بعضی‌ها به عصبانی‌بودن معروفند. براحتی عصبانی می‌شوند،‌ داغ می‌کنند،‌ از کوره در می‌روند و گاهی به خود و اطرافیانشان آسیب می‌رسانند. از خودشان که بپرسی می‌گویند در آن لحظات، کار به جایی می‌رسد که نفسشان بند می‌آید، کامشان خشک و تلخ شده، دنیا پیش چشمشان تیره و تار می‌شود و گاهی هم خون جلوی چشمشان را می‌گیرد و... . هر کسی ممکن است در چنین حالی عنان از کف بدهد و مرتکب فاجعه شود؛ بسیار هم اتفاق می‌افتد که به خیر می‌گذرد. اما این، همه ماجرا نیست. به گزارش مجله پریونشن پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که عصبانیت مفرط اگر فروکش کند و بلایی سر کسی یا چیزی نیاورد،‌ آتشفشان نهفته‌ای است که می‌تواند در مدت دو ساعت فرد عصبانی را گرفتار مشکلات هولناکی سازد.
کد خبر: ۶۶۱۳۸۱

محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند خشم و عصبانیت شدید می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. مطابق نتایج پژوهش اخیر آنان، این خطرات هم بسیار شدید هستند و هم بسیار سریع عمل می‌کنند. شاید باورش دشوار باشد، اما در مدت دو ساعت پس از بروز عصبانیت شدید و آتشین، خطر حمله قلبی حدود پنج برابر افزایش خواهد یافت. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود، در همین زمان خطر سکته مغزی حدود چهار برابر خواهد شد و البته خطر بروز آریتمی (یا همان ضربان غیرطبیعی) قلب نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت. خطرات ناشی از عصبانیت شدید بیش از همه در کمین افرادی است که اغلب عصبانی می‌شوند و در عین حال از پیش با مشکلات قلبی دست به گریبانند یا به فشار خون بالا مبتلا هستند.

اما چرا عصبانیت تا این اندازه خطرناک و مخرب است؟ متخصصان قلب و عروق دانشگاه هاروارد معتقدند عصبانی‌شدن فیزیولوژی بدن ما را دستخوش تغییر کرده، ضربان قلب و تنفس را بشدت افزایش داده و رگ‌های خونی را بسیار تنگ می‌سازد و به این ترتیب سبب بالا رفتن فشار خون خواهد شد. همچنین فرآیند تشکیل لخته‌های خون را سرعت می‌بخشد.

ساده‌ترین نتیجه تمام این حرف‌ها آن است که افراد به اصطلاح عصبانی باید بکوشند تعداد دفعات عصبانی‌شدن خود را کم کنند و از شدت عصبانیت‌ها نیز بکاهند. مهم‌ترین کار اساسی که هر فرد گرفتار عصبانیت مفرط می‌تواند بکند، آن است که سبک زندگی خود را تغییر دهد و اگر درست عمل کند، خواهد توانست خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی را به میزان چشمگیری کاهش دهد. در میان همه کارها،‌ مهم‌ترین‌‌ها عبارتند از تنظیم میزان کلسترول خون و حفظ کردن آن در حد مجاز، نه گفتن به استعمال دخانیات‌ و انجام ورزش آن هم مرتب و منظم. این کارها لازمند، اما کافی نیستند. مهم‌ترین کار در کنار این الگو،‌ آن است که اگر عصبانیت مفرط دست بردار نیست و تبدیل به بختکی شوم شده است، حتما باید با متخصص مشورت کنید تا برای رهایی از آن یاریتان کند. بعلاوه به یاد داشته باشید فروخوردن عصبانیت و به اصطلاح خودخوری، رفتار بسیار خطرناکی است که احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی را بسیار بالا می‌برد. به همین دلیل هرگاه بشدت عصبانی شدید،‌ بیکار ننشینید و خود را در خلوت به خشم فروخورده تسلیم نکنید.

مسعود ایثاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها