بارش مقطعی باران در روزهای گذشته، ساکنان پایتخت و دیگر کلانشهرها را چنان خوشحال و ذوق‌زده کرد که برخی کاربران سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، عکس آسمان آبی را بارها منتشر کردند و موج جالبی از پاسداشت هوای پاک بین مردم شکل گرفت. طی چند روز اخیر، با وضوح بیشتری می‌شد برج میلاد را از هر نقطه تهران دید و همین که دود سیاه با سقف آسمان شهر قهر کرده بود، حس بهتری از زندگی و سلامت را به مردم نوید می‌داد.
کد خبر: ۶۴۱۳۲۸
خودروی برقی؛ ناجی شهرهای دود گرفته

چنین استقبال گرمی از آسمان پاک، نشان می‌دهد که مردم کلانشهرها تا چه حد تشنه آب و هوایی سالم هستند و منظره‌ای که شاید برای ساکنان روستاها و شهرهای کوچک، طبیعی و بدیهی به چشم بیاید، اما برای مردمان شهرهای پرترافیک و آلوده، داشتن آسمان صاف و هوایی سالم برای نفس کشیدن، مثل رخ دادن اتفاق خوشایندی شده است که می‌توانیم آن را به همدیگر تبریک بگوییم.

شاید جالب‌ترین قسمت ماجرا این باشد که گرچه همه ما از دیدن این آسمان بی‌غبار لذت می‌بریم، اما از آن طرف با دست‌های خودمان، خیابان‌ها را به پارکینگ خودروهای دودزا تبدیل کرده و مجال نفس کشیدن را از همدیگر سلب کرده‌ایم.

در این بین، نقش برنامه‌ریزی‌های شهری نیز در به‌وجود آمدن آب و هوایی آلوده در کلانشهرها بی‌تاثیر نبوده و بر عمق فاجعه افزوده است.

در حالی که براساس گفته‌های مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، خودروها عامل 70 درصد آلودگی هوا در شهرها هستند، اما استفاده از خودروهای برقی در تهران و دیگر شهرهای شلوغ کشور جدی گرفته نمی‌شود و همچنان خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سطح شهرها جولان می‌دهند.

اغلب طرح‌هایی هم که برای واردات خودروهای برقی به کشور تدوین می‌شود، به مرحله عمل نمی‌رسد و به‌دلیل سودآور نبودن این طرح‌ها، در حد حرف باقی می‌ماند.

روز گذشته نیز معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از وارد نشدن خودروهای برقی به کشور انتقاد کرد و گفت: بیشتر طرح‌های قبلی برای کاهش آلودگی هوا، روی کاغذ نوشته شده است، اما بین حرف زدن تا عمل کردن بسیار تفاوت وجود دارد.

با توجه به این‌که گفته می‌شود مافیای شرکت‌های جهانی تولید کننده خودروهایی با سوخت فسیلی، اجازه تولید و واردات گسترده خودروهای برقی را نمی‌دهند، ولی نگاهی اجمالی به اوضاع پرچالش زیست محیطی شهری مثل تهران، راهی به جز تولید و واردات خودروهای برقی باقی نگذاشته است؛ راه سبزی که برای به بار نشستن آن، باید هم بر مافیای خارجی و هم بر اهمال داخلی غلبه کنیم.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها