این افراد از مهندسان و کارگران طرح انتقال گاز به عراق بودند

شهادت 15 ایرانی در عراق

وزارت امور خارجه کشورمان حادثه تروریستی حمله به کارکنان ایرانی شرکت گازرسانی در شرق بعقوبه عراق را که منجر به شهادت دست کم 15 نفر از هموطنانمان شد، محکوم و اعلام کرد جزئیات و ابعاد این اقدام تروریستی در دست بررسی و پیگیری است.
کد خبر: ۶۲۵۹۴۰

یک گروه از کارکنان ایرانی طرح خط انتقال گاز نفت‌شهر به بغداد، روز جمعه در پایان کار و هنگام بازگشت در الندی، منطقه‌ای در جنوب شرق خانقین در استان دیاله عراق، مورد حمله یک گروه تروریستی قرار گرفت.

استان دیاله در شرق عراق از جمله مناطق ناامن این کشور است که گروه‌های تروریستی بویژه القاعده حضور چشمگیری دارند.

منابع امنیتی عراق پس از این حادثه تروریستی اعلام کردند، بر اثر حمله افراد مسلح به طرح خط انتقال گاز ایران در استان دیاله عراق 16 نفر از کارکنان ایرانی وزارت نفت به شهادت رسیدند اما معاون فرماندار قصرشیرین ظهر دیروز به ایرنا گفت: براساس اعلام مقامات عراقی مستقر در مرز خسروی و پیگیری‌های انجام شده در این خصوص، تعداد شهدای ایرانی حادثه تروریستی در استان دیاله عراق به 18 نفر رسید. همه این ها در حالی بود که دیشب خبر گزاری ایرنا اعلام کرد براساس آخرین آمار ، در حمله تروریستی بعقوبه ، 51 نفر از کارکنان ایرانی و 2 عراقی به شهادت رسیده اند. بر اساس این گزارش، چهار نفر نیز در این حمله تروریستی مجروح شدند.

دولت عراق، کمیته تحقیق تشکیل داد

دولت عراق جمعه شب در پی حمله به کارکنان طرح خط انتقال گاز نفت شهر به بغداد و شهادت تعدادی از مهندسان و کارگران ایرانی این طرح، یک کمیته تحقیق تشکیل داد.حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در بغداد به ایرنا گفت، این کمیته به دستور نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق و با حضور فرماندهان ارشد ارتش و مسئولان امنیتی این کشور تشکیل شده است.

دانایی‌فر هدف از این حمله را اخلال در مسیر خدمات‌رسانی و جلوگیری از ادامه فعالیت‌های عمرانی موثر و اساسی دانست که انجام بموقع این طرح‌ها، کارآمدی دولت عراق را آشکار خواهد کرد.

وی با بیان این‌که عملیات جنایتکارانه روز جمعه اقدامی علیه ایران محسوب نمی‌شود، گفت: گروه مهندسان و کارکنان ایرانی این طرح در راه خدمت‌رسانی به مردم رنج‌دیده عراق کار می‌کردند و به طور قطع این مردم عراق هستند که از اجرای آن منتفع خواهند شد؛ بنابراین عملیات تروریستی اخیر، مردم عراق را هدف گرفته است.

به گفته سفیر ایران، خط لوله گاز نفت‌شهر به بغداد، بسیاری از مشکلات مردم این کشور را در بخش‌های مختلف از جمله تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه‌ها و گاز شهری برطرف می‌کند.

دانایی‌فر، تشدید عملیات تروریستی در آستانه انتخابات پارلمانی بهار آینده عراق را دور از انتظار ندانست و جریان‌های سیاسی این کشور را به برخورد همه‌جانبه و هوشمندانه با این حوادث فراخواند.

جزئیات حمله تروریستی

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه درباره جزئیات این حمله تروریستی نوشت: براساس اطلاعات رسیده، نیروهای پیمانکار خط لوله پس از تعطیلی کار، در حال عزیمت به محل استراحت خود بودند که سه دستگاه از خودروهای آنها مورد اصابت موشک آر‌.پی.‌جی قرار گرفت.

به گزارش فارس، البته یکی از کارگران عراقی زخمی شده، روایت متفاوتی دارد و به خبرنگار رویترز گفته است: در حالی که با همکارانمان در حال کار روی خط لوله بودیم، سه ماشین به طرفمان آمدند، سه نفر از یک اتومبیل پیاده شده و با اسلحه‌های سبک به سوی ما تیراندازی کردند.

این مقام آگاه با بیان این‌که مسئولیت امنیت پیمانکار احداث خط لوله در خاک عراق طبق قرارداد کاملا با طرف عراقی بوده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در تامین امنیت نیروهای پیمانکاری مسامحه‌ای رخ داده است.

در همین حال یک منبع مطلع به خبرنگار فارس گفته است: مقامات عراقی به ما اعلام کرده‌اند که این حمله تروریستی القاعده برنامه‌ریزی شده و هدف آنها بر هم زدن روابط اقتصادی ایران و عراق بوده است. وی تأکید کرد: این اتفاق قطعا ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق را متوقف نمی‌کند.بر اساس این گزارش، پیش از این دو قرارداد صادرات گاز ایران به عراق از طریق دو خط لوله به بغداد و بصره، از سوی مقامات ایرانی و عراقی امضا شده است.

همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق پس از سقوط صدام، افزایش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که ایران را به یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی عراق تبدیل کرده و فقط در استان ذی‌قار عراق، بنا بر گفته استاندار منطقه، ۱۵۰ طرح در بخش نفت، برق و دیگر بخش‌ها به شرکت‌های ایرانی واگذار شده است.

گروه‌های القاعده و سلفی‌های تندرو که از حمایت برخی کشورهای منطقه برخوردارند، بارها سعی کرده‌اند رابطه جمهوری اسلامی ایران با دولت و مردم عراق را با اقدامات تروریستی به تیرگی بکشانند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها