ظریف در پایان مذاکرات وین 1:

نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد + فیلم

در پایان مرحله جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در نشست خبری مشترک شرکت کردند. اشاره به دشواری مذاکرات، موضوع مشترک سخنان ظریف و اشتون بود.
کد خبر: ۶۴۸۱۷۹
نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد + فیلم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان اولین دور مذاکرات جامع کشورمان با 1+5 در بین خبرنگاران داخلی و خارجی، ضمن قدردانی از دولت اتریش و مسوولان سازمان ملل متحد برای مهمان‌نوازی و برگزاری برنامه‌ها، تصریح کرد: سه روز کاری مفید و بسیار فشرده داشتیم که در این سه روز موضوعاتی که باید برای رسیدن به راه حل نهایی و توافق جامع به آن پرداخته شود، مورد بررسی و توافق نظر قرار دادیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ذکر این نکته که کار بسیار زیادی مقابل ما وجود دارد اظهار داشت: کار دشواری خواهد بود ولی هر دو طرف احساس می‌کنیم شروع خوبی برای این کار دشوار بوده است.

وی ادامه داد؛ علاوه بر مباحثی که در سطح سیاسی داشتیم کار فنی را شروع کردیم و بر روی یک چارچوب زمانی توافق کردیم که تا در چهار ماه آینده بحث ها را به‌صورت مقدماتی دنبال کنیم و در خصوص چارچوب بحث توافق کردیم که ما را به سمت رسیدن به راه حل کمک کند.

ظریف اعلام کرد بر اساس توافق صورت گرفته همکاران متخصص فنی ما قرار است در ماه مارس ملاقات کنند و از 17 مارس جلسه بعدی به ریاست من و خانم اشتون برگزار خواهد شد.

در این نشست، ظریف پاسخ خبرنگاران خارجی را نیز به فارسی می داد و هنگامی که یکی از خبرنگاران از او خواست به انگلیسی پاسخ دهد، وزیر خارجه کشورمان به شوخی با اشاره به صحبتهای قبلی خانم اشتون گفت: من صحبت جدیدی نمیکنم بلکه به زبان فارسی بیان میکنم.

وی افزود: سه دور مذاکره سازنده داشتیم، غیر از مسائل سیاسی مسائل فنی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه در حضور خبرنگاران ایرانی گفت: طبق برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای و ایجاد اطمیان از صلح‌آمیز بودن آن را ادامه دهیم.

وی گفت : طبق برنامه حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن، مرحله اول مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع می‌تواند انجام شود و توافق نهایی به اجرا گذاشته شود که فکر می‌کنم تا بهمن سال دیگر بکشد، البته ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم که امیدواریم طی شش ماه انجام شود.

ظریف ادامه داد: طرفین دیدگاه‌های خود درباره موضوعات را بیان کردند و قبل از آن، من و خانم اشتون در جلسه اصلی سه شنبه صبح موضوعات اصلی را مطرح کردیم و بعد کارشناسان در جلسات مختلف دو جانبه وچند جانبه مسایل را بررسی کردند.

وی افزود: بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد وچه موضوعاتی نمی‌تواند. در برخی موارد تفاهم است و در برخی موارد نه، اما توافق کردیم با حوزه‌هایی که تفاهم است کار را شروع کنیم، اما دیدگاه عمومی این است که جز موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری بحث نمی‌شود و این چارچوب در توافق ژنو به دست آمده است.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد را هماهنگ کردیم اما تا خرداد چندین جلسه سطح سیاسی وکارشناسی را توافق کردیم که برگزار کنیم و اولین آن جلسه کارشناسی درحاشیه نشست بعدی شورای حکام است وجلسه سیاسی بعدی از 26 تا 29 اسفند که در سطح سیاسی نشست برگزار می‌شود.

وی گفت: راه دشواری در پیش داریم و ما تاکید کردیم دو طرف باید مراقبت کنند و باید در اقدامات و اظهارات کاری نکنند که بی‌اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و از این فرصت بی‌نظیر و تاریخی که مردم ایران با حضور در انتخابات و مراسم راهپیمایی 22 بهمن فراهم کردند استفاده کنند و از اظهاراتی که فقط برخی گروه‌های فشار را راضی می‌کند خودداری کنند.

ظریف اظهار کرد : فضای مذاکرات خیلی جدی بود و دو طرف معتقد بودند که برای جلسه اول شاید قدری مثبت تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم.

وی تاکید کرد: ما نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد. در زمان مذاکره هیچ کس این امکان را نداشت و نخواهد داشت که با نمایندگان ایران جز با زبان احترام و تکریم صحبت کند. هیچ‌ کس نمی تواند موضوعی را به ما تحمیل کند و در موضوعاتی که دشوارتربوده ما مواضعمان را بیان کردیم و احساس شد که تلاش می‌شود با دید انتخاب‌های منتفاوت نه جزمی و تاکید بر فقط یک راه با موضوع برخورد شود.

وی یادآور شد: فعلا در ابتدای راه هستیم و نیاز است به جزییات بپردازیم که در برخی موارد فنی خواهد بود و موضوعات ریز حقوقی مطرح خواهد بود و راه پر فراز و نشیب در پی داریم و به همدلی همه اقشار مردم و نخبگان جامعه نیاز داریم و بیش از آن به دعای خیر.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی گفت: چارچوب ما آن چیزی است که در توافق آمده و تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای قابل مذاکره است اما هنوز درباره همه مسایل و جزییات به توافق نرسیدیم.

ظریف گفت: ما اصرار می‌کنیم که درباره هیچ چیز جز این که اطمینان دهیم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌ماند صحبت نمی‌کنیم و تمام اسناد مورد توجه ما بر موضوعات هسته‌ای متمرکز است و مسایل دفاعی و توانمندی ما خارج از این مباحث است و همه می‌دانند که موضع ما این است که مسایل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است.

وزیر خارجه گفت: ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم اما نحوه اطمینان پیدا کردن از این مساله از طریق بستن سایت میسر نیست بلکه تنها با نظارت‌های بین‌المللی این کار میسر است و تعطیلی هیچ چیز در دستور کار نیست.

وی گفت: هنوز چیزی مکتوب نشده است اما موضوعات دو طرف در جلسه دو روز گذشته مطرح شده و توافق هم کردیم که در میان راه دو طرف همدیگر را سورپرایز و متعجب نکنند.

ظریف با بیان این که اظهاراتی که در دو ماه گذشته مشاهده کردیم کمکی به اعتماد نکرده است، افزود: این موضوع را در همه سطوح برخورد و تعامل بر این مساله تاکید می‌کنیم که از این اظهارات پرهیز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها