قرار است در آینده‌ای نزدیک فرهیختگان و استادان دانشگاه در بناهای ارزشمند بافت تاریخی یزد ساکن شوند. این خبری بود که روز گذشته اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اعلام کرد. طرح خانه‌های فاخر با این هدف اجرا می‌شود تا با ورود افراد فرهیخته به این بافت تاریخی زمینه رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این مناطق فراهم شود.
کد خبر: ۶۳۳۰۶۸
سکونت فرهیختگان در خانه‌های تاریخی یزد

بافت تاریخی شهر یزد با مساحت حدود 740 هکتار در سال 84 در فهرست آثار ملی به عنوان اولین شهر تاریخی ثبت شده است. این بافت تاریخی شامل محلاتی نظیر فهادان، کوچه بیوک، خرمشاه، سر جمع و میرقطب می‌شود که محله فهادان از قدیمی‌ترین مناطق شهر یزد محسوب می‌شود.

بافت ثبت شده شامل یک بافت منسجم در قلب شهر یزد است که به عنوان یک بافت زنده که مردم در آن زندگی می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

اهمیت شهر تاریخی یزد به اندازه‌ای است که از سوی یونسکو از آن به عنوان پایتخت شهرهای خشتی جهان یاد می‌شود. در بافت تاریخی یزد بناهای باارزشی وجود دارد که نیاز به ساماندهی، حفظ و نگهداری دارد؛ اما گاهی به دلیل فرسودگی و تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی و گرایش برخی مالکان به فروش یا نوسازی این خانه‌ها بافت تاریخی این شهر مورد تهدید قرار می‌گیرد.

حال قرار است برای جلب توجه مردم به اهمیت و ارزشمندی این خانه‌ها و برگرداندن رونق به بافت تاریخی یزد براساس طرحی که اداره کل میراث فرهنگی یزد درصدد اجرای آن است استادان دانشگاه، فرهیختگان علاقه‌مند و برخی مقام‌های مسئول شهر یزد در بافت تاریخی این شهر ساکن شوند.

بدون شک حضور شخصیت‌های فرهیخته در این مناطق حرکتی است فرهنگ‌ساز درجهت اهمیت دادن به زندگی در بافت‌های تاریخی، زیرا بافت تاریخی با سکونت انسان‌ها زنده است و اگر این مناطق به هر علتی خالی از سکنه شود مرگ آن حتمی است بنابراین علاوه بر اجرای چنین طرح‌هایی لازم است برای ترغیب مردم برای ادامه زندگی در این مناطق تسهیلات ویژه و خدمات شهری مناسب در اختیار ساکنین قرار گیرد و این توجه نیز به مردم داده شود که بافت تاریخی، بافت فرسوده نیست و می‌توان با تعریف کاربری‌های فرهنگی، تفریحی، اقامتی و پذیرایی، بناهای ارزشمند این بافت تاریخی را به یک منطقه توریستی و درآمدزا تبدیل کرد.

سیما رادمنش ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها