طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان درحالی روی میز سنای آمریکا قرار گرفته است که تهران بارها اعلام کرده تصویب احتمالی این طرح برخلاف توافق ژنو است. توافقی که کمتر از یک ماه قبل تصویب شد و آمریکا و پنج کشور دیگر تعهد دادند از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان خودداری کنند.
کد خبر: ۶۲۸۰۴۳

در حالی که دولت باراک اوباما تاکنون تلاش‌هایی برای به نتیجه نرسیدن این طرح انجام داده، اما روز پنجشنبه سخنگوی کاخ سفید آب پاکی را روی دست سنا و لابی‌های جنگ‌طلب حامی تشدید تحریم‌های تهران ریخت و از وتو شدن طرح تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران در سنا از سوی باراک اوباما خبر داد.

به گزارش مهر و به نقل از آسوشیتدپرس، همزمان با تلاش 26 سناتور آمریکایی برای ارائه طرحی به منظور تحریم ایران، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ضمن هشدار درباره تبعات این اقدام اعلام کرد که تصویب تحریم‌های جدید در سنا در مسیر مذاکرات اختلال ایجاد کرده، دیپلماسی آمریکا را زیر سوال برده، باعث تقویت گزینه نظامی شده و سرانجام در صورت وضع این تحریم‌ها، باراک اوباما آن را وتو می‌کند. براساس این گزارش اگر طرح سناتورهای آمریکایی به تصویب برسد، به نظر می‌رسد صادرات نفتی، بخش معدن، صنعت و ساخت و ساز ایران را مورد هدف قرار دهد.

از دیگر سو، برخی دیگر از چهره‌های برجسته سنا به صف مخالفان تحریم‌های تازه کشورمان پیوسته و در انتقادی از باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، ده رئیس کمیته‌های دیگر سنا نامه‌ای خطاب به هری رید رهبر اکثریت نوشتند و خواستار عدم پذیرش لایحه منندز در جهت تحریم بیشتر ایران شدند.

به گزارش انتخاب و به نقل از روزنامه آمریکایی هافینگتن پست، این سناتورها در نامه خود آورده‌اند: اکنون در حالی که مذاکرات در جریان است، معتقدیم که تحریم‌های جدید مورد بهره‌برداری کسانی در ایران قرار می‌گیرد که می‌خواهند شکست مذاکرات را ببینند. در همین حال یک مقام ارشد دولت اوباما منندز را متهم به نابودی مذاکرات کرد و گفت: ما دائما و قویا با هرگونه لایحه تحریم جدید مخالفت کرده‌ایم. وی افزود: لزومی ندارد که کنگره این لایحه را تصویب کند، چراکه اگر مذاکرات شکست خورد می‌توانیم به سمت تحریم حرکت کنیم.

پوتین: ایران حق دارد برنامه هسته‌ای داشته باشد

در چنین شرایطی رئیس‌جمهور روسیه از نقش آمریکا در رسیدن به توافق هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران تعریف کرد و گفت امیدوار است تصمیم این کشور برای گسترش فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیشرفت به سمت یک توافق جامع را تضعیف نکند. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک کنفرانس خبری سالانه گفت که توافقی که ماه میلادی گذشته بین ایران و گروه 1+5 حاصل شد، بدون موضع منطقی دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امکان‌پذیر نبود. به گزارش رویترز پوتین گفت: درباره تحریم‌ها باید بگویم که به نظر من این یک تصمیم با نتایج معکوس است. من امیدوارم اقدامات در این زمینه مانعی برای این‌که همه ما به سمت راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران حرکت کنیم، نباشد. پوتین که کشورش اولین نیروگاه هسته‌ای ایران را ساخته است، تاکید کرد که ایران حق داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را دارد و جامعه بین‌المللی حق ندارد خواستار محدودیت‌های تبعیض‌آمیزی روی آن شود. این اظهارات پوتین درحالی بیان شد که ایلنا به نقل از اینترفکس گزارش داد، مقام‌های امنیتی روسیه و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

سخنگوی شورای امنیت روسیه گفت که نیکلای پاتروشف دبیرکل شورای امنیت روسیه و یوسی کوهن رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی درباره مهم‌ترین مسائل امنیتی بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند؛ ولی محور اصلی این دیدار رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

اما خوشبینی جهانی نسبت به حل و فصل پرونده هسته‌ای کشورمان درحالی است که وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر مدعی شد ایران ممکن است هرگز حاضر به کنار گذاشتن توانایی‌های هسته‌ای تسلیحاتی‌اش نشود. وی که پیش از این در جریان مذاکرات ژنو2 هم موضعی تهاجمی در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای گرفته بود، همچنین نسبت به شانس رسیدن به یک توافق نهایی با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش ابراز تردید کرد. به گزارش ایسنا، لوران فابیوس روز پنجشنبه در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد نگرانی‌هایی دارد درباره این که ایران در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌‌ای‌اش تا چه حد پیش خواهد رفت.

در همین حال دیروز دومین روز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در چارچوب دور جدید این مذاکرات که پیش از این با وقفه‌ای همراه شده بود، در هتل اینترکانتیننتال شهر ژنو آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هیات کارشناسی ایران به ریاست بعیدی،‌نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه مذاکرات کارشناسی درباره تعیین سازو کار اجرایی توافق‌نامه ژنو را از سر می‌گیرند. در مذاکرات روز پنجشنبه میان ایران و نمایندگان 1+5، طرفین بر اجرای برنامه اقدام مشترک تاکید کردند و بررسی رویه اجرایی میان طرفین انجام شد. مذاکرات کارشناسی 1+5، بیست و یکم آذر به دلیل اقدام آمریکا که نام 19 فرد و شرکت را در فهرست تحریم‌ها قرار داد، متوقف شده بود.

تاکید مراجع تقلید بر دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان

مذاکرات ایران و 1+5 به‌منظور اجرایی شدن توافق هسته‌ای ژنو درحالی از روز پنجشنبه از سر گرفته شده که بسیاری از علما، مراجع تقلید و شخصیت‌های داخلی بر ضرورت دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان تاکید کردند.

بر همین اساس رئیس سازمان انرژی اتمی در سفری یکروزه به قم با آیات عظام نوری همدانی، موسوی‌اردبیلی، مکارم‌شیرازی، سبحانی، جوادی‌آملی و صافی‌گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد و با تشریح روند گفت‌وگوها تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، در توافق هسته‌ای اخیر، هیچ چیزی را از دست نداد، بلکه قدم‌های مثبتی برداشته شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله نوری‌همدانی در این دیدار با اشاره به این که برای داشتن یک نظام اسلامی عزتمند و قدرتمند وحدت و اتحاد از مهم‌ترین ضروریات است، گفت: اختلاف و دو دستگی موجب سستی و شکست می‌شود؛ از آن سو، داشتن یک قدرت زیاد که دشمنان از آن در خوف و رعب بوده و همیشه از نظام اسلامی در هراس باشند، ضروری است. آیت الله مکارم شیرازی نیز تصریح کرد: در توافق‌نامه اخیر هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، نکات نگران‌کننده‌ای وجود دارد، گرچه این توافق‌نامه نسبی و خوب بوده است. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در دیدار صالحی، با قدردانی از زحمات تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای اظهار کرد: در عالم سیاست هر کشوری منافع خودش را جستجو می‌کند؛ از این رو باید با سیاست و تدبیر در پی کسب منافع کشور خودمان باشیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی نیز هوشمندی و رعایت ادب را دو خط قرمز تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواند و افزود: امروز تیم مذاکره‌کننده ایران با فرعون زمانه در حال مذاکره است و همان گونه که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: «من با شما هستم تا شما را یاری کنم و با فرعون نیز هستم تا او را منکوب نمایم»، لذا بدانید خداوند در کنار شماست و شما را یاری خواهد کرد.آیت‌الله موسوی‌اردبیلی هم تاکید کرد: همه مسئولان و مذاکره کنندگان هسته‌ای باید علاوه بر دفاع از حقوق ملت ایران، ضمن جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر، تلاش کنند تحریم‌های فعلی برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها