تاکید رئیس دیوان عدالت اداری

قانون گریزی در دولت قبل مشهود بود

رئیس دیوان عدالت اداری:

رئیس جمهور گذشته قانون را زیر پا می گذاشت

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: یکی از مصیبت ها در دوره گذشته این بود که آقای رئیس جمهور محترم به مردم دروغ می گفت و قانون را علناً زیر پا می گذاشت.
کد خبر: ۶۲۹۹۲۸
رئیس جمهور گذشته قانون را زیر پا می گذاشت

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در نشستی با نمایندگان دفاتر استانی دیوان عدالت اداری اظهار داشت: در دوره گذشته قانون گریزی و قانون ستیزی وجود داشت و این موضوع باعث می شد وقتی مردم وضعیت را می دیدند به کسی اعتماد نکنند.

وی افزود: یک آدم متخلف و مجرم را برخلاف قانون بر سر کار گذاشته و به رای دیوان عدالت درباره ابطال این انتصاب عمل نشد.

منتظری گفت: یکی از مصیبت ها در دوره گذشته این بود که رئیس جمهور قانون را علنا زیر پا می گذاشت و اگر خیلی می خواست احترام بگذارد قانون را دور می زد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: مصیبت این اخباری است که دارد گندش در می آید و ما آن زمان فریاد می زدیم که این فرد صلاحیت این پست را ندارد. وقتی مردم ببینند یکی از عالی ترین مقامات کشور قانون را این گونه لگدمال می کند دیگر به جایی اعتماد نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مرجع قضایی و حکمی که دادگاه صادر می کند محترم شمرده نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود.

منتظری سپس به فساد مالی افشا شده در ترکیه اشاره کرد و گفت: به خاطر فساد مالی افشا شده در ترکیه چند وزیر استعفا دادند. متن استعفای یکی از وزرا عجیب است، او گفته استعفا می دهم تا مقام قضایی مانعی برای تحقیقات در این زمینه نداشته باشد. حالا ما از یک آدم فاسد دفاع کنیم و هر چه بگویند این فرد پرونده دارد، محکومیت دارد، در جواب گفته شود که او باید بر سر کار باشد، این با آموزه های دینی ما سازگار نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری سپس به نقش و جایگاه دیوان عدالت اشاره کرد و گفت: دیوان عدالت یک مرجع برخاسته از انقلاب است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما این نهاد قضایی را نداشتیم. دیوان عدالت اداری با این کیفیت و ساختار در کمتر کشوری دیده می شود. از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است که مرجع قضایی در خارج از دستگاه اجرایی برای پایش دستگاه اجرایی درست شده است. دولت در اینجا هیچ نفوذی ندارد.

وی افزود: اگر کلید عزل و نصب رئیس دیوان عدالت در اختیار رئیس جمهور و یا وزیری بود مطمئنا فعالیت دیوان عدالت تعطیل پذیر می شد. بعضی می گویند با داس نیامدیم اما در بعضی از ادارات دولتی مسئولین و مدیران را جابه جا می کنند.

منتظری تاکید کرد: طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به دو صورت است در برخی موارد شکایت کننده ذینفع می باشد و در مورد دیگر مهم نیست فرد در این پرونده ذینفع باشد و هر شهروندی می تواند شکایت کند. رئیس قوه قضائیه، رئیس دیوان عدالت اداری و یا هر شهروند عادی و بیسوادی می تواند به موجب قانون از دستگاههای اجرایی شکایت کند. جایگاه دیوان عدالت اداری از ابتدا تشریح و تفسیر نشده و اگر این کار صورت می گرفت وضعیت ما الان بهتر بود.

وی ادامه داد: اگر فردی از یکی از نقاط غربی، شرقی، شمالی و یا جنوبی کشور می خواست شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کند باید به تهران می آمد اما از چهار سال قبل با کمک مجلس بحث دفاتر استانی مطرح و افتتاح نمایندگی دیوان عدالت در استانها آغاز شد.

رئیس دیوان عدالت اداری سپس به همکارانش تاکید کرد: نباید یک تلفن یا سفارش باعث شود به سمتی برویم و تحت تاثیر این تماس ها قرار بگیریم. در بقیه دستگاههای قضایی همیشه دو طرف پرونده از مردم هستند اما در دیوان عدالت یک طرف مردم و طرف دیگر دولت است. وای به حال ما اگر تحت تاثیر سفارش قرار بگیریم.

وی افزود: باید خدمت رسانی به مردم در قالب ارشاد و معاضدت را سرلوحه کار خود قرار دهیم. 98 درصد مردم به حقوق خود آشنایی ندارند و همه مردم نمی توانند وکیل بگیرند، البته اغلب وکلا به دنبال بازارگرمی برای خود هستند.

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: یکی از آسیب زاترین موضوعات در فرهنگ اداری ما این است که به عهد و پیمان پایبند نیستیم، در زمان استخدام همه تعهدات را قبول می کنیم اما بعد از مدتی سر مردم کلاه می گذاریم، دیر می آییم، زود می رویم و به وظایف خود عمل نمی کنیم. تمام این تشکیلات که برای خود درست کرده ایم و تمام قوانین برای این است که ما در جایگاهی بنشینیم و به مردم خدمت کنیم. مردم اگر ببینند یک اداره برای آنها صادقانه کار می کند حتی اگر به حق خود نرسند باز هم راضی هستند. اگر ببینند قانون در نظام جمهوری اسلامی اجرا می شود ناراضی نخواهند بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۶
گوهری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
شماكه رئیس دیوان عدالت هستید ایادرست است با رئیس جمهوری كه هشت سال زحمت كشیده این گونه رفتار كنید... درتمام دولتها مشكلاتی هست من فكر می كنم این یك غرض ورزی هست ...
احمدآبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
با سلام و صلوات بر امام زمان ع و همه خدمت گذاران حكومت اسلامی و درود به آقای حجت الاسلام محمد جعفر منتظری سپاس از صحبت های خوب ایشان در راه عدل و اجرای عدالت اسلامی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
همه می بینند و میدونند ولی كسی اهمیت نمیده و خطاكار هم روش زیاد میشه
متین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
درود بر منتظری حق گو
م-ه ع
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
مایه تاسف است... قانون گریزی در همه رده ها در این كشور از بالا تا پائین وجود دارد. اگر قوانین بی نقص باشد شاهد این اتفاقات نخواهیم بود... متاسفانه مجریان ومتولیان وناظران حقوق مردم اینگونه نیستند مگر عده ای قلیل.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
مردم با چه امیدی از دستگاهها شكایت كنند . خودتان به چشمتان فرد قانون گریز را دیدید و نتونستید كاری بكنید چه برسه به چیزی كه نیاز به اثبات باشد
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
خوب معلوم دیگه اگه رئیس جمهور قبلی متخلف نبود كشوری را كه با كلی ذخایر ارزی و ارزونی تحویل گرفت بعد از 8 سال با كلی بدهی و گرونی تحویل نمی داد ... تازه ادعاشونم هم میشه كه ما به فكر قشر اسیب پذیر هستیم همین حرفشون ما قشر اسیب پذیر رو میسوزونه
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
ضمن ادای احترام محضر آقای منتظری رئیس دیوان عدالت اداری؛ من یك سوال دارم: آقای منتظری می فرمایند رئیس جمهور «محترم» قبلی قانون را علناً زیر پا می گذاشت؛ حال چرا باید صفت «محترم» در این مورد به كار رود؟ آیا از نظر ایشان زیر پا گذاشتن قانون و كسی كه از قانون سرپیچی می كند «مورد احترام» است؟ باید این تعارفات را كنار گذاشت.
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
قربون دهنت حاجی...
ایرانی ودوستدار ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
با سلام پس اگر قانون را زیر پا میگذاشت چرا نماینده ها حرف نمی زدند ...چرا حالا دولت تدبیر و امیدكه این همه كار میكنند اگر نقطه ای را جابجا كند همه صداشان در میایند كمی باید دقت داشت چه كسی دارد خدایی كار میكند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
آیا این رییس جدید عدالت اداری از طرف آقای روحانی رییس جمهور فعلی در این مقام نسب نشده؟
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
با سلام اگر اطمینان دارید دروغ میگفته چرا محاكمه نمیكنید و در ضمن باید بگویم ایشان نیز برای كشور زحماتی نیز كشیده اند
رضایی
Spain
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
۰
۰
متأسفانه دیوان عدالت اداری نیز به نوبه خود دارای مشكلات بسیاری بوده و در بسیاری موارد برخی شعب دیوان به طرزی شگفت آور آرائی بر خلاف موازین حقوقی صادر كرده اند كه اگر آقای منتظری نگاهی منصفانه به مجموعه خودشان بیندازند احتمالاً دیگر توجشهان به جای دیگر معطوف نخواهد شد. همین بی عدالتیها در دیوان بود كه قانونگذار در قانون جدید تشكیلات و آیین دادرسی دیوان نظام تجدیدنظر را دوباره احیا كرد. نكته دیگر و در پاسخ به این سخن آقای منتظری كه فرمودند ما از اول آقای احمدی نژاد را فاقد صلاحیت می دانستیم، این سوال مطرح می شود آیا مرجع تعیین صلاحیت كاندیدای ریاست جمهوری شورای نگهبان است یا دیوان عدالت؟!پس وقتی شورای نگهبان صلاحیت آقای احمدی نژاد را احراز نموده و پس از پیروزی در انتخابات نیز مقام معظم رهبری حكم ایشان را تنفیذ نمودند دیگر بحث صلاحیت ابتدایی مطرح نیست در مورد تخلفات احتمالی بعدی نیز دیوان عدالت صلاحیت اظهارنظر راجع به این موضوع را نداشته و این مجلس است كه باید بر نحوه فعالیت قوه مجریه نظارت كند؛ دیوان عدالت صرفاً بصورت خاص و موردی وظیفه رسیدگی به شكایات از تصمیمات واحدهای دولتی را بر عهده دارد ولی نظارت بر اقدامات دولت با دیوان عدالت نیست و بهتر است آقای منتظری بیشتر ناظر فعالیت مجموعه خودشان باشند كه در اكثر موارد شعب دیوان برای صدور یك رأی نزدیك به دو سال موضوع را به اطاله می كشانند كه هیچ توجیهی ندارد دست آخر هم یك رأی صادر می كنند كه اشكالات فراوان ماهوی و شكلی در آن به چشم می خورد.
م.ك
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
۰
۰
یعنی به محض اینكه آقای روحانی رئیس جمهور شدند كشف شد كه دكتر احمدی نژاد قانون گریزی كردند؟ قبل از اون هیچ حساب و كتابی نبود؟ اگه واقعا قانون گریزی بود پس مجلس محترم خواب تشریف داشتن كه رئیس جمهور رو استیضاح نكردند ؟
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
۰
۰
شما كه ان شاالله آدمهای راستگو و قانونمندی هستید ببینیم چكار می كنید
الف- ن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
۰
۰
اسلام اصلا با ادم قانون گریز سازگار نیست

نیازمندی ها