گزارش پشت صحنه برنامه «چراغ سبز» رادیو گفت‌وگو

اینجا چراغ هیچ وقت قرمز نمی‌شود

برای تهیه گزارش وارد ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما و استودیوی پخش رادیو گفت‌وگو می‌شوم. فرهاد دهنوی، سردبیر و تهیه‌کننده برنامه چراغ سبز با دستیار و مسئول هماهنگی برنامه، مریم قربان‌علی‌نژاد، صحبت می‌کند از او می‌خواهد قبل از شروع برنامه، مهمانان روی خط تلفن بیایند تا با آنها صحبت کند.
کد خبر: ۶۳۱۹۵۲

فرهاد دهنوی که حدود 18 سال در رادیو سابقه کار دارد در مورد برنامه چراغ سبز می‌گوید: از ویژگی‌های «چراغ سبز» این است که مخاطب محور است. دغدغه فکری اعضای اتاق فکر برنامه که متشکل از دکتر اکبر رضایی، مدیر شبکه رادیو گفت‌وگو، مدیر گروه و مشاوران برنامه است برگرفته از مسائل فرهنگی و اجتماعی بطن جامعه است؛ زیرا یکی از رسالت‌های رسانه پیشرو بودن در جامعه است، به همین لحاظ در انتخاب موضوعات هفتگی برنامه وسواس و دقت خاصی می‌شود تا طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در بر بگیرد.

دهنوی می‌گوید: رابطه افراد در اتاق فکر رابطه‌ای تعاملی است نه دستوری، زیرا هدف همه ارائه برنامه‌ای مفید و شاخص است. در این برنامه فقط کارشناسان صحبت نمی‌کنند، بلکه هدف مشارکت و تعامل مخاطبان با برنامه است. تاکنون به موضوعاتی همچون جمعیت، سبک زندگی، طلاق، خانه‌های مجردی، پایان نامه‌های تقلبی و مسائلی از این دست پرداخته‌ایم. در بحث طلاق هم یکی از کارشناسان برنامه خودش از فرزندان طلاق بود.

دهنوی در مورد اسم برنامه می‌گوید: سبز رنگ حرکت است. وقتی می‌توانیم حرکت کنیم یعنی می‌توانیم پیامی را انتقال دهیم؛ همان چیزی که خواست عوامل برنامه است یعنی انتقال پیام با زبانی ساده و گویا به مخاطب در فرصت اندک و بدون این که وارد بحث‌های حاشیه‌ای بشویم.

***

بعد از گرفتن تست صدا و اعلام آمادگی رضا کاشفی، مجری برنامه چراغ سبز، چند ثانیه تا شروع برنامه فرصت هست و در این فاصله، دهنوی از مریم قربان‌علی‌نژاد، دستیار برنامه و مسئول هماهنگی می‌پرسد همه چیز خوب است؟ قربان‌علی‌نژاد در جواب می‌گوید: بله و همزمان آرم برنامه پخش می‌شود. دهنوی به کاشفی می‌گوید: بعد از سلام و احوالپرسی وضع هوا را بگو. دلیلش را از دهنوی می‌پرسم که می‌گوید: الان سرما موضوعی است که همه با آن درگیر هستند؛ وقتی دو نفر به هم می‌رسند که صمیمی هستند در مورد سرمای هوا چیزی به هم می‌گویند. چراغ سبز با مخاطبان خود صمیمی است بنابراین یکدفعه وارد بحث جدی نمی‌شویم.

تیتر داغ

رضا کاشفی در بخش اول برنامه در بخش تیتر داغ موضوع برنامه را این‌چنین مطرح می‌کند، آیا شبکه‌های اجتماعی جای رسانه‌ها را می‌گیرند؟ چقدر به خبرهایی که در این شبکه‌ها می‌خوانید اعتماد دارید؟ سردبیر برنامه می‌گوید: اسم شبکه‌ها را ببر، بگو فیسبوک، به من نگاه می‌کند و می‌گوید: اگر سوالی داری بپرس. امشب یک نگاه من به رضا کاشفی و نگاه دیگرم به شماست که با حس کنجکاوی حرکات و جملات ما را یادداشت می‌کنی. در ادامه آنونسی پخش می‌شود که می‌گوید: چراغ قرمز نیست پل ارتباطی ما با شما دوستان شماره تلفن 22013552 و شماره پیامک 3000041 است.

گزارشی از سطح شهر پخش می‌شود. مردم در مورد شبکه‌های اجتماعی نظر مختلفی دارند. برخی این شبکه‌ها را مکانی برای دوست‌یابی و سرگرمی می‌دانند و برخی دیگر آنها را مکانی برای گمراه کردن مردم بخصوص نسل جوان.

چراغ قرمز

دهنوی به کاشفی می‌گوید: بریم چراغ قرمز، رضا کاشفی هم می‌گوید: بدون هیچ حرفی چراغ قرمز شد. با هم نظر کارشناسان را می‌شنویم. دهنوی با حرکات چرخشی دست، علامت می‌دهد سریع شروع کن و می‌گوید: اول مسئول دولتی را معرفی کن.

مهمانان تلفنی برنامه امشب، دکتر بابک بیگی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد و مهمان دیگر برنامه رضا یوسفی، کارشناس حوزه فضای مجازی است. مهمانان و مجری برنامه وارد بحث می‌شوند و هر یک نظر خود را در مورد شبکه‌های اجتماعی می‌گویند. دهنوی سردبیر و تهیه‌کننده برنامه در همین فاصله روی خط تلفنی مهمانان می‌آید و می‌گوید: هر زمان که لازم است می‌توانید صحبت کنید، منتظر مجری برنامه نباشید. صحبت کارشناسان بالا گرفته و در برخی موارد با یکدیگر مخالف هستند. یوسفی معتقد است شبکه‌های اجتماعی چون فاقد نظارت و مدیریت هستند، نمی‌توان آنها را با رسانه‌ای همچون رادیو و تلویزیون مقایسه کرد، زیرا مقاصد این شبکه‌ها اطلاع‌رسانی نیست.

دکتر بابک بیگی می‌گوید: ابزار جدید تفکرات جدیدی را به همراه می‌آورد. بحث کارشناسان برنامه داغ است. دهنوی با دست به کاشفی اشاره می‌کند، سکوت کن چیزی نگو. چند دقیقه بعد دهنوی می‌گوید: رضا وارد بحث شو از موضوع اصلی فاصله گرفته نشود. کاشفی با ترفندی وارد صحبت می‌شود و می‌پرسد چقدر می‌شود به اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود اعتماد کرد یا صرفا این اخبار شایع است؟

در همین زمان مریم قربان‌علی‌نژاد، سی‌دی به دست وارد استودیو می‌شود و می‌گوید: تماس تلفنی مردم آماده است. دهنوی می‌پرسد چیزی کم شده؟ قربان‌علی‌نژاد می‌گوید: یک تماس تلفنی حذف شد. دهنوی می‌گوید: زودباش آن را برایم بیاور تا در پایان برنامه گوش کنم از روی سیستم پاک نشود. دهنوی رو به من می‌کند و می‌گوید: می‌خواهم بدانم مخاطب برنامه چه چیزی گفته است، آیا حذف آن درست بوده یا نه؟ اینجا هر اتفاقی که می‌افتد، فردا در اتاق فکر برنامه مطرح می‌شود. دهنوی زمانی که با من صحبت می‌کند سی‌دی را در دستگاه می‌گذارد و به صدابردار می‌گوید: آماده است و با دست حرکاتی را نشان می‌دهد.کاشفی می‌گوید: می‌رویم توی پیاده‌رو و صحبت شما دوستان را می‌شنویم. تلفن‌ها پخش می‌شود بعضی می‌گویند نمی‌شود به شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرد، برخی می‌گویند در این شبکه‌ها به دنبال خبر نیستیم و بعضی دیگر معتقد هستند راهکار بدهید، با محدودیت کاری از پیش نمی‌رود. دهنوی همزمان که با تلفن صحبت می‌کند به صدابردار می‌گوید تراک شماره 2 و رو به مجری برنامه می‌گوید: چند پیامک هم بخوان این آخرین بخش صحبت کارشناسان است، وقتی آمدیم توی استودیو بحث را جمع کن. اینجا چراغ هیچ گاه قرمز نمی‌شود همیشه چراغ سبز است همه در حال حرکت و تلاش هستند.

دکتر بابک بیگی در خاتمه بحث می‌گوید: فرهنگ‌سازی را قبول دارم، ولی با روش‌های آن مشکل دارم. جامعه‌ای که اخلاق‌مدار باشد دیگر نباید از شبکه‌های اجتماعی ترسی داشته باشد.

نظر مخاطبان

در بخش پایانی برنامه چراغ سبز مخاطبان برنامه موضوعات پیشنهادی خود را از طریق تلفن مطرح می‌کنند تا در صورت امکان چراغ سبز به آنها بپردازد. دهنوی، سردبیر برنامه می‌گوید: از این طریق متوجه می‌شویم دغدغه مردم در جامعه چیست و بیشتر به چه مباحثی علاقه دارند. با حرکات دست به مجری برنامه هم می‌گوید: وقت نداریم زود باش، کاشفی با این جمله برنامه را تمام می‌کند؛ با چراغ سبز همراه باشید تا فردا خدا نگهدار.

نظر رضا کاشفی، مجری برنامه چراغ سبز را می‌پرسم، او می‌گوید: در اجرای برنامه چراغ سبز مدیریت زمان و تمرکز مجری خیلی مهم است، زیرا ریتم برنامه بسیار تند و زمان برنامه محدود است و به همین دلیل سعی می‌کنم با پرسش‌های کوتاهی که از کارشناسان می‌پرسم مخاطبان برنامه به نتیجه برسند.

تنظیم موج

از اول مهر ماه امسال برنامه چراغ سبز از شنبه تا پنجشنبه ساعت 18 و 15 دقیقه تا 19 زنده روی موج اف‌ام ردیف 5‌/‌ 103 مگا هرتز از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود. ویژگی این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو این است که به دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه توجه ویژه‌ای دارد.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها