ایده‌ای که به کمک آن، می‌توان روشنایی خانه را به طور هوشمند تنظیم کرد

روشنایی هوشمند

نام: رضا محمددوست محل تولد: تهران تحصیلات: فوق‌لیسانس مهندسی آی‌تی سن: 29 سال نام ایده: سیستم کنترل خودکار روشنایی وبسایت: movaledeelm.com
کد خبر: ۶۲۶۱۶۱

رضا در رشته فناوری اطلاعات وارد دانشگاه شد و توجه خود را بیشتر معطوف بحث شبکه‌های کامپیوتری کرد تا این‌که به فکر نحوه ارتباط شبکه‌های بی‌سیم افتاد. یک روز که به خانه برمی‌گشت، به طور اتفاقی یکی از دوستان قدیمی‌اش را دید که بتازگی مهندس برق شده بود. لامپ‌هایی که در منزل و ادارات بی‌خود و بی‌جهت روشن می‌ماندند، از کودکی توجه رضا را به خود مشغول می‌کرد. ایده‌ای در ذهنش آمد که ریشه در همان کودکی‌اش داشت و می‌توانست به‌رغم ساده بودن بسیار مفید باشد. بسرعت ایده را با دوستش در میان گذاشت و از وی پرسید تا به حال روی چنین موضوعی کار کرده است یا نه. پاسخ وی منفی بود. رضا به فکر افتاده بود دستگاهی بسازد که به کمک آن بتوان لامپ‌های یک خانه یا اداره را از راه دور خاموش و روشن کرد. دوستش بدون تامل پیشنهادش را پذیرفت و اولین همکار رضا در مسیر ایده‌اش شد.

چالش‌ها

همراه دوست مهندس برقش کمی روی این موضوع تحقیق کرد و به نتیجه نا‌امید‌کننده‌ای رسید. رضا متوجه شد ساخت سیستمی که لامپ‌های یک خانه یا اداره را از راه دورخاموش و روشن کند، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نبوده و از مدت‌ها قبل ساخته شده است. با توجه به این موضوع تصمیم گرفت به جای دلسرد شدن، بیشتر در این باره تحقیق کند.

پس از مدتی متوجه شد که این روزها علاوه بر خاموش و روشن‌کردن چراغ از راه دور، لامپ‌های کم مصرف به دلیل مصرف انرژی پایین‌تر بشدت محبوبیت دارند و در هر خانه‌ای یافت می‌شود، اما همان لامپ‌ها با روشن ماندن بی‌دلیل می‌توانند باعث هدر رفتن انرژی شود. به همین دلیل رضا به این نتیجه رسید به سیستم هوشمندی نیاز است که بتواند علاوه بر کم مصرف بودن، بر اساس نیاز روشنایی تولید کند تا بتوان بیشترین مقدار انرژی الکتریکی را صرفه‌جویی کرد.

به کمک دوستش پس از مطالعه درباره این ایده توانست سیستمی بسازد که بدون نیاز به سیم‌کشی، لامپ‌های یک خانه را بتوان روشن و خاموش یا نور آنها را کم و زیاد کرد. برای این کار رضا برنامکی برای تلفن هوشمند ساخته که در آن حالت‌های مختلفی از پیش تنظیم شده است، ضمن این‌که کاربر هم بتواند بر اساس نیاز خود به آن دستور اضافه بدهد. برای مثال حالت مطالعه، تماشای تلویزیون یا خواب در این برنامک وجود دارد؛ به محض انتخاب هرکدام از این حالت‌ها نور محیط متناسب با نور بیرون تنظیم ـ کم یا زیاد ‌ـ‌ می‌شود. به این ترتیب نه‌تنها نور اضافی یا کم باعث اذیت نمی‌شود، بلکه از مصرف برق نیز کاسته می‌شود و عمر لامپ‌ها هم افزایش می‌یابد.

برای ساخت این دستگاه مشکلات نسبتا بزرگی بر سر راه رضا وجود داشت. برای مثال قطعاتی که لازم داشت در کشور بسختی پیدا می‌شد، به دلیل محدودیت مالی، آزمایشگاهی نداشت تا دستگاه را به صورت دقیق تست کند. غیر از این چالش ها، مخالفت برخی استادان که قاعدتا باید مشوق او بودند، برایش تامل‌برانگیز بود.

آینده

از آنجا که دستگاه هوشمند تنظیم‌کننده نور رضا، برای شرایط بومی کشور تهیه شده، دوست دارد هر دانشگاه و سازمان و خانه‌ای از مشتری‌های ایده وی شوند. او در آینده قصد دارد سیستم‌های دیگری همچون سیستم تشخیص دود و گرما را هم به ایده‌اش بیفزاید تا آن را به محصولی کامل تبدیل کند.

رضا معتقد است اگر بر ایده و کارش تمرکز داشته باشد، قطعا موفق می‌شود. در نظر او ایده چیزی است که باعث می‌شود شرایط هر مکانی بهتر شود. رضا فکر می‌کند اگر روی ایده‌هایی که زودتر علم را به ثروت تبدیل می‌کند وقت بگذاریم، بهتر است.

 

سیستم کنترل خودکار روشنایی چگونه کار می‌کند؟

برای نصب این سیستم در خانه یا محل کار نخست از طریق یک حسگر، نور داخل و بیرون آن محیط اندازه‌گیری می‌شود. چون میزان نور داخل با توجه به تعداد لامپ‌ها ثابت است، حالت‌های مختلف مطالعه، تماشای تلویزیون و... یک بار تنظیم می‌شود و از طریق برنامک روی تلفن هوشمند در دسترس است اما برای عمل‌کردن سیستم، پشت هر رشته از لامپ‌ها دستگاه کوچکی به نام «بالاست» قرار می‌گیرد که می‌تواند به صورت بی‌سیم با مرکز کنترل ارتباط برقرار کند. بالاست دستور را از مرکز کنترل می‌گیرد و شدت نور را بر مبنای آن تنظیم می‌کند. برای بالا بردن سرعت اجرای فرمان رضا از استاندارد ارتباطی زیگ‌بی‌(ZigBee) استفاده می‌شود که برخلاف بلوتوث می‌تواند در کسری از ثانیه دستور کاربر را اجرا کند. روی هر بالاست یک گیرنده - فرستنده زیگ‌بی ‌وجود دارد که دستور را از مرکز کنترل دریافت می‌کند.

با استفاده از این بالاست‌ها که برای یک خانه صدمتری به بیش از سه تا چهار عدد از آن نیاز نیست، هر لامپی در شبکه برق خانه شناسایی می‌شود و می‌توان به کمک نرم‌افزار مخصوص در رایانه متوجه لامپ سوخته یا خراب شد. همچنین این امکان وجود دارد تا از راه دور به وسیله اینترنت یا پیامک لامپ‌های هر بخش از خانه را روشن و خاموش کرد. غیر از تنظیم روشنایی دستی، سیستم می‌تواند به صورت هوشمند در روز و شب با کمک الگوریتم‌هایی که برای آن طراحی شده، نور داخل را به میزان لازم تنظیم کند.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها