گزارش

اثبات دروغگویی‌ها درباره حمله شیمیایی سوریه

پس از ماه‌ها فشارهای متعدد که سرانجام دولت سوریه را بر آن داشت تا سلاح‌های شیمیایی خود را تحت‌نظارت سازمان ملل متحد قرار دهد، اکنون برخی منابع مطلع از سناریوسازی در این زمینه پرده برداشته و می‌گویند کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با دروغ‌پراکنی اتهاماتی واهی را متوجه دمشق کرده بودند.
کد خبر: ۶۲۴۱۷۸

به گزارش ایسنا، سیمور هرش، خبرنگار معروف آمریکایی در یک افشاگری گفته است اتهاماتی را که آمریکا علیه حکومت سوریه درباره حمله با گاز سارین مطرح کرد، دروغ بود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تابستان گذشته ادعا کرد این کشور مدارکی دارد که نشان می‌دهد حمله با گاز اعصاب در حومه شهر دمشق(منطقه غوطه) به دستور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه رخ داده است. چند روز پس از این افشاگری نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی برای مردم این کشور گفت «ما می‌دانیم که حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مسئول این حمله بوده است. وی این‌طور وانمود کرد که بشار اسد خط قرمز تعیین شده از سوی واشنگتن را رد کرده است.»

سیمور هرش در مطلبی که روز یکشنبه در نشریه لاندن ریویو آو بوکس منتشر کرد، عنوان کرد: دولت آمریکا اطلاعات مربوط به گروه افراطی جبهه النصره را پنهان کرد، زیرا آمریکا اطلاع پیدا کرده بود که اعضای این گروه می‌توانند گاز سارین ساخته و استفاده کنند. با وجود این هرگز به عنوان متهم حملات شیمیایی اعلام نشد.در همین رابطه سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفته بود: این بسیار مهم است که توجه کنیم فقط حکومت بشار اسد است که گاز سارین دارد و ما هیچ شواهدی نداریم که مخالفان سوری گاز سارین داشته باشند.

این در حالی است که تئودور پوستول، استاد دانشگاه ام.آی.تی و دیگر کارشناسان مهمات، چندی بعد عکس‌های مربوط به این سلاح‌ها را بررسی کرده و گفتند گلوله ‌های توپ، گلوله‌های دست‌ساز بوده است و با هیچ‌یک از سلاح‌های زرادخانه‌ ارتش سوریه تطابق ندارد و نمی‌توانسته 9 کیلومتر را از پایگاه ارتش سوریه که رسانه‌ها فرض کرده بودند، شلیک کند.

در آن زمان دولت سوریه بصراحت اعلام کرد در حملات شیمیایی غوطه دستی نداشته است و این گروه‌های تروریستی بودند که دست به چنین جنایتی زدند. در حملات شیمیایی این منطقه که تابستان گذشته صورت گرفت صدها نفر کشته یا آلوده به مواد شیمیایی شدند.در ادامه رایزنی‌ها برای برگزاری اجلاس ژنو 2 روز گذشته روزنامه لبنانی الاخبار افشا کردکه دو طرف روسی و آمریکایی درباره متن دعوت‌نامه کشورهایی که باید شرکت کنند به توافق رسیده‌اند.

براساس این گزارش، در این دعوت‌نامه از واژه «مبارزه با تروریسم» استفاده شده است و گفته می‌شود این به درخواست روسیه بوده و آمریکا نیز آن را پذیرفته است. پیش‌تر گفته می‌شد دستور کار اصلی این اجلاس تشکیل یک دولت انتقالی است که باید در دعوت‌نامه نیز قید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها