گزارشی از کنفرانس سالانه مایکروسافت

نمایش کاشی‌ها در دنیای همراه

کنفرانس سالانه مایکروسافت با نام Build 2014 به مدت دو روز از سیزدهم تا پانزدهم فروردین در سان‌فرانسیسکو برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۲۶۸۷
نمایش کاشی‌ها در دنیای همراه
کنفرانس امسال مایکروسافت از چند جهت متفاوت بود، در وهله اول ساتیا نادلا بتازگی بر صندلی ریاست مایکروسافت تکیه زده است و همه منتظر دستاوردهای جدید انتخاب او بودند. از طرف دیگر امسال شرکت نوکیا جزو مایملک مایکروسافت محسوب می‌شود، بنابراین علاوه بر سیستم‌های عامل جدید مایکروسافت، سه گوشی نوکیا نیز معرفی شد. در مجموع بیشتر کنفرانس امسال مایکروسافت، در دنیای تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند چرخ می‌زد و بجز به روزسانی ویندوز 8.1 خبر جدیدی برای دنیای رایانه‌های شخصی نبود. کنار این به‌روزسانی، مایکروسافت از قابلیت‌های جدید ویندوزفون 8.1 و گوشی‌های نوکیا پرده برداشت، اما ستاره مراسم امسال دستیار صوتی کورتانا بود که توجه‌ زیادی را به‌خود جلب کرد. همچنین مایکروسافت در جمع هزاران خبرنگار سایت‌های معتبر و اعضای شرکت‌های حوزه فناوری که هر ساله در این مراسم حاضر می‌شوند، اعلام کرد شرکت‌های Micromax و Prestigio به سازندگان تلفن‌های همراه ویندوزی پیوستند. در ادامه این گزارش، اتفاقات کنفرانس Build 2014 را با جزئیات بیشتری ورق می‌زنیم.

به‌روزرسانی ویندوز 8.1

مایکروسافت سرانجام به انتظارها پایان داد و از ویندوز 8.1 رونمایی کرد. گویا دلتنگی بعضی از کاربران ویندوز باعث شده مایکروسافت، منوی start را به ویندوز 8.1 باز‌گرداند. این بار منوی استارت فقط فهرستی از اپلیکیشن‌های دسکتاپ نخواهد بود، بلکه می‌توانید کاشی‌هایی از اپلیکیشن‌های ویندوز استور را در سمت راست این منو ببینید. مایکروسافت با تلفیق این دو محیط سعی کرده، محیط آشناتری برای کاربران ویندوز به وجود آورد.

در به‌روزرسانی جدید، مایکروسافت درکنار افزایش کاربردپذیری برای دستگاه‌های بدون صفحه‌نمایش لمسی، بیشتر و بهتر از قبل از موس و کیبورد پشتیبانی می‌کند. برای مثال می‌توانید اپلیکیشن‌های حالت متروی ویندوز استور را به دسکتاپ متصل (پین) کنید. مایکروسافت برای راحتی کاربران یک ویژگی جدید نیز افزوده است، اگر روی چیزی مانند کاشی‌ها در صفحه استارت کلیک راست کنید، در همان مکان نشانگر موس، گزینه‌های موجود به نمایش در می‌آید، بنابراین لازم نیست از منوی پایین صفحه استفاده کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی ویندوز 8.1 افزودن کلید X در گوشه بالای سمت راست برای خروج از اپلیکیشن‌های مترو است.

سازندگان سخت‌افزارهای ویندوزی نیز از سخاوت مایکروسافت بی‌نصیب نماندند. مایکروسافت اعلام کرد ویندوز و ویندوزفون را برای گجت‌های کوچک‌تر از 9 اینچ به صورت رایگان عرضه خواهد کرد و شرکت‌های سازنده لازم نیست برای دستگاه‌های خود هزینه License بپردازند. ویندوز 8.1 همزمان با ویندوز فون جدید نوزدهم فروردین برای توسعه‌دهندگان عرضه شد.

ویندوزفون 8.1

قابلیت‌های جدیدی به ویندوزفون تازه از راه رسیده اضافه شده است. برای نمونه ویژگی‌های Action center و Notification Center برای اطلاع‌رسانی‌ها به سیستم‌عامل جدید اضافه شده است که این ویژگی شباهت زیادی به شرایط فعلی اندروید دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارها، صفحه‌قفل گوشی را تغییر دهند. امکان گذاشتن تصویر پس‌زمینه در صفحه اول گوشی، قابلیت Quiet Hours و Inner Cride، امکان سوآیپ هنگام تایپ و تغییر کامل محیط آپ‌استور از دیگر ویژگی‌های جدید ویندوزفون 8.1 است.

از تغییرات خوبی که در به‌روزرسانی جدید ویندوزفون درنظر گرفته شده، پشتیبانی مایکروسافت از VPN است تا شرکت‌ها بتوانند ارتباط امنی با کارمندان خود داشته باشند.

از دیگر تغییرات کاربردی ویندوزفون 8.1 باید به تغییرات کامل و کاربردی تقویم گوشی، امکان جابه‌جایی نرم‌افزارها به حافظه SD ، وجود File Manager و امکانات کاربردی بیشتر در Task Manager اشاره کرد.

نسخه جدید ویندوزفون از امضای دیجیتالی و رمزگذاری ایمیل‌ها پشتیبانی می‌کند، بنابراین هنگام ارسال پیام‌ها می‌توانید از ویندوزفون 8.1 درخواست رمزگذاری کنید و مطمئن باشید پیام‌های محرمانه شما با امنیت بالایی ارسال می‌شود.

از قابلیت جدید Wifi Sense که به‌صورت خودکار قوانین سرویس شبکه‌ها را تائید می‌کند نیز نباید غافل شد. با این قابلیت می‌توانید به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خود، امکان دسترسی مهمان به اینترنتتان را بدهید.

علاوه بر پشتیبانی از IE 11، ویندوزفون 8.1 با پشتیبانی از DirectX 12، بازی‌هایی مانند Forza 5 را به سیستم عامل ویندوز می‌آورد. همچنین پشتیبانی از HTML 5 امکان تماشای ویدئوهای یوتیوب را که با فناوری HTML 5 پخش می‌شوند، فراهم می‌کند.

مایکروسافت نوزدهم فروردین، ویندوزفون 8.1 را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد و قرار است این به روزرسانی اوایل تابستان برای تمام گوشی‌هایی که ویندوز۸ دارند یعنی حتی برای گوشی‌های تک هسته‌ای با ۵۱۲ مگابایت رم ارائه شود.

باهوش‌تر شدن کورتانا

بعد از سیری اپل و Google Now شرکت گوگل، مشخص است مایکروسافت نیز بدون دستیار صوتی نمی‌ماند. هرچند دستیار صوتی و حرفه‌ای مایکروسافت با نام کورتانا (Cortana) تازه متولد نشده است، اما در به‌روزرسانی ویندوز 8.1 بسیار پیشرفته‌تر از قبل عمل خواهد کرد. می‌توانید از این دستیار صوتی برای نوشتن و ارسال ایمیل‌ها و پیام‌ها، یادداشت‌برداری، یادآوری‌ها، مرور وب و جستجو در آن استفاده کنید.

کورتانا که برگ برنده مایکروسافت در کنفرانس سالانه ۲۰۱۴ و برترین ویژگی ویندوزفون 8.1 محسوب می‌شود، برخلاف رقبای خود بدون اینترنت نیز کار می‌کند. کورتانا مانند Google Now قابل ارتقا و آموزش است، یعنی به مرور زمان با اخلاق، روحیات، سرگرمی‌ها و علایق شما آشنا می‌شود. برای مثال اطلاعات داخل ایمیل شما را بازبینی می‌کند تا درباره موضوعات مورد علاقه شما، زمان سفرهایتان، دوستان و همکارانتان اطلاعات به دست آورد. البته می‌توانید بسیاری از این اطلاعات را به‌صورت دستی به این دستیار صوتی ارائه دهید تا سرعت یادگیری آن افزایش یابد.

کورتانا آنقدر هوشمند است که حتی می‌توانید از او درخواست کنید، اگر همکار یا دوستتان تماس گرفت، هنگام مکالمه، موضوعی را که باید با او در میان بگذارید، به شما یادآوری کند. جو بلفیور (Joe Belfiore) برای اثبات این ویژگی، دستیار صوتی کورتانا را مقابل حاضران در مراسم امتحان کرد. هنگام معرفی کورتانا، خواهر بلفیور به او زنگ زد و کورتانا از او خواست تا درباره سگ جدید از خواهرش سوال کند.

ناگفته نماند کورتانا نیز مانند دیگر دستیاران صوتی بی عیب و نقص نیست و هنوز راه درازی برای رسیدن به ایده‌آل‌ها در پیش دارد. البته مایکروسافت وعده داده است روی ویژگی‌هایی مانند شنود دائم، شناسایی بهتر زبان و... کار کند.

نوکیا لومیا ۹۳۰

مایکروسافت به درستی دریافته برای ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدیدش به سخت‌افزار مناسب نیاز دارد، به همین دلیل شرکت نوکیا را خرید. بنابراین امسال برای اجرای به‌روزسانی و قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری‌اش، سخت‌افزارهای جدیدی تولید کرده است. در مراسم Build، جو بلفیور روی سن آمد و از سه گوشی جدید شرکت نوکیا با سیستم‌عامل ویندوزفون 8.1 ‌رونمایی کرد. در ادامه، استفن الپ (stephen Elop) توضیحات کامل‌تری درباره گوشی‌های جدید نوکیا داد. پرچمدار جدید نوکیا در واقع نسخه جهانی گوشی نوکیا لومیا آیکون است که فقط برای Verizon آمریکا ارائه شده بود. نوکیا لومیا ۹۳۰، پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس 2/2گیگاهرتز دارد که چیپست آن کوآلکوم S800 است.

صفحه پنج اینچی آن با وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یعنی تراکم پیکسلی ۴۴۱ کیفیت خوبی دارد. دوربین لومیا ۹۳۰ با ۲۰ مگاپیکسل، لنز Carl Zeiss و همچنین دو عدد فلش LED مانند دیگر نسخه‌های لومیا حریف قدری برای دوربین‌های عکاسی دیجیتال است. هرچند لومیا ۹۳۰ با یک رم دو مگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی همراهی می‌شود، اما پشتیبانی نکردن آن از حافظه جانبی سوژه انتقاد تحلیلگران شده است. همچنین به عقیده بسیاری از منتقدان، باتری ۲۴۲۰ میلی‌آمپری آن نیز ضعیف است. طبق اطلاعاتی که در کنفرانس امسال ارائه شد، گوشی لومیا ۹۳۰، ماه ژوئن (اواسط خرداد تا اوایل تیر) در رنگ‌های سفید، مشکی، سبز فسفری و نارنجی عرضه خواهد شد.

نوکیا لومیا ۶۳۰ و ۶۳۵

گوشی‌های ارزان‌تر نوکیا در دو مدل لومیا ۶۳۰ و لومیا ۶۳۵ در این کنفرانس معرفی شد. این دو هم‌خانواده، ظاهری بسیار نزدیک دارند و تنها تفاوت آنها این است که لومیا ۶۳۰ از شبکه نسل سوم در دو مدل تک و دو سیمکارته پشتیبانی می‌کند، اما لومیا ۶۳۵ فقط در مدل تک سیمکارته با پشتیبانی از شبکه LTE وارد بازار می‌شود.

هرچند پردازنده لومیا ۶۳۰ مانند لومیا ۹۳۰ چهارهسته‌ای است، اما صفحه‌نمایش این گوشی 5/4 اینچی با وضوح تصویر ۴۸۰ در ۸۵۴ و تراکم پیکسلی پایین ۲۱۸ جمع‌و‌جورتر از لومیا ۹۳۰ به نظرمی‌رسد. وجود محافظ صفحه Corning Gorilla Glass 3 و پشتیبانی از حافظه جانبی ۱۲۸ گیگابایتی از نقاط قوت لومیا ۳۶۰ است. البته نباید فراموش کرد از یک گوشی ارزان مانند لومیا ۶۳۰ نمی‌توان بیش از حد انتظار داشت، برای مثال رم این گوشی ۵۱۲ است و فقط 8 گیگابایت حافظه داخلی دارد. می‌توانید نداشتن فلش LED را نیز به کاستی‌های لومیا ۳۶۰ اضافه کنید.

لومیا ۶۳۰ در دو مدل تک و دو سیمکارته به ترتیب با قیمت ۱۵۹ و ۱۶۹ دلار و لومیا ۶۳۵ با ۱۸۹ دلار روانه بازار خواهد شد. نوکیا زمان عرضه این دو گوشی میان رده را ماه می (اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد) اعلام کرد./ ضمیمه کلیک

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها