جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سال نوی میلادی را با سفر به سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد. کری برای دهمین مرتبه وارد اراضی اشغالی شد تا به‌ گمان خود گامی برای صلح و امنیت منطقه و حل مساله فلسطین بردارد. برخی منابع خبری از طرح 9 ماده‌ای کری برای روند سازش خبر دادند که محور آن را جابه‌جایی اراضی اشغالی با اراضی تحت نظارت فلسطینی‌ها تشکیل می‌داد.
کد خبر: ۶۳۳۹۱۸
سفر تبلیغاتی و توریستی جان کری

طرحی که البته ابعاد جدیدی در آن نبوده و ترکیبی از طرح‌های دوران بیل کلینتون، جورج بوش پسر و مطالبات صهیونیست‌هاست که براساس آن بخش‌‌های جدیدی از فلسطین به صهیونیست‌ها واگذار می‌شود. بخش‌های نامعلومی از کرانه باختری نیز به تشکیلات خودگردان انتقال می‌یابد.

البته بخش‌های واگذار شده به فلسطینی‌ها عملا تحت نظارت صهیونیست‌ها خواهد بود، زیرا براساس طرح آمریکا، در کنار حضور نیروهای آمریکایی در کرانه باختری، فلسطینی‌ها حق داشتن نیروهای مسلح و حتی اقتصاد مستقل را ندارند و تمام حریم دریایی، هوایی و زمینی آنها و حتی سیاست خارجی آنان تحت نظارت صهیونیست‌ها خواهد بود.

جالب توجه این که براساس طرح صهیونیست‌ها اراضی فلسطینی‌ها در کوتاه‌مدت به صهیونیست‌ها واگذار خواهد شد، اما اراضی واگذاری به فلسطینی‌ها در صورت تائید آن پس از همه‌پرسی در اراضی اشغالی به اجرا درمی‌آید.

به عبارتی صهیونیست‌ها با این ترفند که البته مورد تائید‌ آمریکاست عملا سرزمینی را به فلسطینی‌ ها نخواهند داد و تمام اراضی را زیر سلطه خود درمی‌آورند.

در کنار ابهامات موجود در طرح کری، سفر وی به سرزمین‌های اشغالی به نوبه خود دارای نکات قابل توجهی است که می‌توان آنها را نکات پنهانی سفر وی دانست.

کری در حالی از روند صلح و حمایت از فلسطین سخن گفت که وی به 5000 اسیر فلسطینی در بند صهیونیست‌ها از جمله صدها کودک اشاره‌ای نکرده و صرفا به برجسته‌سازی آزادی 26 اسیر فلسطینی پرداخت.

جالب توجه آن که همزمان با آزادی 26 اسیر، ده‌ها نفر از سوی صهیونیست‌ها بازداشت شدند، اما کری سخنی از آنها به میان نیاورد.

صهیونیست‌ها در روزهای اخیر ساخت 3000 واحد جدید در اراضی فلسطینی‌نشین را آغاز کرده‌اند در حالی که اخراج فلسطینی‌ها از نقب و حتی قدس و کرانه باختری نیز شدت گرفته، اما باز هم کری سخن از آنها به میان نیاورد. کری درباره تحرکات صهیونیست‌ها علیه مسجد الاقصی و نابودسازی آثار اسلامی و مسیحی آن نیز سخن نگفت و به نوعی بر عملکرد صهیونیست‌ها در این مکان مقدس مهر تائید زد.

نکته دیگر آن که کری هیچ اشاره‌ای به محاصره غزه و درد و رنج 1.5 میلیون فلسطینی ساکن این منطقه که از یک‌سو تحت محاصره صهیونیست‌ها هستند و از سوی دیگر مصر با تخریب تونل‌ها تنها راه ورود و خروج به غزه را مسدود کرده، نداشت. او حتی به این امر نپرداخت که در روز سفر وی به اراضی اشغالی جنگنده‌های صهیونیست‌ها غزه را مورد هدف قرار دادند در حالی که در حملات گذشته آنها نیز ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند.

غزه در کنار محاصره با سیلاب و آب‌گرفتگی شدید نیز همراه است در حالی که نماینده سازمان ملل در آن روز رسما به بحرانی بودن اوضاع غزه و جنایات صهیونیست‌ها اذعان کرده بود و کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در برابر سخنان وی خواستار استعفای نماینده سازمان ملل شده‌اند.

جان کری در حالی از روند صلح سخن گفت که هیچ اشاره‌ای به جنایات صهیونیست‌ها در لبنان و سوریه نداشت.

وی نگفت که در انفجارهای لبنان و جنایات تروریست‌ها در سوریه، صهیونیست‌ها نقشی اساسی دارند و باید با آن مقابله کرد.

رفتارهای کری نشانگر حلقه‌های مفقوده بسیاری درباره ادعاهای صلح‌طلبانه وی است که صرفا برگرفته از یک اصل است و آن این ‌که او ماموریتی جز حمایت از خواسته‌های صهیونیست‌ها ندارد.

کری حمایت قاطع آمریکا از اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها را هدیه کریسمس به نتانیاهو قرار داد و سفر وی در اولین روز سال جدید به اراضی اشغالی صرفا ژستی تبلیغاتی برای صلح‌طلب معرفی کردن اوباما بود.

نتیجه نهایی این‌گونه سفرها تحقق ابعاد دیگری از مطالبات صهیونیست‌ها برای نابودسازی فلسطین است، چنان که کری حتی از انتقاد به عملکردها و جنایات صهیونیست‌ها خودداری کرده و صرفا بر لزوم تحقق روند سازش و حرکت فلسطینی‌ها و اعراب در جهت همگرایی با صهیونیست‌ها تاکید کرد.

بر این اساس می‌توان گفت سفر کری یک بار دیگر اثبات کرد که برای آمریکا صرفا منافع و خواست صهیونیست‌ها مطرح است و هیچ نامی از فلسطین در آن وجود ندارد.

حتی دیدار کری با مقامات تشکیلات خودگردان نیز برای بررسی اوضاع فلسطینی‌ها نبود بلکه در چارچوب منافع صهیونیست‌ها برای نابودسازی بخش‌های دیگری از فلسطین بود که با ادعای روند به اصطلاح صلح خاورمیانه صورت می‌گرفت.

قاسم غفوری - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها