کاخ موزه نظامی انزلی با بخش‌های متنوع نظامی، عکس، تفریحی و تاریخی، میزبان هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی در طرح نوروزی گیلان است.
کد خبر: ۶۵۸۲۱۰
کاخ موزه نظامی انزلی میزبان گردشگران+عکس

موزه نظامی این شهرستان، سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است که به انزلی سفر می‌کنند.

موزه نظامی انزلی یا همان کاخ میان پشته یکی از بناهای زیبا وتاریخی استان گیلان به شمار می‌رود، این کاخ متعلق به یک تاجر روسی به نام «خوشتاریا» بوده است که رضاخان در اولین سفرش به انزلی مجزوب این بنا شده و «خوشتاریا» کاخ رابه وی هدیه کرد.

برای ساختن کاخ از استادان ایرانی استفاده شده بود، ساختمان کاخ از چوب «نراد» بوده که براثر سهل انگاری طعمه حریق شد و کاملاً ازبین رفت.

کاخ فعلی به دستور رضاخان از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۰ هجری شمسی بازیر بنای هزار و ۱۷۴متر مربع و ارتفاع ۱۴ متر با ۱۱ اتاق وسالن پذیرایی و با دیوارهای دوجداره و سنگ هایی به ابعاد ۲۵*۲۵*۵۰ ساخته شد.

این کاخ در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی به نیروی دریایی واگذار شد و در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی تبدیل به موزه شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند سال بلا استفاده ماند سپس در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی بازگشایی شد.

کاخ انزلی، در سال ۱۳۸۰هجری شمسی به دستور فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش در طی مدت شش ماه بازسازی و به تأیید سازمان میراث فرهنگی رسید.

در این موزه سیر تکامل سلاح های سبک سرد و گرم موجود در ارتش ایران از دوران صفویه تا دوران پهلوی، فرش ها، مبلمان وظروف چینی که مورد استفاده شخصی رضاخان قرار می‌گرفت به نمایش گذاشته شده است.

این موزه مورد بازدید گردشگران داخلی به ویژه گردشگران خارجی است.

رادیو ضبط مبله‌ای که هیتلر به رضا شاه هدیه داده بود، چلچراغ تراشیده از چوب ، میز کار چوبی رضا شاه که پایه هایی به شکل چهار شیر نشسته دارد از جمله اشیای زیبا و تماشایی موزه است.

چایخانه سنتی زیبایی در میان درختان مصفا و نیز محوطه بازی جهت بچه ها از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای دیدارکنندگان از موزه بوده و در بخش‌هایی از حیاط کاخ نیز چند عرابه تانک و توپ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین قرار داده شده که علاقمندان می توانند در کنار آن عکس یادگاری بگیرند.

کاخ موزه انزلی، دارای بخش‌های، نمایشگاه سلاح سرد وگرم، نمایشگاه هدایای سران کشورها به خاندان پهلوی، نمایشگاه عکس‌های قدیمی از نحوه شکل گیری ارتش از سال ۱۳۰۰هجری شمسی به بعد، نمایشگاه تجهیزات ناوبری و غواصی قدیمی و بازسازی و مرمت آلاچیق سنتی و ساخت آتلیه عکاسی با لباس محلی گیلان است.

کاخ موزه انزلی در خیابان تکاوران این شهر و جنب مصلی انزلی قرار گرفته و دارای ۱۰هزار و ۵۰۰متر مساحت است.

این موزه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر و ۱۶ تا ۲۰ عصر به روی بازدیدکنندگان باز است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها