رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:

۸۰ درصد بازسازی ارگ بم به اتمام رسیده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ۸۰ درصد امور بازسازی ارگ بم به اتمام رسیده است گفت: طی ۲ تا ۳ سال آینده ارگ بم به طور کامل بازسازی می‌شود و دوباره مرکز حضور گردشگران از داخل و خارج خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۹۹۸۸
۸۰ درصد بازسازی ارگ بم به اتمام رسیده است

 محمد علی نجفی امروز در نشست ملی بم و یک دهه تجارب میراث فرهنگی که همزمان با دهمین سالگرد زلزله بم در سازمان ارشاد این شهرستان برگزار شد اظهارداشت: زلزله بم تذکر و یادآوری بود که سرزمین ما یک سرزمین زلزله‌خیز است.

وی ادامه داد: سرزمین ما در طول تاریخ در معرض حوادث طبیعی بوده است برخلاف آنچه که مستلح شده نباید این‌گونه حوادث را غیر مترقبه بدانیم.

نجفی ادامه داد: باید خود را آماده کنیم برای اینکه بتوانیم از بروز چنین حوادثی در مرحله اول جلوگیری و در مراحل بعدی خسارات آنها را محدود و کنترل کنیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید از روش و منش گذشتگان درس‌های بیشتری بیاموزیم، ابراز داشت: در طول تاریخ کهن بم که از جهت حیات 5 هزار یا 6 هزار ساله آن مردم با انواع و اقسام راهکارها در مقابل حوادث طبیعی ظاهر شدند باید درس بیاموزیم.

به گفته وی حجم تجربیات ما از این گنجینه گرانقدر بسیار کم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: باید دید که گذشتگان چگونه با این حوادث مقابله کردند.

وی ضمن قدردانی از همکاری‌های صورت گرفته طی 10 سال گذشته برای بازسازی این مکان تاریخی ادامه داد: امروز طی بازدید از ارگ بم به خوبی مشاهده شد که اموری که طی 10 سال گذشته انجام شده بسیار بزرگ بوده است و در سطح بین‌المللی قابل عرضه و دفاع است.

وی با بیان اینکه طی 10 سال گذشته 8 مرتبه از ارگ بم بازدید داشته‌ام، گفت: هم‌اکنون 80 درصد بازسازی ارگ بم به طور متوسط به اتمام رسیده است و در عرض 2 تا 3 سال آینده کل این بنای تاریخی بازسازی می‌شود به طوریکه دوباره مرکز حضور گردشگران از داخل و خارج خواهد شد و چشم و چراغ گردشگری می‌شود.

نجفی با بیان اینکه ظرفیت‌های ما برای توسعه بسیار زیاد است، یادآور شد: توسعه بم در گردشگری خلاصه نمی‌شود، در بحث گردشگری با توجه به اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی و همچنین وضعیت فرهنگی، قدرت تاریخی و ابنیه تاریخی بم، صرفاً در ارگ بم خلاصه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه بزرگی از اماکن و ابنیه‌های تاریخی در منطقه بم وجود دارد ادامه داد: هرکدام از این ابنیه می‌تواند برای جذب گردشگران به عنوان نقطه کانونی مورد توجه قرار گیرد و با برنامه‌ریزی درست و مدیریت صحیح، باری از مشکلات بم از نظر اشتغال و اقتصاد بردارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ادامه دار بودن مشکلات مردم بم، بیان داشت: دولت، بم و مردم بم را فراموش نکرده و در کنار آنها خواهد بود، بنده نیز مشکلات موجود را در دولت دنبال می‌کنم.

وی با تاکید بر نقش استفاده از مشارکت‌های مردمی در بازسازی شهر بم بیان داشت: در این باره می‌توان یک انجمن خیرین حافظ و علاقمند به احیای شهر بم تشکیل داد که از افراد فرهنگی در این انجمن دعوت بعمل آورد چرا که مراجعه مردم و مشارکت آنها می‌تواند راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: امید است در آینده همچون گذشته بم را مانند زینتی در کویر ملاحظه کنیم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها