مخالفت مسکو با قطعنامه جدید مربوط به سوریه

امیدواری روسیه به مشارکت ایران در مذاکرات ژنو۲

بی‌درایتی بان کی‌مون مذاکرات را به شکست می کشاند

ژنو 2، خالی از نشانه‌های روشن برای حل معضل سوریه

غیبت ایران، زیاده‌طلبی‌غربی‌ها در مواجهه با دولت بشار اسد و ناتوانی بان‌کی‌مون در اداره و پشبرد مذاکرات ژنو؛ دست به دست یکدیگر داده‌اند تا مذاکرات ژنو2 تا این لحظه هیچ دستاوردی در بر نداشته باشد؛ بگونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران احتمال دست‌یابی به توافقی جمع درباره بحران سوریه را دور از دسترس می‌دانند.
کد خبر: ۶۳۸۵۶۲
ژنو 2، خالی از نشانه‌های روشن برای حل معضل سوریه

به گزارش جام‌جم آنلاین، مذاکرات ژنو2 که با هدف حل بحران سوریه و برقراری صلح در این کشور بعد از 30 ماه درگیری برقرار شده است؛ تا این لحظه هیچ دستاورد قابل اعتنایی نداشته است. ناتوانی بان کی‌مون در راهبری این نشست در کنار زیاده‌خواهی گروه‌های مخالف بشار اسد که از سوی کشورهایی مانند آمریکا و عربستان حمایت می‌شوند نیز باعث شده است که مذاکرات ژنو2 همچنان بی نتیجه ادامه یابد. و امید اندکی به دیدن نشانه‌های روشن برای حل معضل سوریه در فرصت باقیمانده این مذاکرات وجود دارد.

برای توقف تروریسم در کنفرانس ژنو شرکت کرده ایم نه انتقال قدرت

«بثینه شعبان» مشاور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که در کنار تیم اعزامی از سوی بشار اسد در مذاکرات ژنو2 حضور دارد امروز به صراحت اعلام کرد که تیم سوری برای توقف تروریسم در سوریه به ژنو آمده است و موضوع واگذاری قدرت به گروه‌های مختلف از سوی نظام حاکم سوریه به هیچ عنوان پذیرفتنی و قابل طرح نیست.

این اظهارات در واقع واکنش دولت سوریه به ادعاهای جان کری وزیر خارجه آمریکا و دیگر حامیان گروههای مسلح و مخالف سوری است که مدعی شده اند بشار اسد باید کناره گیری کند و کنفرانس ژنو 2 هم برای بررسی انتقال قدرت تشکیل شده است.

از سوی دیگر بخاطر زیاده‌خواهی آمریکا و گروه‌های مخالف بشار اسد، نشست دولت و مخالفان سوری که قرار بود امروز برگزار شود، لغو شده است؛ البته نشست «اخضرالابراهیمی» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با هیئت رسمی سوریه امروز در ژنو برگزار شد

المعلم: طرف مقابل جدی نباشد ژنو را ترک خواهیم کرد

امروز همچنین ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به اخضرالابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرده است هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه برای بحث و مذاکره آماده است، اما به نظر می رسد طرف مقابل(مخالفان سوری) آمادگی این کار را ندارند.

المعلم هشدار داده است اگر مخالفان سوری، جدیت خود را نشان ندهند، هیئت دولت سوریه، ژنو را ترک خواهد کرد.

هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه تاکید کرده بود که در صورتی آماده گفتگو با همه طرفها است که این گفت و گوها به توقف درگیری در سوریه و ایجاد راهی برای حل بحران منجر شود؛‌ اما وجود حالتی از سردرگمی و آشفتگی در هیئت مخالفان سوری به ویژه پس از کناره گیری احمد الجربا از ریاست هیئت حاکم موجب شده است که مخالفان بشار اسد آمادگی برای گفت و گو نداشته باشند.

فیصل المقداد : کناره گیری اسد یک رویاست

با ادامه کارشکنی و مانع تراشی حامیان گروههای مسلح و تروریستی و آنچه به اصطلاح ائتلاف مخالفان سوری نامیده می شود، «فیصل المقداد» نیز در اظهاراتی در ژنو بار دیگر درخواست محور ضد سوری برای کناره گیری بشار اسد از قدرت را رد کرد و آن را یک رویا خواند.

المقداد همچنین اظهار داشت آتش بس میان دو ارتش صورت می گیرد، با این حال ما آماده اتخاذ تدابیر امنیتی به خاطر مسائل انسانی هستیم؛‌ اما گروه‌های مخالف و حامیانشان باید بدانند که کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت به یک رویا تبدیل شده است.

المقداد افزود ما برای نشستن در کنار مخالفان سوری در حضور اخضرالابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد توافق کرده بودیم، ولی شنیدیم که طرف دیگر(مخالفان سوری) موافق نیستند.

«عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه هم تاکید کرد ما با خواسته های آنچه ائتلاف مخالفان سوری خوانده می شود، مبنی بر تشکیل شورای حکومت انتقالی مخالفیم.

درگیری لفظی لاوروف و کری بر سر ایران

اخبار رسیده از ژنو حکایت از دیدار جنجالی میان وزیران خارجه آمریکا و روسیه دارد که همراه با درگیری لفظی بوده است؛‌به گزارش رسانه‌ها این مشاجره به سبب پس گرفتن دعوت از ایران در خصوص کنفرانس ژنو 2 اتفاق افتاده است.

شبکه المیادین گزارش داد اولین دیدار میان جان کری و سرگئی لاوروف وزیران خارجه آمریکا و روسیه در کنفرانس ژنو، دیداری جنجالی و همراه با تنش به پس گرفتن دعوت از ایران برای مشارکت در ژنو 2  بوده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ابتدا از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 شرکت کرده بود، اما با فشارهای گسترده آمریکا و گروههای مخالف سوری و حامیان آنها، بان کی مون، دعوت خود را پس گرفت که این اقدام با انتقادهای شدید روسیه و دولت سوریه همراه شد.

معذرت خواهی یونان از هیئت سوری

گزارش ها همچنین حاکی از این است که یونان از هیئت اعزامی از سوی دولت سوریه به سبب متوقف کردن هواپیمای آنها به مدت پنج ساعت در مسیر حرکت به سمت سوئیس عذرخواهی کرده است.

رهبر مخالفان سوریه از ژنو رفت

همزمان با سومین روز از کنفرانس ژنو 2، اختلاف ها میان اعضای هیات مذاکره کننده مخالفان سوریه به شدت بالا گرفته و «احمد الجربا» رهبر مخالفان سوریه موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» که ریاست هیات مذاکره کننده مخالفان را در ژنو برعهده داشت، این شهر را ترک کرده است.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان رفتن احمد الجربا از ژنو، حاکی از شعله ور تر شدن آتش اختلافات و عمیق تر شدن شکاف ها میان هیات مذاکره کننده مخالفین در ژنو دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها