این طرح اکنون در 44 اداره شهر مشهد در حال اجراست

استفاده از انرژی خورشیدی در ادارات خراسان

نصب نیروگاه‌های خورشیدی با هدف تولید برق از دیروز در ادارات و نهادهای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی عملیاتی شد.
کد خبر: ۶۲۵۸۷۹

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در نشست کمیسیون انرژی استان خراسان رضوی در این باره گفت: این طرح با هدف استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهم‌ترین انرژی‌های تجدیدپذیر، کمک به تامین برق مصرفی و کاهش آلایندگی هوا اجرا می‌شود.

محمدحسن متولی‌زاده افزود: یک نیروگاه خورشیدی مجهز به سلول‌های خورشیدی دستگاهی است که برق تولیدی از طریق نور خورشید را به شبکه برق متصل می‌کند.

وی گفت: برای نصب پنل‌های خورشیدی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در قالب اعتبارات ماده 69 بودجه سال 1392 مبلغ 150 میلیارد ریال اختصاص یافته که 100 میلیارد ریال از این میزان به خراسان رضوی اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: در مرحله نخست طرح نصب نیروگاه‌های خورشیدی در 44 دستگاه اجرایی واقع در مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان اجرا می‌شود و سپس این پنل‌ها در تمامی ادارات نصب خواهد شد.وی ادامه داد: استانداری خراسان رضوی، فرمانداری‌های استان، شهرداری مشهد، چند بیمارستان و مراکز درمانی، برخی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های خدماتی مانند گاز و نفت از جمله این نهادها هستند. با فرهنگسازی استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی به تدریج این طرح برای همه مشترکان خانگی و واحدهای صنعتی و تولیدی اجرا می‌شود.

وی افزود: در انتخاب ادارات سعی بر این بود که ابتدا این طرح در بین ادارات پر مصرف اجرا شود و تاکید می‌شود که پنل‌های خورشیدی در محل رفت و آمد مردم نصب شوند تا استفاده از آن فرهنگ سازی گردد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: بین 60 تا 70 درصد سرمایه‌گذاری نصب نیروگاه‌های خورشیدی در نهادهای استان‌های خراسان به صورت یارانه پرداخت می‌شود.وی افزود: روزهای آفتابی در خراسان رضوی پنج برابر اروپا است، هم اکنون کشورهای آلمان و ایتالیا در استفاده از انرژی‌های خورشیدی در جهان سرآمد هستند در حالی که میزان تابش خورشید در خطه خراسان و ایران مناسب‌تر از آن کشورهاست. استفاده از یک کیلووات انرژی نیروگاه خورشیدی باعث کاهش سالانه دو تن دی‌اکسیدکربن‌شده و این اقدام معادل کاشت 80 درخت برای تلطیف فضای سبز شهر است.

تامین برق 13 روستای خراسان جنوبی با انرژی خورشیدی

در همین حال مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز خاطرنشان کرد: با فعالیت پنل‌های خورشیدی در 13 روستای خراسان جنوبی 123 خانوار روستایی استان از نعمت برق خورشیدی برخوردارند.

محمدعلی ضامن با بیان این‌که حدود ده هزار کیلووات ساعت برق خورشیدی تاکنون در روستاهای صعب‌العبور خراسان جنوبی تولید شده است،‌ افزود: نصب پنل‌های خورشیدی از دو سال پیش در روستاهای صعب‌العبور این استان با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های برق‌رسانی و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و کمک به حفظ محیط‌زیست را از مهم‌ترین مزایای تولید برق خورشیدی برشمرد و گفت: با فعالیت پنل‌های خورشیدی در 13 روستای خراسان جنوبی از انتشار معادل 12.6 تن گاز co2 جلوگیری شده است.

ضامن یادآور شد: هم‌اکنون روستاهای سلک و دیم بیرجند، شبو و کلاته حمزه سربیشه، جلاران، پاتنگ و شومه درمیان، سرخ کوه نهبندان، زرین چاه، خوشنری، چاه مزار و راویج سرایان و روستای جان میرزای قائنات با انرژی خورشیدی از طریق نصب سیستم‌های یک کیلوواتی مجهز به باتری برقدار شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان این‌که هزینه برق‌رسانی خورشیدی حدود یک‌چهارم تا سه‌چهارم هزینه‌های برق‌رسانی از طریق شبکه است، افزود: حذف تلفات انرژی به دلیل احداث نشدن شبکه و تولید انرژی در محل مصرف و سهولت تامین برق روستاهای دارای خانوار پراکنده، از دیگر مزایای استفاده از انرژی خورشید در تولید برق است.به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی نیروگاه‌های خورشیدی در این استان شامل نیروگاه ongrid فاز 3 با ظرفیت 4.8 کیلووات در مدیریت توزیع برق شهرستان بیرجند و نیروگاه offgrid روستایی در 13 روستای صعب‌العبور و دور از دسترس شبکه برق‌رسانی است.

طرح نصب نیروگاه‌های خورشیدی با هدف تولید برق طی سال‌های اخیر در کشور به مرحله اجرا درآمده و تاکنون در برخی از مناطق کشور بویژه مناطق روستایی که انرژی گاز و برق ندارند، به اجرا درآمده است و علاوه بر تامین برق، انرژی گرمایی مورد نیاز این مناطق را نیز تامین کرده است.

طی امسال برخی از مدارس استان​های خراسان رضوی، قم و چند استان دیگر انرژی گرمایی مورد نیاز خود را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها