جهانگیری: در سال 93 نظام تک نرخی ارز به طور کامل بر کشور حاکم می​شود

قیمت بنزین امسال افزایش نمی‌یابد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت برای امسال برنامه‌ای در مورد افزایش قیمت بنزین ندارد و بحث‌های مطرح‌شده در این مورد شایعه است.
کد خبر: ۶۴۷۶۱۱

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در همایش صنعت فولاد در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت بنزین در امسال اظهار کرد: امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم و این بحث‌ها شایعه است.

وی در مورد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: سعی کردیم همه آسیب‌های مرحله اول طرح هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.وی تصریح کرد: اگر قرار بود دولت امروز تصمیم بگیرد که قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند خیلی راحت‌تر بودیم تا این‌که کاری که در مرحله اول آن اشکالاتی وجود داشت قدرت مانور کمی برای ما داشته باشد.

جهانگیری ادامه داد: سعی کردیم طوری تصمیم‌گیری‌ کنیم که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اقشار ضعیف مورد توجه قرار گیرند و بخش‌هایی که مردم انتظار دارند دولت برای عبور از بحران آن بخش‌ها وارد عمل شود، حمایت شوند.

ارز در سال ۹۳ تک‌نرخی می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سال 93، نظام تک‌نرخی ارز به طور کامل بر کشور حاکم خواهد شد. وی اظهار کرد: با توجه به اوضاع فعلی اقتصاد کشور، امکان خطای جدید در اقتصاد کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم کار خود را با تورم بالای 40 درصد، رشد منفی دو رقمی در بخش‌های صنایع و معادن و رشد منفی 34 درصدی آغاز کرد و کاهش شدید نرخ تشکیل سرمایه ثابت در سال گذشته بیانگر رکودی بود که همزمان با تورم در اقتصاد کشور حاکم شد.

جهانگیری با بیان این‌که اقتصاد کشور با انباشتی از مسائل جدی روبه‌رو است، گفت: مسکن مهر، هدفمندی یارانه‌ها، بحران محیط‌زیست، فساد سیستمی، تحریم‌های ظالمانه، نرخ بالای بیکاری،کاهش تولید و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی از جمله این مسائل است که باید برای رفع آنها تصمیم‌گیری می‌کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که به بنای تحریم‌ها ضربه جدی وارد کردیم، گفت: بخش قابل توجهی از تحریم‌ها در عمل آسیب دیده ‌است و حضور شرکت‌های بزرگ خارجی را در ایران شاهد هستیم.وی درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از روز ابتدای شروع قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون 90 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این مدت 130 هزار میلیارد تومان پول در بین مردم توزیع شد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در بودجه امسال نیز بیش از 11 هزار میلیارد تومان در این زمینه برای توزیع در بین مردم مد نظر است. در حالی که کمتر از ده هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی وضع شده است.

وی با بیان این‌که به هیچ وجه دنبال وارد کردن شوک به اقتصاد کشور نیستیم، گفت: در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رشد‌هایی مانند افزایش 500 درصدی قیمت انرژی را داشتیم در حالی که در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که اقتصاد کشور تحمل هیچ شوکی را ندارد.

جهانگیری ادامه داد: دولت حرکت آرام و آهسته و پیوسته را در افزایش قیمت انرژی لحاظ خواهد کرد.

این مقام ارشد اجرایی با بیان این‌که از شوک‌هایی که در مراکز تصمیم‌گیری دیگری در مورد قیمت‌های انرژی وارد می‌شود، راضی نیستیم گفت: درست نیست به بهانه ویژه‌خواری و این‌که قیمت پایین است، یکباره قیمت سه سنتی یک صنعت چند برابر شود.

وی در ادامه با اشاره به قصد شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران، گفت: با روس‌ها بحث‌هایی برای مبادله حجم بالایی از منابع نفت و دریافت کالا در ازای آن مطرح کردیم که عده‌ای نسبت به این مسأله اعتراض کردند ولی باید بگوییم اگر به ایران وارد نشوید افراد دیگری در این بازار حاضر می‌شوند و جایی برای شما نمی‌ماند.

جهانگیری با بیان این‌که طی شش ماه اخیر 15 میلیارد دلار از منابع خارجی از کشورهای شرق دنیا برای طرح‌های ایرانی فاینانس صورت گرفته است، گفت: برای 3.8 میلیارد دلار طرح فولادی گشایش ال‌سی صورت گرفته و گشایش یک میلیارد دلاری نیز در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها