طی چند روز آینده نشستی 4 جانبه با حضور آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین درباره بحران این کشور برگزار می‌شود

ضرب‌الاجل 48 ساعته اوکراین به جدایی‌طلبان

ادامه ناآرامی و تنش در شهرهای شرقی اوکراین و اصرار طرفداران روسیه ساکن در این مناطق بر جدایی‌طلبی، باعث شده تا مقامات دولتی اوکراین رویکرد جدی‌تری نسبت به این مساله داشته باشند. حال با ادامه این روند مقامات کی‌یف از تعیین ضرب‌الاجل برای جدایی‌طلبان یا توسل به زور سخن می‌گویند.
کد خبر: ۶۶۱۲۱۳

بر همین اساس، آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین برای معترضان در مناطق جنوب شرقی این کشور مهلت چهل و هشت ساعته برای پایان دادن به اعتراضات تعیین کرد. به گزارش ایرنا، آواکوف روز گذشته به خبرنگاران گفت: وضع مناطق جنوب شرق کشور یا از طریق مذاکره آرام خواهد شد یا با به‌کارگیری زور آرامش برقرار می‌کنیم. وی افزود: در 48 ساعت آینده راه‌حلی برای بحران خواهیم یافت اما در هر شرایطی برنامه‌هایی را که تنظیم کرده‌ایم، اجرا می‌کنیم. وزیر کشور اوکراین گفت: دو حالت برای اوضاع مناطق جنوب شرق کشور وجود دارد؛ یا با مذاکره مسائل این منطقه حل خواهد شد یا به زور اوضاع را آرام می‌کنیم.

در همین حال شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گزارشی در این زمینه عنوان کرد که به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر تصمیم نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات در دونتسک در شرق اوکراین، همه در این شهر در حال انتظار به‌سر می‌برند. این در حالی است که فعالان در این شهر، حکومت مردمی موقت تشکیل داده‌اند و تصمیم دارند مسئولانی که دولت کی‌یف آنها را تعیین کرده است برکنار کنند.

این در حالی است که طرفداران برگزاری همه‌پرسی درباره وضع قانونی این منطقه در مقابل ساختمان اداره محلی که معترضان از چهار روز پیش آن را اشغال کرده‌اند، تجمع کردند. از سوی دیگر خبرگزاری ایتارتاس به نقل از فعالان اعلام کرد بیش از یک هزار نفر هنوز ساختمان سازمان‌های امنیتی را در لوگانسک تحت سیطره خود دارند. گفته می‌شود وزارت کشور اوکراین واحدهای بیشتری از نیروهای ویژه را به برخی مناطق شرقی که شاهد اعتراضات و تحصن هستند و مقامات جدید کی‌یف را رد می‌کنند، اعزام کرده است. بنا به گزارش روسیا الیوم، خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که 25 نفر از فعالان شهر دونتسک بازداشت شده‌اند.

شهر لوهانسک، از دیگر شهرهای شرقی این کشور است که طی چند روز گذشته شاهد این ناآرامی‌ها بوده است. به‌نظر می‌رسد این وضع همچنان در این شهر ادامه دارد. در همین زمینه، سرویس امنیتی اوکراین در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: جدایی‌طلبان در یک ساختمان دولتی این شهر مواد منفجره جاسازی کرده و 60 گروگان را که در اختیار دارند با سلاح و مواد منفجره تهدید می‌کنند. این در حالی است فعالانی که کنترل مقرهای امنیتی این ناحیه را در اختیار گرفته‌اند، این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند تنها یک انبار پر از سلاح را در اختیار دارند. یکی از رهبران معترضان در این خصوص به خبرنگار رویترز گفت که هیچ مواد منفجره‌ای در کار نیست و از خروج هیچ کسی از این ساختمان جلوگیری نمی‌شود. خبرنگار رویترز نیز در این باره می‌گوید ظاهرا رفت و آمد به این ساختمان آزاد است.

پنج استان جنوب و شرق اوکراین که اکثریت از روس‌زبانان تشکیل شده‌اند 15 میلیون جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و در یک هفته اخیر شاهد تظاهرات و اعتراضات جمعی علیه حکومت اوکراین هستند. معترضان در روزهای اخیر ساختمان‌های حکومتی در استان‌های دونتسک، خارکف و لوگانسک را اشغال کرده‌اند.

مذاکرات چند جانبه در چند روز آینده

در این میان به نظر می‌رسد طی چند روز آینده مذاکرات چند جانبه‌ای با حضور طرف‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این بحران صورت بگیرد. بنا به گزارش رویترز، آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا در چند روز آینده برای مذاکره درباره بحران اوکراین دیداری در سطح وزرا برگزار خواهند کرد.

بنا به اعلام اتحادیه اروپا، در این نشست جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آندری دشچیتسیا، همتای اوکراینی‌اش شرکت خواهند داشت. در همین زمینه، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کاترین اشتون به تلاش‌های دیپلماتیک با هدف تسکین اوضاع کنونی اوکراین ادامه می‌دهد. بر همین اساس اشتون در چند روز آینده با وزرای امور خارجه آمریکا، فدراسیون روسیه و اوکراین دیدار می‌کند.

این دیدار در حالی قرار است برگزار شود که اختلاف نظر واشنگتن و مسکو در مورد بحران اوکراین همچنان ادامه دارد و طی چند روز گذشته اظهاراتی از سوی طرفین بیان شده است. در همین باره، جان کری سه‌شنبه شب ماموران و نیروهای ویژه روسیه را به ایجاد ناآرامی‌های جدایی‌طلبانه در شرق اوکراین متهم کرد و گفت: مسکو در تلاش است برای اقدامی نظامی همانند مساله رخ داده در منطقه کریمه، آماده شود. در مقابل این ادعاها، وزارت امورخارجه روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد این کشور به‌هیچ وجه قصد ورود به خاک اوکراین را ندارد و ادعاها در این زمینه را تکذیب می‌کند. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: دلیلی برای نگرانی آمریکا و اوکراین وجود ندارد. روسیه هیچ اقدامی خارج از عرف و پیش‌بینی نشده در مرزهای خود با اوکراین انجام نخواهد داد.

تشدید حضور نظامی آمریکا

مقامات واشنگتن در حالی این ادعاها را علیه مقامات مسکو مطرح می‌کنند که برخی خبرها حکایت از افزایش حضور نظامی آنها در منطقه دارد. در همین زمینه، شبکه تلویزیونی خبری روسیه 24 روز گذشته در بخش اخبار بامدادی تصاویری از استقرار رزمناو آمریکایی ‌دونالد کوک در دریای سیاه را پخش کرد.

در این گزارش گفته شد: رزمناو آمریکایی به سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی، موشک‌های تام هاوک و توپ‌های دوربرد مجهز است. در گزارش رسانه روسی، هدف آمریکا از اعزام این رزمناو حمایت از اوکراین در برابر روسیه اعلام شد. دونالد کوک دومین رزمناو آمریکایی است که به دریای سیاه اعزام می‌شود و در اواسط ماه مارس گذشته واشنگتن یک فروند رزمناو خود را در این منطقه مستقر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها