گردشگران این روزها مهمان خانه رهبران جهان می‌شوند

سفر به خانه رهبران جهان

تماشای شیوه زندگی رهبران جهان به واسطه آن که در زندگی و آینده میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته ‌است، همواره یکی از وسوسه‌های گردشگران و ماجراجویان جهان بوده است. همین انگیزه دولت‌ها را بر آن داشته تا با نگهداری خانه آنها، علاوه بر حفظ میراث رهبرانشان آن مکان را تبدیل به جاذبه‌ای گردشگری کنند تا ضمن درآمدزایی بتوانند رهبران و شیوه زندگی آنها را به جهانیان بشناسانند.
کد خبر: ۶۴۷۶۵۹
سفر به خانه رهبران جهان
این نکته آنقدر اهمیت داشته تا بسیاری از رهبران بدنام سیاسی جهان هم از این قاعده مستثنی نباشند، به عنوان مثال اقامتگاه هیتلر در آلمان که سالانه نزدیک دو میلیون بازدیدکننده دارد. در این شماره نگاهی داریم به این خانه‌ها و البته سری زده‌ایم به خانه میرزای خودمان در گیلان که اتفاقا شرایط آبرومندی نسبت به خانه دیگر مشاهیر ایران دارد.

بوی بهشت در خانه خمین

درست 111 سال پیش در خانه‌ای کوچک، اما باصفا در شهر خمین فردی پا به دنیا گذاشت که باشکوه‌ترین انقلاب قرن به واسطه حضور و رهبری او رقم خورد و این خانه حالا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. شهری که نامش هم به واسطه امام خمینی(ره) بر سر زبان‌ها افتاد.‌ بیت شریف امام در خمین بعد از قریب به دو قرن هنوز کانون نگاه‌های تحسین‌آمیز مردم است. این عمارت مستحکم در حاشیه کویر پهناور ایران نمادی از پایگاهای مردمی و کانون‌های مبارزه با ستم و تبعیض حکومت‌های ظالم‌ است.

از چشم‌انداز برج بلندی که در حاشیه یکی از حیاط‌های چهارگانه این عمارت ساخته شده است حس صیانت از مردم بی‌پناهی که در سال‌های متمادی آماج تهدید خان‌ها و خانزاده‌های حکومتی و غیرحکومتی بودند به وضوح قابل رویت است. این مجموعه مسکونی چهار هسته‌ای در محل سر پل خمین واقع شده است و در بافت تاریخی این شهر چنین عمارتی یافت نمی‌شود. برخلاف معماری خانه‌های سنتی ایرانی در این عمارت چهار هسته‌ای که چهار حیاط دارد هیچ کدام از حیاط‌ها نقش مرکزی ندارد.‌ امام خمینی در خانه‌ای در یکی از محله‌های خمین به نام لب رودخانه به دنیا آمد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در این خانه و در کنار مادر و عمه خود گذراند.

خانه دارای چند قسمت است و بیش از یک حیاط در آن دیده می‌شود؛ برج دفاعی، مسجد، آسیاب، جوی پر آب خمین و حمام با ستون‌های سنگی در حواشی این خانه است که در نوع خود دیدنی است‌. این خانه دارای طرحی جامع و در دست انجام بوده ‌و در‌کنار کتابخانه و مجموعه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

گردشگران ساده زیست

هند، سرزمین هزار فرهنگ است. سرزمینی مملو از سایت‌های گردشگری و جاذبه‌های بی‌نظیر از تاج‌محل شگفتش گرفته تا حتی جشن‌ها و فستیوال‌های رنگارنگش، همه و همه هندوستان را تبدیل به یکی از کشورهای گردشگرپذیر جهان کرده است، اما هندی‌ها به جاذبه‌های تاریخی خود بسنده نکرده‌اند و هر روز به جاذبه‌های خود اضافه می‌کند. یکی از این جاذبه‌های نوین خانه مهاتما گاندی است.

گردشگرانی که در جستجوی صلح و ساده زیستی به هند سفر می‌کنند، می‌توانند برای نخستین بار یک شب را در منزل مهاتما گاندی اقامت کنند. هزینه اقامت برای یک شب در این خانه که در فرهنگ هندوها به اشرام معروف است، 1000 روپیه است.

این اشرام سال 1915 در ایالت گجرات در غرب هند از سوی خود گاندی ساخته شده است.‌ گردشگران می‌توانند حین اقامت در این اشرام، به شیوه گاندی جامه‌ای ساده بپوشند، نخ‌ریسی کنند و به عبادت بپردازند.‌ اما اقامت گردشگران در اشرام گاندی، شروطی نیز دارد: آنها باید به اصول چندگانه‌ای که گاندی اشاعه می‌داد پایبند باشند؛ ازجمله، پرهیز از رفتار خشونت‌آمیز، عدم مالکیت، استفاده از کالاها و اجناس محلی و بومی، کار کردن برای کسب غذای روزانه، خویشتنداری، پاکدامنی و کنترل عادات غذایی و... .

گردشگران همچنین می‌توانند ریاضت‌های روزانه گاندی را هم تجربه کنند؛ ازجمله بیدار شدن در ساعت 5‌ صبح و مشغول شدن به کارهای سخت و دشوار خانگی.‌ هدف از این برنامه جدید گردشگری، آشنایی مردم جهان با شیوه زیست پایدار و بادوام، لذت بردن از ساده‌زیستی و آشنایی با خصوصیات اخلاقی گاندی عنوان شده است.

بازدید از جنایت

بازدید از خانه رهبران و سیاستمداران به خوشنامی و تاثیرات مثبت آنها در جهان ربطی ندارد، بسیاری اتفاقا رغبت دارند از محل زندگی دیکتاتورها هم بازدید کنند، نمونه‌اش رونق گردشگری خانه هیتلر است؛خانه‌ای که سالانه دو میلیون گردشگر را راهی کشور آلمان می‌کند.

اقامتگاه هیتلر که «آشیانه عقاب»‌ نام داشته است، بر بالای کوه‌ «کهلشتاین» در منطقه‌ «باواریا» واقع شده است.‌ البته بسیاری علت اصلی رشد چشمگیر گردشگران «آشیانه‌ عقاب» را ساخته شدن بخش‌هایی از فیلم «والکری» با بازی «تام کروز» در این بنای تاریخی می‌دانند که به روایت یک سوءقصد نافرجام علیه هیتلر می‌پردازد.

آشیانه‌ عقاب بر بالاترین نقطه‌ کوه «کهلشتاین» به ارتفاع ‌‌1834 متر قرار دارد که به‌وسیله یک راه ‌‌‌پنج‌کیلومتری که تنها برای این منظور ساخته شده بود، به آشیانه عقاب متصل می‌شد.

خانه‌پدر‌ترک‌ها در‌یونان

در فضای اختلافات فرهنگی، سیاسی و رقابت‎های شدید همه‌جانبه میان دو کشور ترکیه و یونان، خانه آتاتورک در شهر تسالونیکی واقع در جنوب یونان بازسازی و به صورت موزه آماده دیدار با علاقه‌مندان به زندگی این شخصیت تاریخ ترکیه است.

با پایان عملیات بازسازی و مرمت خانه‌ای در تسالونیکی که زادگاه و محل اقامت مصطفی کمال آتاتورک بود، این خانه توسط وزیر گردشگری و فرهنگ ترکیه افتتاح شد.‌ عملیات بازسازی خانه زادگاه آتاتورک در تسالونیکی در پی شکایت مکرر وزیر فرهنگ ترکیه از خطر تخریب این اثر آغاز شد.

این پروژه دوران تاریخی مشخصی اززندگی آتاتورک را از 1880 تا 1940 دربر می‌گیرد و از دوران کودکی تا پایان عمراو را به بینندگان موزه شرح می‌دهد.

خانه‌انقلابی‌جنگلی

از میان خانه‌های سقف شیروانی رشت که بگذری، خانه‌ای هست که تاریخ و یاد مبارزات یک مرد از دیوارهای بلند آن خودنمایی می‌کند. خانه‌ای قدیمی که بخش‌هایی از آن و اشیایی که در بخش موزه مانندی در آن باقی مانده است، متعلق به همان روزهایی است که سردار جنگل در آن خانه زندگی کرده است.

خانه میرزا کوچک‌خان جنگلی، مردی که به نماد مبارزه علیه بیداد و ستم در دل ایرانیان ماندگار شده است و هیچ‌گاه از آرمان‌های انقلابی خود باز نماند، در شهر سبز رشت قرار دارد.

آرامگاه‌ میرزا کوچک‌خان‌ جنگلی‌ معروف‌ به‌ سردار جنگل‌ هم در جنوب ‌شهر رشت‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ آرامگاه‌ کوچک‌ و با اهمیت،‌ مورد عنایت‌ و توجه‌ مسافران‌ و مردم‌ است‌ که‌ با سادگی‌ وزیبایی‌ روی‌ قبر میرزا کوچک ‌خان‌ جنگلی‌ احداث‌ شده‌ است‌.

به‌مائو‌سربزنید‌تا‌خوشبخت‌شوید

روستای محل تولد مائو ـ رهبر انقلاب کمونیستی چین ـ در چین به زیارتگاه هواداران بدل شده است. شاوشان واقع در کوه‌های سرسبز ایالت هونان در چین زمانی روستایی دورافتاده و خلوت بود که گذر کمتر کسی به آن می‌افتاد، اما از آن زمان سال‌های زیادی می‌گذرد. این روستا امروزه به یکی از زیارتگاه‌های چین تبدیل شده است.

شاوشان هر ساله پذیرای هشت میلیون زائری است که برای بازدید از خانه‌ای که مائو تسه‌‌تونگ، رهبر انقلاب کمونیستی چین در آن چشم به جهان گشود، به این روستا سفر می‌کنند.

خانه محل تولد مائو در پارک سرسبز کوچکی که دریاچه‌ای در نزدیک‌اش قرار دارد، واقع شده است. در این روستا از رهبر انقلاب چین همانند یک قدیس یاد می‌شود. این تصویر زمانی پررنگ‌تر می‌شود که می‌شنوید راهنمای گردشگران رو به آنها می‌گوید: «اگر از زیر درگاهی خانه مائو رد شوید، برای همیشه خوشبخت و تندرست خواهید ماند!»

در اینجا هیچ کس تمایلی ندارد تا از خون‌هایی که در راه انقلاب فرهنگی مائو ریخته شد حرف بزند.

مائو البته برای ساکنان روستای شاوشان نیز پربرکت و درآمدزا بوده است. هر سال در نیمه شب ۲۶ دسامبر، روز تولد مائو، هزاران نفر در میدان یادبودی در روستا گرد هم می‌آیند و به یاد وی شمع و عود روشن می‌کنند و حلقه‌های گل می‌گذارند. / ضمیمه چمدان

علی محزون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها