بازیهای المپیک برای ورزشکاران رویدادی سرنوشت ساز است و آینده حرفه‌ای آنها را رقم می‌زند. در طول تاریخ المپیک اتفاقاتی افتاده‌اند که لحظاتی ناب را برای تماشاگران به تصویر کشیده اند و در حافظه المپیک ماندگار شده‌اند.
کد خبر: ۶۵۰۲۶۳
25 لحظه‌ی شگفتی‌ساز در تاریخ المپیک + عکس

بازیهای المپیک برای ورزشکاران رویدادی سرنوشت ساز است و آینده حرفه‌ای آنها را رقم می‌زند. در طول تاریخ المپیک اتفاقاتی افتاده‌اند که لحظاتی ناب را برای تماشاگران به تصویر کشیده اند و در حافظه المپیک ماندگار شده‌اند.

25 اتفاق به یاد ماندنی که سایت greatist از آنها به عنوان اتفاقات تاریخی المپیک یاد کرده، در ادامه آمده‌اند:

1- در سال 1980 تیم هاکی مردان آمریکا که بیشتر از بازیکنان آماتور دانشگاهی تشکیل شده بود به بهترین شکل تمام توان خود را به نمایش گذاشت. این تیم توانست تیم قدرتمند روسیه را شکست دهد و سپس با پشت سر گذاشتن فنلاند مدال طلا را از آن خود کند.

2- در بازی‌های 1960 در رم، آبه‌به بیکیلا دونده اتیوپیایی کاری غیره منتظره انجام داد. او ماراتن را با پای برهنه دوید و برنده این مسابقه شد.

آبه‌به بیکیلا دونده اتیوپیایی

3- در المپیک تابستانی 1992 در بارسلونا، درک ردموند دونده انگلیسی دوی 400 متر، در میانه مسیر در نیمه نهایی دچار پارگی همسترینگ شد و با وجود درد شدید به مسابقه دادن ادامه داد. لحظه باور نکردنی زمانی فرا رسید که پدر این دونده از جایگاه تماشاگران به پیست مسابقه وارد شد و فرزند خود را برای برداشتن گام‌های آخر مسابقه کمک کرد. این حرکت با تشویق تماشاگران همراه شد.

درک ردموند

4- داستان شروع کار تیم سورتمه روی یخ جامائیکا در بازی‌های 1988 کانادا که از چند سرباز نیروی دفاعی جامائیکا تشکیل می‌شد، نشان از تلاش بیش از حد این افراد داشت. با وجود این که این تیم نتوانست مدال بیاورد، اما در قلب تماشاگران جای گرفت و فیلم سینمایی COOL Runnings از روی این ماجرا ساخته شد.

5- در بازی‌های المپیک 1976 مونترال نادیا کمانچی، سه مدال طلا آورد و اولین ژیمناست زنی بود که توانست امتیاز کامل 10 را در المپیک از آن خود کند.

6- جسی اوونس، دونده آمریکایی که نادیده گرفته می‌شد، در المپیک برلین 1936 توانست 4 مدال طلای دوومیدانی را از آن خود کند. او به دلیل سیاه پوست بودن از نظر آلمانی‌های رقیب دست کم گرفته می‌شد.

جسی اوونس

7- در بازی‌های المپیک 1968 ورزشکاران آمریکایی تامی اسمیت و جان کارلوس در حالی که دستکش‌های مشکلی به دست کرده بودند در مراسم دریافت مدال دست‌های خود را بالا بردند و بدون کفش بر روی سکوی مدال حاضر شدند تا حمایت خود را از نژاد آفریقایی - آمریکایی که مورد ظلم قرار می‌گرفت نشان دهند. این افراد جنبش Black Power salute را راه‌ا‌ندازی کردند. دونده استرالیایی و برنده مدال نقره پیترنورمن نیز به حمایت از این دو دونده پرداخت.

8- در مسابقات 2008 چین، ماتیاس اشتاینر وزنه‌بردار آلمانی یک سال بعد از مرگ همسرش بر اثر تصادف، توانست رکورد قبلی خود را با بلند کردن وزنه‌ای 15 کیلو سنگین تر از قبل بشکند و بدین شکل نشان دهد که می‌توان با وجود مشکلات روحی پیروز بود.

9- در المپیک 2008، یوسین بولت، دونده جامائیکایی توانست رکورد 100 متر و 200 متر را بشکند. او از سال 1984 اولین کسی بوده که توانست سه مسابقه دو در یک المپیک را ببرد.

10- در المپیک 1996، کری استراگ با کارایی فوق‌العاده‌ خود به تیم ژیمناستیک آمریکا کمک کرد تا اولین تیمی باشد که برای این کشور مدال طلا می‌آورد. او با وجود آسیب دیدگی‌ در ناحیه مچ پا توانست بسیار درخشان عمل کند و باعث شود آمریکا از سد روسیه بگذرد.

یوسین بولت

11- در بازی‌های زمستانی 2010 ونکوور، نودار کوماریتاشویلی به طور ناگهانی در تمرینات لژ سواری، جان خود را از دست داد. مرگ این بازیکن که یکی از 10 ورزشکار تیم گرجستان بود به این تیم شوک ناگهانی وارد کرد. با این حال این تیم تمام تلاش خود را به نمایش گذاشت.

12- در المپیک 2008 پکن، مایکل فلپس لقب "پدیده" یا "ماهی" را به خود گرفت. این شناگر آمریکایی هشت مدال را با خود به خانه برد و رکورد مارک اسپیتز را شکست. با شش مدالی که این شناگر در بازی‌های آتن و چهار مدالی که در بازی‌های لندن گرفت، او 18 مدال طلا و 22 مدال به طور کلی از چهار المپیک گرفته است .

مایکل فلپس

13- در المپیک 1984، ماری لورتون، اولین آمریکایی بود که مدال طلای ژیمناستیک را برای این کشور آورد و توانست امتیاز کامل 10 بیاورد.

14- در المپیک 1996 آتالانتا، مایکل جانسون توانست دو مدال طلا را با شکستن رکورد جهانی دوومیدانی از آن خود کند. اولین مسابقه او دوی 400 متر بود که او در 43 ثانیه و 49 صدم ثانیه این مسیر را طی کرد . سپس او در مسابقه 200 متر مدال طلا را از آن خود کرد.

مایکل جانسون

15- بعد از سال‌ها جنگ، کره شمالی و کره جنوبی در المپیک سیدنی 2000 زیر یک پرچم ژه رفتند. البته این دو کشور به طور جداگانه مسابقه دادند، اما رژه آنها همراه با هم سمبل اتحاد و صلح بین آنها بود.

16- در المپیک مونترال 1976، وزنه‌بردار شوروی واسیلی الکسی‌یف توانست با بلند کردن 255 کیلوگرم رکورد خود را بشکند و یکی از برترین‌های المپیک در قرن بیستم باشد.

رژه ی متحد دو کره در المپیک سیدنی

17- در مسابقات المپیک زمستانی 1994، دن جانسن، بعد از 10 سال توانست در اسکیت سرعت مدال طلا کسب کند. او که در مسابقات "کلگری" بعد از مرگ خواهر خود نتوانست خوب ظاهر شود. در مسابقه هزار متر توانست مدال طلا را کسب کند. او این مدال را به خواهر خود هدیه کرد.

18- در المپیک زمستانی ونکوور 2010، شان وایت ورزشکار اسنوبرد، برای اولین بار از شگرد 1260 Double Mc twist استفاده کرد و توانست مدال طلای این مسابقات را به دست آورد.

19 – المپیک همیشه پر از شگفتی و جذابیت است. در المپیک سال 2000، رولان گاردنر کشتی‌گیر آمریکایی در مقابل الکساندر کارلین کشتی‌گیر روس قرار گرفت. پیش از کشتی نتیجه‌ به نظر واضح می‌آمد. کارلین 13 سال بود که مسابقه‌ای را نباخته بود و در شش مسابقه اخیر خود حتی یک امتیاز از دست نداده بود اما در برابر شگفتی همگان گاردنر توانست مقابل قدرت کارلین ایستادگی کند و قهرمان المپیک شود.

گاردنر، برنده ی الکساندر کارلین

20- معمولا پاتیناژ گروهی روی یخ در مسابقات زمستانی زیاد به چشم نمی‌آید، اما در بازی‌های المپیک سال 1984 ، جین تورویل و کریستوفر دین توانستند نمایشی را نشان دهند که مورد تحسین همه و داوران قرار گرفت و مدال طلا به آنها اختصاص یافت.

21- در المپیک سال 1998 ، جانی موزلبی ، اسکی باز آزاد با حرکتی که کرد توانست مدال طلا را از آن خود کند. نوع حرکت این ورزشکار در گذر از پیچ‌ها به اسم خود او نامگذاری شد.

22- در المپیک 1988 کره جنوبی، قایقران کانادایی لارنس لمیو در حین مسابقه متوجه توفان شدید شد و برای نجات دو قایقران زخمی که گرفتار توفان شده بودند، مسابقه را رها کرد. او پس از برگشت به مسابقه مقام یازدهم را به دست آورد، اما مدال افتخار به دلیل حرکت قهرمانانه به او داده شد.

23- در المپیک تابستانی 2000 ، اریک موسامبانی شناگر اهل گینه که تا به حال در استخری به ابعاد المپیک شنا نکرده بود در مسابقات شرکت کرد، او با سهمیه ورزشکاران کشورهای در حال توسعه که امکانات کافی برای تمرین ندارند(وایلد کارت) وارد مسابقات شد. او در شنای 100 متر آزاد نتوانست مقام خوبی بیاورد ، با این حال تلاش او برای شرکت در مسابقات همه را شگفت زده کرد و تحسین تماشاگران را بر انگیخت.

اریک موسامبانی شناگر گینه

24- در المپیک ونکوور 2010 اسکیت باز نمایشی کانادا جانی روشست، چهار روز بعد از مرگ مادرش در مقابل میلیون‌ها نفر مسابقه داد و توانست مدال برنز را از آن خود کند. او مدال خود را به مادرش اهدا کرد.

25- هرمان مایر، یکی از بزرگ‌ترین اسکی بازان در دوران خود، در مسابقات المپیک 1998 دچار سانحه شد، اما چند روز بعد توانست در دو مسابقه مدال طلا کسب کند. مایر بعدها تصادف هولناکی با موتورسیکلت داشت، اما از آن سانحه نیز جان سالم به درد برد و در سال 2006 مدال برنز و نقره را از آن خود کرد.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها