ها مشترکان با افزایش 24 درصدی تعرفه به طور ثابت مواجه خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها