گورخرهای آسیایی به دره باغ بوانات رسیدند

دو راس گورخر آسیایی شامل یک راس نر و یک راس ماده از سایت تکثیر و پرورش منطقه گوراب کالمند در استان یزد زنده گیری و در سایت مطالعات و تکثیر پرورش در منطقه دره باغ بوانات استان فارس رها سازی شد.
کد خبر: ۶۲۹۳۴۶
گورخرهای آسیایی به دره باغ بوانات رسیدند

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس روز سه شنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: سایت دره باغ بوانات دارای 400 هکتار عرصه طبیعی و مکانی مستعد و امن برای نگهداری و پرورش گورخر ایرانی است و گونه های گیاهی کم نظیری چون قیج، گز، درمنه، طاق را در خود جای داده است و می تواند با دارا بودن شرایط آب و هوایی مستعد به پناهگاهی امن برای زاد و ولد گونه ارزشمند گورآسیایی تبدیل شود.

وی افزود: گورخر ایرانی پستاندار بزرگ و زیبایی است که در لیست IUCN ( اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ) جزو گونه های در معرض خطر قرار گرفته است.

ابراهیمی کارنامی همچنین گفت:برای جلوگیری از انقراض اینگونه ارزشمند مطالعات جامعی در استان فارس انجام شده و در طرح مذکور به دنبال زیستگاه مطلوب و مناسب دیگری در استان فارس برای پرورش گور ایرانی بودیم که به همین منظور مطالعاتی با هدف بهره برداری از سایت گورخر ایرانی در منطقه دره باغ بوانات انجام شد.

وی اضافه کرد: منطقه دره باغ بوانات در چند دهه قبل میزبان گله های بسیار زیادی از گورخر آسیایی بود اما متاسفانه به دلیل شکار بی رویه و بی توجهی به فصل زادوولد و شرایط این جانور، با انقراض گورخر در دره باغ مواجه شدیم که امید است با رها سازی این گونه در زیستگاه طبیعی و تاریخی خود ،بتوانیم نسل آن را در این منطقه احیا کنیم.

مدیرکل محیط زیست فارس بیان داشت : در حال حاضر بیشترین تعداد گورخر ایرانی در جهان در منطقه حفاظت شده بهرام گور استان فارس زیست می کنند ودر تبادل گونه ای برای تقویت ژنتیکی همکاری خوبی بین استان ها بوجود آمده و امیدواریم این همکاری ها منتج به دستاوردهای مطلوب برای احیای گونه های در معرض خطر انقراض و نادر شود.

وی در ادامه مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند را علت یابی بیماریهای احتمالی این گونه ، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم برای بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب تر، حفاظت بهینه ولایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آن دانست که باعث شده گور خرهای استان فارس از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها