به تازگی تیمی از ستاره‌شناسان سیاره فراخورشیدی جدیدی هم اندازه نپتون را کشف کردند و نام آن را Kepler-410A b گذاشتند. این سیاره حول درخشان‌ترین ستاره، واقع در یک سیستم دو ستاره‌ای می‌چرخد که 425 سال نوری از زمین فاصله دارد.

به گزارش sciencedaily تیمی بین‌المللی از منجمان مرکز فیزیک نجومی دانمارک با مطالعه ستاره‌ای که این سیاره حول آن می‌چرخد دریافتند که چرخش ستاره با حرکت سیاره‌ای هم‌راستاست. به دلیل درخشنده بودن ستاره میزبان تحقیق و بررسی روی این سیاره به خوبی صورت می‌گیرد. این سیاره حول ستاره‌ای مدارگردی می‌کند که یک ستاره دوقلو است و مدار آن گرد نیست. این سیاره با شعاعی حدود 2.8 برابر شعاع زمین کمی بزرگ‌تر از زمین است و در دوره زمانی 17.8 روزه به ستاره‌اش بسیار نزدیک‌تر از فاصله زمین به خورشید می‌شود، بنابراین به دلیل دمای بالا قابل سکونت نیست. تیم تحقیقاتی با دقت بیشتر انتقالات این سیاره را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که این سیاره دقیقا هر 17.8 روز حول ستاره میزبانش نمی‌چرخد و گاهی 15 دقیقه زودتر یا دیرتر مدارگردی خود در اطراف آن را کامل می‌کند. ستاره‌شناسان اطمینان دارند که سیاره دیگری وجود دارد که سیاره Kepler-410A b را هل می‌دهد یا می‌کشد، اما چون این سیاره از جلوی ستاره میزبان عبور نمی‌کند هنوز به اطلاعاتی در مورد آن دست نیافته‌اند.

پس از کشف اولین سیاره فراخورشیدی تاکنون تعداد سیارات فراخورشیدی کشف شده به بیش از هزار عدد رسیده است. سیاره Kepler-410A b به مدت چهار سال توسط کپلر مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات دقیق به دست آمده در مورد آن امکان مطالعه روی ستاره میزبان را نیز فراهم کرده است. این ستاره بسیار درخشان است و در حقیقت سومین ستاره میزبان درخشان است که توسط کپلر کشف شد. تیم تحقیقاتی تغییرات کوچک در درخشندگی ستاره‌ای را با بررسی ضربان ستاره‌ای مورد مطالعه قرار دادند و در نتیجه توانستند برخی ویژگی‌های ستاره‌ای ازجمله جرم و شعاع آن را تخمین بزنند. در نهایت باید دانست که برای درک هر چه بهتر سیارات فراخورشیدی باید اطلاعاتی درخصوص ستارگان میزبان به دست آورد. با بررسی تغییرات درخشندگی ستارگان می‌توان مشخصات فراوانی از سیاره را تخمین زد. ستاره میزبان این سیاره 2.7 گیگا سال عمر دارد و کمی بزرگ‌تر از خورشید است.