نگاهی به ویژه برنامه‌های هنری همزمان با اربعین حسینی

هنر در ساحت عاشورا

همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی مراکز هنری کشور با اجرای ویژه برنامه‌های هنری میزبان عزاداران حسینی هستند.
کد خبر: ۶۲۸۵۵۳
هنر در ساحت عاشورا

گروه تعزیه‌داران حسینی شب یکشنبه اول دی ماه از ساعت  18:30تا 20:30 "مجلس شهادت حضرت ابوالفضل (ع) " اجرا می‌کند. این مراسم درمنطقه 21 تهران-وردآورد-جنب پارک شهدای خبرنگار- سالن مسجد امام حسن عسگری(ع) برگزار می‌شود.
نمایش "خورشید کاروان" هم از اول دی ماه هر روز به مدت 10 شب ساعت 19 در سالن مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی صحنه می‌رود."خورشید کاروان" با بازنویسی مهدی متوسلی کاری از گروه فرهنگی هنری فدک است که متن آن براساس نمایشنامه "هیهات" نوشته استاد ابوباسم حیادار نوشته شده است.
این نمایش روایت شبی است که شمر، کاروان اسیران کربلا را نزدیک دیری نگاه می‌دارد. راهب پیر به تنهایی در دیر به عبادت خود مشغول است و پطروس پسر او در پی یافتن حقیقت و آنچه در کتاب مقدس آمده است، راهی کوفه است. وی معتقد است که ایلیای مقدس همان حضرت علی(ع) و شبر و شبیر همان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌باشند که نام آن‌ها به کرات در کتاب مقدس آمده است.
اجرای رایگان زخمی که بر دلم نشست
نمایش ˝زخمی که بر دلم نشست˝ نوشته روشنک عباسی با کارگردانی قاسم عوض‌بیگی از روز 28 آذرماه جاری در تالار رفاه به صحنه رفته است.
زخمی که بر دلم نشست" کاری از گروه تئاتری راز درباره تقابل چندین مرد است که هریک به دلیل اعمالی که در روز عاشورا انجام داده‌اند، به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شوند و...
علیرضا بهپورنیا، حمزه عوض‌بیگی، علی ساربان‌نژاد، قاسم عوض‌بیگی، حسن زندی، حسام استیری و حسین زاهدی بازیگران این نمایش هستند.
علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش به صورت رایگان می‌توانند هر روز ساعت 18 به تالار رفاه به نشانی میدان بهارستان، ابتدای خیابان مردم، مجموعه فرهنگی رفاه مراجعه کنند.
همچنین نمایش "شمشیر و آفتاب" که توسط ابوالفضل ورمزیار به نگارش در آمده است و محمد رضا مداحیان آن را کارگردانی کرده است، روایتگر عصر روز عاشورا است. این اثر نمایشی یادآور زمانی است که جنگ تمام شده، ‌اسرا را جمع کرده‌‌اند و خیمه‌ها به آتش کشیده شده‌اند.
این نمایش در سالن استاد ناظر زاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به روی صحنه است و یکشنبه 30آذر ساعت 19 اجرا می‌شود.
میرطاهر مظلومی، انوش معظمی، پژمان کاشفی و علی نائینی در این نمایش بازی می‌کنند و علی براتی طراحی حرکت، بهرنگ قدرتی آهنگساز، علیرضا ارشدی ویدئو آرت، ایمان صفرزاده و حسین پناهی مدیر تولید، مهدی جعفری مدیر روابط عمومی، حمید نیلی تهیه‌کنندگی، محمد پروانه دستیار کارگردان و حسین پناهی و علی مستعلی، اجرای صحنه این اثر را برعهده دارند.
نمایش "معمای مطربان پریشان"، نوشته‌ی یاسین حجازی و با کارگردانی کوروش زارعی که اجرای عمومی خود را در تالار اندیشه‌ حوزه‌ی هنری به تازگی آغاز کرده تا 12‌دی ماه – ساعت 18:30- پذیرای تماشاگران خواهد بود.
کاروان اسرای کربلا وارد شام شده‌اند و یزید جشن بسیار بزرگی ترتیب داده و سه تا از بهترین مطرب‌های شام را دعوت کرده که این جشن را برپا کنند، آن‌ها در شور و هیجان جشن هستند که سر به نیزه امام حسین(ع) سوره کهف می‌خواند و مجلس به هم می‌ریزد و سر دسته سه مطرب از مجلس بیرون می‌آید و می‌گوید دیگر حاضر نیست این کار را ادامه دهد و...
سیروس همتی، امیر کربلایی زاده، مجید امیری، سید وحید میریونسی، علیرضا عمرانی، رضا حجار زاده، علی ناظم، زین العابدین تقی پور، سید مهدی هاشمی دانا، امیر لطفعلی، رضا طهماسبی بازیگران این نمایش هستند.
همچنین حوزه هنری یک نمایش کودک با عنوان "مشک‌های خالی" در دو سانس 10 و 12 را در تماشاخانه‌ی مهر ویژه‌ی مدارس تا 11 دی‌ماه بر روی صحنه دارد. این نمایش عروسکی مذهبی نوشته‌ انوش معظمی و با کارگردانی زهرا مریدی به صحنه می‌رود.
 100 نمایش عاشورایی در همایش سوگ خورشید
همزمان با اربعین حسینی در دهه سوم ماه صفر همایش سوگ خورشید با اجرای یکصد نمایش عاشورایی در بوستان‌های تهران اجرا می‌شود.
در این همایش، پرده خوانی، نقالی، تعزیه و شبیه خوانی توسط هنرمندان هنرهای نمایشی استان تهران اجرا می‌شود.
همایش سوگ خورشید از اول تا دهم دی ماه از ساعت 15 تا 16 و 30 دقیقه در بوستان‌های لاله، رازی، بهاران، ولایت، پاک شهر، نیاوران و مجموعه نمایشی محراب (تقاطع خیابان ولی‌عصر "عج" و خیابان امام خمینی (ره)، ترمینال خاوران، مجموعه فرهنگی ورزشی شهدا (خیابان دماوند) و حسینیه تعزیه داران (دولت‌آباد) پذیرای دوست‌داران فرهنگ و معارف حسینی (ع) است.
این همایش به‌همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و سازمان بسیج شهرداری تهران سامان می‌یابد.
اپرای عروسکی عاشورا در شیراز
 اپرای نمایشی ˝عاشورا˝  به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی از چهارشنبه 27 آذر در تالار حافظ این شهر روی صحنه است.
اپرای عاشورا به کارگردانی بهروز غریب پور ادای دینی به گنجینه فرهنگ و هنر اجداد ایرانی است و در این نمایش سعی بر این است که تعزیه به‌زبان جدید که اپرای عروسکی است اجرا شود.
علاقمندان به هنرهای تجسمی هم می توانند در آستانه اربعین حسینی از نمایشگاه های هنری بازدید کنند.
نمایشگاه "محرم در قاب تصویر"
نمایشگاهی از آثار برگزیده مسابقه "محرم در قاب تصویر" از تا 5 دی‌ماه در مرکز آموزش های اجتماعی شهید داود حیدری از ساعت 9 تا 17 برپا است.
فرهنگ سرای کار به مناسبت ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مسابقه عکاسی با عنوان ˝محرم در قاب تصویر˝ را برگزار کرد که بیش از 1400 اثر از 17 استان مختلف به دبیرخانه ارسال شد و از بین آثار 12 نفر برگزیده شدند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان استادمعین- نبش خیابان دستغیب- مرکز آموزش‌های اجتماعی شهید داود حیدری ( خانه مشق) مراجعه کنند.
"شرح شیدایی" در سازمان میراث
به مناسبت اربعین حسینی نمایشگاه "شرح شیدایی" با موضوع "هنرهای سنتی عاشورایی" از امروز اول دی ماه در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود.
این نمایشگاه با موضوع "پرده‌های عاشورایی" نقاشی، خیالی‌نگاری، معرق، نگارگری، تذهیب، قلم‌زنی، گچبری و سایر هنرهای صنایع دستی تا یازدهم ماه جاری ادامه خواهد داشت.
آثار اساتیدی همچون استاد کاوه در بخش معرق، استاد فولادگر در علم سازی و استاد وفایی در خیالی نگاری به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.
این نمایشگاه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقع در خیابان آزادی پذیرای علاقمندان حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی خواهد بود.
نمایشگاه عکس "سجده صاحبنظران"
نمایشگاه عکس ˝سجده صاحبنظران˝، تصاویر کمتر دیده شده از کربلا و اماکن زیارتی عراق که همزمان با عاشورا در فرهنگسرای بهمن به نمایش درآمده ، به جهت استقبال شایان توجه اقشار مختلف مردم ، در اربعین حسینی هم پذیرای علاقمندان خواهد بود.
این نمایشگاه که مجموعه آثار محمد خوشرو در دو سال گذشته است ، آستان مقدس و نورانی پنج امام همام و چند اماکن متبرکه شیعه در عراق را از دو منظر احساس معنوی یک زائر و نیز زاویه نگاه زیباشناختی هنری به تصویر می کشد.
رونمایی از "آواهای عاشورایی اقوام ایران"
دایره المعارف صوتی- مکتوب با عنوان "آواهای عاشورایی اقوام ایران" که به موسیقی عاشورایی مناطق مختلف ایران اختصاص دارد همزمان با اربعین حسینی در حوزه هنری رونمایی می شود.
این اثر پژوهشی توسط جهانگیر نصر اشرفی گردآوری شده است، این پژوهشگر هشت سال به نقاط مختلف سفر کرده است و این آواها را تهیه کرده است.
این اثر شامل 24 سی دی به صورت لوح فشرده و پنج جلد کتاب است که هم اکنون در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی منتشر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها