5هزار شهر و روستا در مناطق سیل خیز قرار دارند

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: پنج تا شش هزار شهر و روستا در سطح کشور در مناطق سیل خیز و در معرض سیلاب قرار دارند.
کد خبر: ۶۴۸۲۲۳
5هزار شهر و روستا در مناطق سیل خیز قرار دارند

پرویز گرشاسبی در گفت وگو با ایرنا افزود: از هشت هزار روستای در معرض سیلاب که در واقع پتانسیل سیل گیری داشتند تاکنون 30 تا 40 درصد آنها با اجرای طرحها و اقدامات آبخیزداری به امنیت نسبی رسیده اند.

وی اضافه کرد: با این حال هنوز پنج تا شش هزار شهر و روستای دیگر در معرض تهدید سیل قرار دارند که نیازمند اجرای طرحها و کارهای جدی در این حوزه می باشند.

معاون سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در 254 شهر در معرض تهدید سیل نیز تاکنون اقدامات خوبی برای جلوگیری از خسارت و کاهش آثار این پدیده انجام شده است.

گرشاسبی افزود: در اثر بهره برداریهای نادرست از منابع و عرصه های طبیعی امروز شاهد بروز مشکلات جدی زیست محیطی در مناطق مختلف کشور هستیم.

وی گفت: وضعیت سفره های زیرزمینی آب نیز به جایی رسیده که اکنون با بیش از 10 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت در سال روبرو هستیم.

گرشاسبی میزان فرسایش خاک در کشور را نیز بطور متوسط حدود 16.7 تن در هکتار اعلام و بیان کرد: از 164 میلیون هکتار وسعت کشور 125 میلیون هکتار آن در قلمرو فرسایش خاک و مابقی درمعرض فرسایش بادی و آبی قرار دارد البته برخی مناطق هر دو و یا هر سه پدیده را با هم دارند و این امر مشکل را بغرنجتر می کند.

معاون سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: اجرای طرح های آبخیزداری بطور متوسط در هر هکتار علاوه بر جلوگیری از جاری شدن سیلاب موجب تولید 530 مترمکعب آب، کاهش هشت تا 10 تنی فرسایش خاک، کم شدن رسوب ورودی به مخازن سدها به میزان 3.5 تا پنج تن و افزایش تولید علوفه به میزان 100 کیلوگرم در هر هکتار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها