واکنش فعالان سیاسی و نمایندگان ملت به اظهارات حجاریان؛

علت دلتنگی برای استبداد و دیکتاتوری چیست؟!

سعید حجاریان فعال اصلاح‌طلب روز یکشنبه در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های دولتی به بیان برخی از نظرات خود درباره مسائل جاری سیاسی کشور پرداخته است.وی در سخنان خود موضوع انحلال مجلس از سوی دولت را مطرح کرده است. فعالان سیاسی و نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی این سخنان را تلاش برای حاکمیت استبداد قلمداد کردند.
کد خبر: ۶۲۷۱۶۲
علت دلتنگی  برای استبداد و دیکتاتوری چیست؟!

الیاس نادران در گفت وگو با  فارس در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان که در گفت وگو با یک رسانه دولتی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی و امکان انحلال مجلس توسط دولت را مطرح کرده است، گفت:  برخی از اصلاح طلبان تندرو که ولع قدرت داشتند و از قدرت به دور بودند امروزه دچار بدمستی شده اند و اگر مدیریت نشوند به سرنوشتی بدتر از سرنوشت مجلس ششم دچار می شوند.

سعید حجاریان در گفت وگو با یک رسانه دولتی با اشاره به طرح برخی موضوعات در مجلس برخلاف روند حرکت دولت، گفته است:" نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه های انتخابیه شان آنها را به شهرشان راه می دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند."

نادران گفت: آیا آقای حجاریان زمانی هم که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بود همین اعتقاد را داشت؟ یا از امروز که آقای روحانی در این جایگاه قرار گرفته این اعتقاد را پیدا کرده که باید شرایط انحلال مجلس برای دولت فراهم باشد.

حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان که در گفت‌وگو با یک رسانه دولتی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی و امکان انحلال مجلس توسط دولت را مطرح کرده است، اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراطیون جریان اصلاحات قصد درس گرفتن از گذشته را ندارند.

وی تأکید کرد: انحلال مجلس توسط دولت خلاف اظهارات امام(ره) است. آقای حجاریان بهتر است بداند که خانه ملت طبق گفته امام خمینی(ره) باید همیشه در رأس امور باشد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: آقایانی که امروز دم از تغییر قانون اساسی و انحلال مجلس توسط دولت می‌زنند تا دیروز اگر بحثی بین مجلس و دولت آقای احمدی‌نژاد شکل می‌گرفت به حمایت از مجلس می‌پرداختند اما امروز رنگ عوض کرده‌اند و اظهارات دیگری دارند.

حجت‌الاسلام خرسند تأکید کرد: برخی از اصلاح‌طلبان همان مواضع ساختار شکنانه زمان دولت اصلاحات را اتخاذ می‌کنند چرا که در آن مقطع نیز صحبت از تغییر قانون اساسی، تحصن، حمله به قوه قضاییه، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و نیروی انتظامی بود.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نسبت به حاکمیت و قانون اساسی نگاه ابزاری دارند، گفت: اصلاح‌طلبان زمانی که همه چیز در اختیار خودشان باشد آن را قبول دارند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: تغییر قانون اساسی سازوکار خود را دارد. در مقاطعی بحث بازبینی قانون اساسی مطرح شد و برخی‌ها می‌خواستند که رهبری مجلس را منحل کند اما مقام معظم رهبری جلوی آن را گرفت حجت‌الاسلام خرسند تأکید کرد: انحلال یک قوه توسط قوه دیگر بحث تفکیک قوا را زیر سؤال می‌برد بنابراین اظهار چنین حرف‌هایی برای خوشایند نیروهای افراطی و بیگانه است.

باشگاه خبرنگاران نیز نوشت:اخیرا سعید حجاریان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های دولتی مطالبی را بیان کرده که بسیار جالب و قابل تامل است؛ وی در این مصاحبه به بیان یکی از آرزو‌های دیرینه خود و اصلاح طلبان افراطی پرداخته که البته تا به امروز زمینه بروز و ظهوری برای آن وجود نداشته است.

حجاریان با اشاره به طرح برخی موضوعات در مجلس برخلاف خواست دولت گفته: "باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کند."

اما بهانه حجاریان برای طرح چنین درخواستی نیز در جای خود جالب است؛ این تئورسین جبهه افراطی اصلاحات مدعی شده: "نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند."

در واقع حجاریان مدعی است در صورتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواست و نظری غیر از اراده یک‌سویه دولت داشته باشند، مقابل خواست مردم ایستاده‌اند لذا شایستگی عنوان نمایندگی مردم را ندارند و باید دولت بتواند چنین مجلسی را منحل کند!

نکته ظریف این اظهارات حجاریان، گره زدن زیرکانه خواست مردم با اراده و خواست دولت است و القای این موضوع که هرگونه حرکت خلاف نظر دولت از سوی مجلس به معنای ایستادن در مقابل مردم تلقی می‌شود و انکار این حقیقت آشکار که مجلس خود نمود بارز تبلور اراده و خواست ملت است.

ظاهرا جناب آقای حجاریان این موضوع بدیهی و کلیدی را فراموش کرده که "مجلس" در تمام نظام‌های دموکراتیک دنیا یکی از بارزترین ظهورات دموکراسی و برخواسته از ارداه جمعی توده‌های مختلف مردمی است و به طریق اولی در نظام جمهوری اسلامی ایران، "مجلس شورای اسلامی" چکیده ملت است وخواستگاه ارداه ملتی به بزرگی ایران اسلامی است.

راستی جناب آقای حجاریان! آیا شما ماجرای تحصن مجلس ششم را هنوز به خاطر دارید و یا فراموش کرده‌اید که دوستان شما در مجلس ششم چطور به خواست و اراده ملت پشت کردند و تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی را به محلی برای بازنشر خواست و اراده ضدانقلاب و جریانات معاند خارج‌نشین تبدیل کردند و البته مردم، اگاهانه و با بصیرت با بایکوت این حرکت افراطی همکیشان آقای حجاریان پاسخی مناسب به آن دادند، تا جایی که بهزاد نبوی هنوز از این استخوان مانده در گلوی خود سخن می‌گوید که چرا مردم هیچ واکنشی به روزها تحصن ما نشان ندادند.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا دربه باشگاه خبرنگاران گفت: کسانی این حرف‌ها را می‌زنند که ذائقه آن‌ها با روحیه استبدادی مناسب‌تر از روحیه دمکراسی است.

وی افزود: قبلا چنین وضعیتی در کشور حاکم بود و در برخی کشورها این چنین است که دولت می‌تواند مجلس را منحل کند ولی عاقبت آن‌ها استبداد است و در کشورهایی که مجلس دارای جایگاه نبوده و موقعیت نداشته باشد یعنی دولت شبه‌پادشاهی وجود دارد، سرانجامی جز استبداد نخواهد داشت.

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس تصریح کرد: مجلس نماد مردم‌سالاری و قدرت مردم است یعنی مجلس قدرت منتشره است بنابراین هیچ گاه مجلس به سمت استبداد نمی‌رود بلکه قدرت‌های متمرکز به سمت استبداد حرکت می‌کنند.

وی افزود: معمولا دولت‌ها قدرت متمرکز هستند و هرچه قدرت متمرکز زیاد باشد، حرکت به سمت استبداد بیشتر می‌شود.

عضو فراکسیون رهروان ولایت ادامه داد: برخی افراد این مسائل سیاسی را خلط می‌کنند و با همه شرایط انطباق می‌دهند یعنی هر زمانی که باب میلشان باشد، متناسب با آن زمان حرف می‌زنند.

سبحانی‌نیا تاکید کرد: امروزه چون می‌بینند مجلس شورای اسلامی دارای موقعیت و اقتدار است و ضمن تعامل خوب با دولت، کارها را دنبال می‌کند لذا این مجلس با ذائقه آن‌ها هم خوانی ندارد و در جهت تضعیف این قوه حرکت می‌کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: از نظریه‌پردازانی استالینیستی و فاشیستی مثل سعید حجاریان که گذشته‌شان گواه بر این ویژگی هست و در عمل نشان دادند که نظر مردم تا وقتی برای آنها ارزشمند است که مطابق میل آنها باشد، انتظاری غیر از این نمی‌رود که بخواهند مجلس نمایندگان مردم که در راس امور است را تغییر و جایگاه و مرتبه‌اش را تنزل دهند.

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارات اخیر سعید حجاریان، گفت: افرادی همانند سعید حجاریان متناسب با شرایطی که در آن قرار دارند حرفهایی را بر زبان می‌آورند که برای جامعه قابل قبول نیست.

وی افزود: قانون اساسی میثاق ملی کشور است و با سازوکار مشخصی می‌توان اصولی را به آن اضافه و یا از آن کم کرد و از آقای حجاریان در این ارتباط نمی‌توان توقعی داشت مگر اینکه دولت حقوقدان همه را حقوقدان کرده باشد.

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بنا به گفته امام (ره) که فرمودند، مجلس در رأس امور است سپردن اختیار انحلال مجلس به دولت اوج استبداد و خودکامگی‌ست که متاسفانه آقای حجاریان آنرا مطرح کرده است.

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به سخنان سعید حجاریان درباره ضرورت دادن اختیار انحلال مجلس به دولت گفت: برخی عبارت‌های زیبا همچون اعتدال، حقوق شهروندی و راستگویی زمانی از سوی عده‌ای خوب انگاشته می‌شود که به نفع آنها باشد.

وی با بیان اینکه افراطیون بر اساس شرایط کنونی تصور می‌کنند که می‌توانند نظراتشان را تحمیل کنند، گفت: اگر اینها سر قدرت نبودند و آنچه خلاف جریان جاری گفته می‌شود ملاک باشد، عملا سوء استفاده از شرایط محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اینها زمانی که بر قدرت می‌نشینند بدمستی می‌کنند و فراموش می‌کنند که چه بودند.‌ سؤال من این است که آیا شما نبودید که به رانندگان محترم تاکسی که در سطح شهر امرار معاش می‌کنید آنها را فاقد درک و تحلیل دانستید.

 جواد جهانگیر زاده عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز،  با اشاره به اظهارات اخیر حجاریان درباره اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن شرایط انحلال مجلس برای دولت، گفت: برداشت اولیه من از اظهارات آقای حجاریان این است که ایشان با ادبیاتی کاملا غیردموکراتیک اظهاراتی را مطرح کرده که به هیچ عنوان انتظار نمی‌رفت.

وی با بیان اینکه حجاریان می‌خواهد در صداهای کنونی کشور، صدای داشته باشد، تصریح کرد: قالب اظهارات حجاریان غیر دمکراتیک است.

جهانگیر زاده در ادامه گفت: درسال  68 وقتی بحث بازنگری در قانون اساسی مطرح بود، برخی پیشنهاد دادند که شرایط انحلال مجلس برای ولی‌فقیه فراهم باشد اما مقام معظم رهبری به طور جدی با این پیشنهاد مخالفت کرده و تاکید کردند که این پیشنهاد باید از دستور خارج شود چرا که معظم‌له مجلس را عصاره ملت می‌دانند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مدعیان حمایت از دموکراسی باید به اظهارات غیر دمکراتیک حجاریان واکنش نشان دهند، گفت: تحریک مردم علیه مجلس در حمایت از دولت، نشانگر تئوریزه کردن دیکتاتوری دولتی است.

وی گفت: حجاریان که جامعه شناسی سیاسی خوانده است، چگونه از انحلال مجلس سخن می‌گوید در حالی که چنین بحثی نفی صریح جمهوریت نظام است؛ کسانی که در گذشته مدعی حمایت از جمهوریت نظام بودند اکنون برای بهره‌برداری سیاسی حاضرند جمهوریت نظام را به پای خواسته‌های خود ذبح کنند.

جهانگیر زاده با بیان اینکه حجاریان تئوری فشار از پائین چانه زنی از بالا را به فشار از پایین، تبر زنی از بالا تغییر داده است، تاکید کرد: مردم اجازه نخواهند داد برخی دیکتاتوری را در کشور ترویج دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
۰
۰
آقای حجاریان : علی فراصتی كی بود ، كی رفت چگونه رفت، كجا كار میكرد،از طریق كدام سازمان وارد كشور شد،
چه كسی او را استاد دانشگاه كرد، چگونه داوطلب شركت در مجلس شد، شما تنها كسی هستی كه این اطلاعات را دارید
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
۰
۰
دموكراسی یعنی همین كه همه افراد بتوانند نظر خود را بگویند. نظر آقای حجاریان نظر همه اصلاح طلبان نیست .
خادم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
۰
۰
به عنوان معلم جامعه شناسی دانشجویان این مملكت، از سخنان این فرد علائم تمایل حركت كشور به سوی پسرفت و تحجر را احساس كردم.
به خاطر این مواضع كه بوی دیكتاتوری محض و حتی روحیات فاشیستی می دهد از آینده كشور جای نگرانی وجود دارد.

نیازمندی ها