رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی خبر داد

محکومیت ۷ پزشک زیرمیزی بگیر از لیست ۱۴ نفره مجلس

وزیر بهداشت از روسای بیمارستان‌های خصوصی خواست پیگیری دریافت‌های غیرمتعارف را در اولویت قرار دهند

پیگیری‌های جدید برای حل مشکل زیرمیزی

بحث زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان آن‌قدر داغ هست که کماکان در صدر اخبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باقی بماند.
کد خبر: ۶۴۸۴۰۴

این روزها مسئولان این وزارتخانه، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها از هر فرصتی برای پرداختن به این موضوع استفاده می‌کنند. این ماجرا چند وقت پیش با انتشار نام برخی از پزشکان زیرمیزی بگیر و واکنش وزارت بهداشت به اوج خود رسید تا آنجا که برنامه مناظره هفته گذشته شبکه اول سیما نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرد و 84 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این برنامه گفتند اختلاف درآمد پزشکان با درآمد دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی منصفانه نیست. وزیر بهداشت در جدیدترین واکنش خود نسبت به این مساله از تشکیل کارگروه‌هایی برای پیگیری مشکلات بخش خصوصی خبر داد و به رؤسا و مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی توصیه کرد پیگیری و ساماندهی دریافت‌های غیرمتعارف را اولویت نخست خود قرار دهند.

دیروز حسن هاشمی در دیدار رؤسا و مدیران بیمارستان‌های خصوصی تهران که خواستار واقعی شدن نرخ تعرفه‌های پزشکی مطابق با تورم و هزینه‌های تحمیلی به پزشکان و بیمارستان‌ها شده بودند، گفت: بنای ما واقعی شدن تعرفه‌ها بویژه واقعی شدن تعرفه‌ها در بخش‌های دولتی است، زیرا عقب ماندگی تعرفه‌ها و وضع این بخش‌ها از بخش خصوصی بمراتب غیرمنصفانه تر است.وی با بیان این‌که شرط پیگیری واقعی شدن تعرفه‌ها این است که همه برای ریشه‌کن کردن دریافت‌های غیرمتعارف از مردم کمر همت ببندند، افزود: برای رفع این معضل که از سوی عده قلیلی از زیاده‌خواهان ایجاد شده و چهره مقدس پزشکی را مخدوش کرده است، اقدام کنید.

این درحالی است که سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی در این زمینه وظیفه خطیری دارند و اگر بخش خصوصی نخواهد در این زمینه تلاش کند طبیعی است که وزارت بهداشت هم انگیزه‌ای برای پیگیری واقعی شدن تعرفه‌ها نخواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم داشتن نقد درونی در جامعه پزشکی یادآور شد: علت نگاه منفی برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس به جامعه پزشکی، همین معضل عده قلیلی از پزشکان است که می‌خواهند ره صد ساله را یک‌شبه طی کنند، بنابراین باید هرچه زودتر اقدامی برای مهار آن صورت گیرد، البته می‌پذیرم که شرط اساسی آن واقعی شدن تعرفه‌هاست.

خط قرمزی به نام دریافت‌های غیرمتعارف

هاشمی با اشاره به این‌که دریافت‌های غیرمتعارف خط قرمز ماست، یادآور شد: نظام پزشکی و بخش خصوصی باید در خط مقدم برخورد با این پدیده زشت قرار گیرند تا نیازی به ورود تعزیرات به این مسأله نباشد.

وی ادامه داد: معاونت درمان، نظام پزشکی و نمایندگان بخش خصوصی کارگروهی برای تعیین عدد مورد توافق تعرفه‌ها تشکیل دهند که پس از تصویب آن، مسأله دریافت‌های غیرمتعارف یک بار و برای همیشه حل شود.

وی با اشاره به تلاش‌های رؤسای دانشگاه‌ها در جبران هزینه‌ها گفت: بر خلاف کمبود منابع در سال 92 خوشبختانه در شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت تا آنجا که من اطلاع دارم مشکل دریافت‌های غیرمتعارف به شکلی که در کلانشهرها دیده می‌شود، وجود ندارد.

به گفته هاشمی، تصمیم‌گیری در این بخش فقط به عهده این وزارتخانه نیست، بلکه شورای عالی بیمه و وزارت رفاه نیز تأثیرگذارند، ولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تحقق این مهم باید نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: البته فزون‌طلبی در نهاد بشر است و در همه اقشار و اصناف دیده می‌شود، اما جامعه شریف پزشکی به عنوان قشری که مردم به آنها اعتماد دارند، نباید از نقد درونی برحذر باشد.

هاشمی در ادامه با تأکید بر این‌که بخش سلامت بدون حضور بخش خصوصی امکان سامان یافتن ندارد، ابراز کرد: سیاست‌های وزارت بهداشت و طرح‌های توسعه‌ای که برای نظام سلامت دارد لزوم نقش‌آفرینی و حضور بخش خصوصی در این بخش را بیشتر می‌کند.

وزیر بهداشت با غیرواقعی خواندن ادعای برخی افراد که می‌گویند مشکل نظام سلامت منابع نیست، بیان کرد: وقتی کشورهای توسعه‌یافته و برتر دنیا در عرصه سلامت با این همه هزینه‌هایی که در بخش سلامت می‌کنند، هنوز مشکل دارند، چطور می‌توان گفت نظام سلامت به بودجه بیشتر نیاز ندارد. به گفته وی، اساسا مشکل اصلی نظام سلامت این است که سلامت هیچ‌گاه در عمل جزو اولویت‌های اصلی دولت‌ها نبوده است، چون اگر چنین بود، وضع بیمه‌ها و سلامت به این شکل درنمی‌آمد.

کارگروه‌های ویژه

به گزارش مهر، وزیر بهداشت در این جلسه از معاون درمان خواست کارگروه‌هایی در زمینه اعتباربخشی، تعرفه‌ها، دریافت تسهیلات و پیگیری مسائل و مشکلات بیمارستان‌های خصوصی، متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت و این صنف‌ها تشکیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات و وام به بخش خصوصی باید کمک کنند.

هاشمی افزود: توافقی با شهرداری تهران درخصوص بازسازی بیمارستان‌ها شده، بنابراین لازم است این بحث با حضور مدیران بیمارستان‌ها، شهرداری و مسئولان وزارت بهداشت در جلسه‌ای دیگر پیگیری شود.

وی به پرهیز از موازی‌کاری و انجام اصلاحات لازم در مساله اعتباربخشی و حاکمیت بالینی بیمارستان‌ها اشاره و اظهار کرد: سختگیری‌های بی‌جا در این زمینه و همچنین در زمینه خرید تجهیزات پزشکی باید مرتفع شود، زیرا وجود چرخه اداری پیچیده غیرضروری است.

وزیر بهداشت یادآور شد: البته سختگیری درباره ورود فناوری‌های غیرضروری و گرانقیمت جدید به کشور برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های آن به مردم و بیمه‌ها ضروری است، زیرا لزومی ندارد بیمارستان‌ها برای عقب نماندن از فناوری‌های روز در چرخه رقابتی ناصحیح بیفتند که هزینه‌اش از جیب مردم تامین شود.

به گفته هاشمی، سیاست وزارت بهداشت درباره ورود این فناوری‌های غیرضروری انقباضی خواهد ماند و کمیسیون ماده 20 نیز باید به این نگاه انقباضی توجه داشته باشد.

استقبال از ورود بخش خصوصی

وزیر بهداشت با استقبال از پیشنهاد ورود بخش خصوصی در مساله آموزش و تربیت پرستار و فلوشیپ تصریح کرد: می‌توان با ایجاد دوره‌هایی کوتاه‌مدت برای 50 هزار مامای غیرشاغل، آنان را وارد چرخه کار پرستاری که بشدت مورد نیاز است، کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون بهیار و کمک‌بهیار وجود ندارد و بین بیمار و پزشک فقط پرستار وجود دارد که صدمه به کار گرفته نشدن و آموزش ندیدن آنان به مردم می‌رسد و متاسفانه بخشی از خدمات مورد نیاز را همراهان بیمار، مجبور به ارائه آن هستند.

در این دیدار، روسای برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز با اشاره به حمایت وزیر بهداشت از جامعه پزشکی در همین دوران کوتاه تصدی ایشان به مواردی چون نبود تطابق هزینه‌ها و درآمدها، ثابت ماندن K (ضریب تعرفه جراحی) در چند سال اخیر، نبود پایبندی بیمه‌ها به تعهداتشان، فرسودگی 70 درصد بیمارستان‌های خصوصی، رشد پنج برابری قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی و در نهایت به مخدوش شدن رابطه بیمار با پزشک در اثر تبلیغات سوء اشاره و مهم‌ترین مشکلات فعلی بیمارستان‌های خصوصی را بیان کردند.

در تهران 58 بیمارستان خصوصی فعالیت دارند که 20 درصد از بار بیماری‌های بستری و 80 درصد از بیماری‌های سرپایی نظام سلامت کشور را پوشش می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها