ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب نشان داد برخلاف تصور برخی، همزمان با گشایش بیشتر در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و افزایش تمایل کشورهای مختلف بویژه جهان صنعتی و نیز شرکت‌های بزرگ چندملیتی برای تعامل بیشتر با اقتصاد ایران، جایگاه اقتصاد مقاومتی در عملکرد کلان اقتصاد کشور نه تنها کمرنگ نشده بلکه اهمیت آن دوچندان شده است، چرا که توسعه صادرات در تمام زمینه‌ها یکی از محوری‌ترین اصول مورد تاکید در بخش‌های مختلف سیاست‌های ابلاغی است. شاید تصور اشتباه از مفهوم اقتصاد مقاومتی باعث شده است تا ذهنیت کمرنگ شدن اقتصاد مقاومتی همزمان با توسعه روابط خارجی در برخی ایجاد شود.
کد خبر: ۶۴۸۸۳۵

در این زمینه گفتنی‌ها بسیار است، اما شاید یکی از مهم‌ترین مباحثی که درخصوص کلیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به طور کلی مجموعه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب قابل طرح است، لزوم پیش‌بینی معیارها و سنجه‌هایی برای اندازه‌گیری میزان عملکرد دولتمردان در زمینه اجرای این سیاست‌هاست. اگرچه رئیس‌جمهور بلافاصله پس از ابلاغ سیاست‌ها در اقدامی شایسته،‌ معاون اول خود را مامور اجرا و پیگیری سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی کرد، اما به نظر می‌رسد این اقدام به یک بسته تکمیلی نیز نیاز دارد و آن ارائه معیارهایی برای کمی سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ارزیابی عملکرد هر کدام از دستگاه‌ها بر اساس این معیارهاست؛ معیارهایی که در آن بتوان اهداف کمی را محورهای اصلی سیاست‌های ابلاغی تعریف کرد.

البته با توجه به فراقوه‌ای بودن سیاست‌های کلی،‌ طبیعتا مخاطب این پیشنهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام باید باشد؛ گرچه مجمع هم‌اکنون نیز اقداماتی را برای ارزیابی نحوه عملکرد دستگاه‌های مختلف حاکمیتی در خصوص سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در دست داشته و به طور دوره‌ای دستگاه‌ها را ارزیابی می​کند. اما تا زمانی که این ارزیابی کمی و عددی نشود دقیقا مشخص نخواهد شد که کدام دستگاه‌ها در این زمینه بهتر یا بدتر عمل کرده‌اند. ضمن این‌که کمتر مشاهده شده است که ارزیابی‌های مجمع نمود بیرونی داشته و در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

لذا شایسته است مجمع تشخیص مصلحت نظام هنگام ارائه پیشنهاد سیاست‌های کلی نظام در حوزه موضوعات اقتصادی،‌ نسبت به ارائه بسته مکملی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مختلف در این زمینه ارائه کند تا پس از گذشت مدت زمانی معقول از ابلاغ این سیاست‌ها، بتوان تصویر درستی از آنچه که تاکنون در راستای اجرای این سیاست‌ها در کشور انجام شده است به مردم ارائه کرد.

حمید اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها