سیف: نرخ ارز تحت کنترل است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وضع فعلی بازار ارز گفت: نرخ ارز در ماه‌های اخیر از وضع باثباتی برخوردار بوده و تحت کنترل است.
کد خبر: ۶۲۵۵۵۳

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه‌شب شبکه دو سیما افزود: در طول سال گذشته نرخ ارز نوسان شدیدی داشت که اکنون تحت کنترل شده و علائمی که دریافت می‌کنیم نشان از آن دارد که جهتگیری‌ها درست بوده و می‌توانیم امیدوار باشیم که به شرایط مطلوب دست یابیم.

وی با اشاره به این‌ که بانک مرکزی در کنترل بر بازار ارز مسئولیت اساسی دارد، اظهار کرد: باید برای فعالان اقتصادی اطمینان‌خاطر ایجاد کرد. شوک‌های سریع در قیمت ارز چه به سمت افزایش و چه به سمت کاهش باعث خدشه‌دار شدن ثبات اقتصادی می‌شود و بانک مرکزی سعی می‌کند تا شرایط ارزی با وضع اقتصادی متناسب باشد.وی گفت: در شرایطی که از اقتصاد علائم مثبت استنباط می‌شود و شاهد کنترل تورم و نقدینگی هستیم، قیمت ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته ارز نسبت به مسائل روانی نیز عکس‌العمل نشان می‌دهد.

سیف با بیان این ‌که پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال 93 ارز تک‌نرخی شود، تصریح کرد: در این زمینه تجربه خوبی در اوایل دهه 80 داریم به‌طوری که با کنترل تمام آثار جانبی، ارز تک‌نرخی شد.

رئیس کل بانک مرکزی یکی از پیش‌نیازهای لازم برای تک‌نرخی شدن ارز را کنترل تورم عنوان و اظهار کرد: در شرایطی که تورم 40 درصد است، اقدام برای یکسان‌سازی نرخ ارز مشکل است و در کوتاه‌مدت می‌تواند شکننده باشد.

وی با بیان این ‌که پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده تورم به 25 درصد برسد، گفت‌: همچنین اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را در پیش داریم و پیش از یکسان‌سازی نرخ ارز گام دوم اجرایی خواهد شد و بهتر است نگوییم نرخ ارز ثابت می‌ماند، زیرا نرخ ارز باید تابع عرضه و تقاضا و براساس واقعیت‌های اقتصاد تعیین شود.سیف در ادامه با بیان این ‌که 12 سال گذشته که ارز تک‌نرخی شد، نرخ دلار 790 تومان بود، گفت: بتدریج باید اجازه می‌دادیم که نرخ ارز براساس واقعیت‌ها تعدیل شود، اما درآمد‌های سرشار نفتی زمینه آن را ایجاد کرد که دولت با تزریق منابع ارزی به بازار از پایین‌ بودن نرخ ارز حمایت کند. بنابراین در شرایطی که تورم بالا بود با حمایت از نرخ ارز پایین، زمینه افزایش واردات فراهم شد و در نتیجه تولید لطمه دید و شاهد بودیم که با تزریق ارز نمی‌توان قیمت را در یک سطح نگه داشت.

او تاکید کرد: تیم مربوط به یکسان‌سازی نرخ ارز در بانک مرکزی آغاز به کار کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها