امسال نیز براساس یک سنت معهود از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، شعاری برای سال ٩٣ انتخاب شد؛ شعاری که بیان‌کننده اولویت‌ها و ضرورت‌هایی است که لازم است بیش از پیش مورد توجه و اهتمام قرار گیرد؛ یا به بیان خود رهبر انقلاب در سال‌ها قبل، «این نامگذاری به ما و ملت و مسئولان نشان می‌دهد که چه می‌خواهیم و دنبال چه هستیم یا باید دنبال چه باشیم.»
کد خبر: ۶۵۹۵۵۹

مروری بر شعارهای انتخاب شده در ٢٤ سال گذشته جلوه‌های متفاوتی از این اقدام خردمندانه را پیش روی ما می گذارد؛ اما آنچه در همه این سال‌ها مشترک بوده است، ایجاد تمرکز و بسیج ذهن‌ها و بخشی از برنامه‌ها روی موضوعاتی است که به عنوان شعار سال تعیین شده‌اند و به تبع، پرهیز از پراکنده‌گویی و تشتت ذهن‌ها و برنامه‌ها. البته روشن است که تحقق کامل اهداف این نامگذاری، به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های بیشتر و دقیق‌تر نیازمند است، اما به هر مقدار که در جهت این اهداف کار شود ما رو به جلو حرکت کرده‌ایم، ضمن این‌که بسیاری از شعارها اختصاص به یک سال خاص نداشته و جنبه راهبردی و همه زمانی و همه مکانی داشته است.

اما آنچه در این مجال درباره نامگذاری امسال یعنی اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌شود گفت این است که، ١) این شعار از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول که شامل «اقتصاد» و «فرهنگ» می‌شود، بیان دغدغه‌ها و اهم موضوعاتی است که با توجه به نیازها و اقتضائات زمانی، لازم است مورد توجه قرار گیرد و بخش دوم یعنی «عزم ملی» و «مدیریت جهادی» را می‌توان به نوعی راه‌حل‌ها یا الزامات رفع این دغدغه‌ها دانست. به عبارت دیگر، دغدغه‌های فرهنگی و اقتصادی و در سطح بالاتر معضلات فرهنگی و اقتصادی حل نخواهند شد مگر با عزم ملی و مدیریت جهادی.

٢) در شعار امسال، فرهنگ، ملازم با اقتصاد آمده است. البته با دقت بیشتر در مفهوم فرهنگ و مراجعه به بیانات سابق رهبری در این باره به این واقعیت پی می‌بریم که فرهنگ پیش‌نیاز و زمینه‌ساز هر تحول از جمله تحول اقتصادی است و تا زمانی که در حوزه فرهنگ شاهد تغییرات مثبت نباشیم، نباید و نمی‌توان منتظر بهبود در اوضاع اقتصاد و سیاست بود.

مضافا این‌که شاهد فعال شدن دوباره جریان فکری و فرهنگی مسمومی هستیم که رشد و گسترش آن نه تنها مانع بروز شرایط مثبت در اقتصاد و سیاست خواهد شد، بلکه راه طی شده و پیشرفت های به‌دست آمده را نیز تباه خواهد کرد و به هدر خواهد داد.

جریانی که استقلال و استقلال‌طلبی را محکوم و مطرود می‌داند و تبلیغ وابستگی می‌کند. جریانی که مبارزات و ایثارهای ملت بزرگ ایران را نادیده و آنها را به تسلیم شدن در برابر نظم به اصطلاح جهانی دعوت می‌کند. جریانی که پایبندی به احکام اسلام و نظام اسلامی را برنمی‌تابد و صراحتا یا در لفافه فاصله گرفتن از اسلام عزیز را مایه پیشرفت معرفی می کند و بالاخره جریانی که اساسا هویت ایرانی و اسلامی را مانع پیشرفت می‌داند.

گنجاندن «فرهنگ» در شعار سال ٩٣ دعوت همه مسئولان، بخصوص مسئولان فرهنگی و همچنین نیروهای مومن به هوشیاری در برابر این جریان و دعوت به تقویت و مراقبت بیش از پیش از فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

٣) در شعار امسال همچنین «عزم ملی» ملازم و مقدم بر «مدیریت جهادی» آمده است. عزم ملی در اینجا به‌معنای اراده همگانی برای اصلاح وضع اقتصاد و فرهنگ است زیرا بی‌تردید، بدون مشارکت و همراهی عموم مردم، نه اقتصاد به سامان می‌رسد و نه فرهنگ.

مدیریت جهادی نیز که از دستاوردهای دوران دفاع مقدس است، مدیریتی است مومنانه و با اخلاص، برپایه عقل و خرد، آرمانگرا و واقع‌بین، کم‌توقع و پرکار و خدمتگزار و باانگیزه.

مدیریت جهادی زمانی موثر واقع می‌شود که عزم ملی را پشت سر خود داشته باشد، مانند دوران دفاع مقدس. و عزم ملی نیز زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که مدیران جهادی بتوانند آن را صحیح سازماندهی و از آن درست بهره‌برداری کنند باز هم مانند دوران دفاع مقدس، بنابراین یک بار دیگر باید به دفاع مقدس و درس‌های آن بازگردیم.

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها