مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران گفت: حفاظت و رفع خطر کلی از ارگ خشتی بم و خروج آن از فهرست میراث در معرض خطر یونسکو مهمترین دستاورد بود.
کد خبر: ۶۲۹۹۸۴
ارگ‌ بم از لیست آثار در معرض خطر یونسکو خارج شد

فرهاد عزیزی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی بم و یک دهه میراث جهانی گفت: با وجود اینکه زلزله بم چالش‌های بسیار فراوانی داشت، ‌اما برنامه‌ها و اقدامات به عمل آمده پس از زلزله و وقوع بحران فرصت‌های بی‌نظیری را برای کسب تجربه‌های بزرگ در اختیار ما گذاشت.

وی افزود: تجربه مدیریت بحران در میراث فرهنگی در این مقیاس و با مشارکت و استفاده از تمام امکانات محلی، ‌ملی و بین‌المللی انجام گرفت و طی این دهه فعالیت‌هایی که به صورت شبانه‌روزی به انجام رسید، شامل سه مقطع کاری بسیار فشرده، با اهمیت و متوالی است.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران اظهار کرد: مقطع نخست شامل ایام پس از زلزله بود که اقدامات چشمگیری صورت گرفت و تشکیل کارگروه نجات‌بخشی ارگ تاریخی بم، ایجاد کارگروه‌های کاری جوان و متخصص برای مستندسازی، آسیب‌شناسی و انجام اقدامات حفاظت اضطراری و ایمن‌سازی کالبد و تثبیت ساختارهای معماری از جمله این اقدامات است.

عزیزی جمع‌آوری تمام اطلاعات و اسناد مربوط به ارگ تاریخی بم و همچنین تولید اسناد پایه برای مطالعه و انجام اقدامات اجرایی و ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی افزود: مقطع دوم فعالیت‌ها که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طرح‌ریزی و انجام آن نتیجه یافت این گونه بود که همکاران پس از سپری شدن و کاهش بحران به موازات رفع خطر و آواربرداری و انجام مطالعات و آزمایش‌های علمی و تخصص پرداختند که این مطالعات منجر به کسب تجارب و یافته‌های ارزشمندی در مورد استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی بناهای گلی در کشور شد.

عزیزی خاطر نشان کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی گروه‌های خارجی همکار در این پروژه قابل توجه بود و جای تقدیر دارد.

وی افزود: مقطع سوم مواجه با ارگ بم شامل اتمام آواربرداری، استحکام‌بخشی و بازسازی‌های علمی بود که علاوه بر کسب تجارب معماری و احیای فضاها، چهره و نمای اصلی ارگ در معرض دید قرار گرفت.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران افزود: مهمترین دستاورد این مشارکت حرفه‌ای حفاظت و رفع خطر کلی از ارگ خشتی بم و خروج آن از فهرست میراث در معرض خطر یونسکو بود که در این راستا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست این اثر تاریخی را از لیست آثار در معرض خطر خارج و به ثبت جهانی برساند که از همه مهمتر رضایت افکار عمومی در سطح بین‌المللی و ملی را در پی داشت.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها