اشتباه است اگر فکر کنیم ایران با تشدید تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌کند

اوباما: برچیدن برنامه هسته‌ای ایران ممکن نیست

رئیس‌جمهور آمریکا، با دفاع از توافق‌نامه ایران و 5+1 در ژنو به خواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که می‌گوید هیچ فعالیت غنی‌سازی نباید در خاک ایران صورت بگیرد، اشاره کرد و گفت: گزینه برچیده ‌شدن کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با واقعیت‌ها فاصله دارد.
کد خبر: ۶۲۳۹۰۰

به گزارش خبرگزاری‌ها، اوباما که در نشست اندیشکده بروکینگز در میان گروهی از حامیان اسرائیل سخن می‌گفت، در تکمیل این صحبت خود به شوخی به حاضران گفت: چنین انتظاری به همان اندازه غیرواقعی است که کنگره آمریکا همه طرح‌ها و لوایح پیشنهادی مرا تصویب کند.

رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: اگر ما می‌توانستیم گزینه‌ای ایجاد کنیم که در آن، ایران تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای‌اش را باز کند و احتمال داشتن برنامه هسته‌ای را برای همیشه فراموش کند، این گزینه را در پیش می‌گرفتیم، اما من می‌خواهم مطمئن شوم که همه متوجه موضوع شده‌اند که چنین گزینه‌ای وجود ندارد. وی افزود: از این رو ناچاریم با توجه به گزینه‌های موجود تصمیم‌گیری و بهترین راه را انتخاب کنیم و بهترین راه، آزمودن مسیر دیپلماتیک است.البته وی گفت در ایران به روحانی یا هر کس دیگر اعتمادی ندارد.رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح یکی از اختلاف دیدگاه‌های خود با نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد در توافق ژنو هیچ‌حقی برای غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است . اوگفت: این تصور که ایران، صرفا با تحریم‌های بیشتر و تهدید نظامی، نگران‌تر می‌شود و نهایتا می‌گوید ما تسلیم شدیم، به نظرم با درکی که ما از مردم ایران و حکومت ایران داریم، درست نیست.

اوباما عنوان کرد: نه فقط تندروها که حتی به‌اصطلاح میانه‌روها یا اصلاح‌طلبان داخل ایران هم نمی‌توانند بگویند تسلیم می‌شویم و هرچه را که آمریکا و اســرائیلی‌ها می‌گویند انجام می‌دهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: دست‌کم درباره پرونده هسته‌ای، باید راهی جلوی پای ایران گذاشته شود که هم کرامت آنان حفظ شود و هم اهداف ما را هم برآورده کند. اوباما گفت: آمریکا در پی توافقی است که بازرسی و نظارت فوق‌العاده بر برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کند و ایران هم بتواند تحت کنترل بازرسان، برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز با امکان محدود داشته باشد. رئیس‌جمهور آمریکا بخت رسیدن به این توافق را پنجاه ـ پنجاه ارزیابی کرد و با تکرار عبارت تهدیدآمیز همیشگی علیه ایران افزود: در صورتی که ایران به تعهداتش عمل نکند همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود. وی افزود: ما حداکثر هفت میلیارد دلار از مجموع صد میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده در نتیجه تحریم‌ها را آزاد کرده‌ایم.

اوباما، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را دوست خود خواند و گفت: اهداف اصلی ما یکسان است، اما گاهی اختلافات تاکتیکی بارزی داریم.

تحلیل واشنگتن‌پست از نتایج توافق آمریکا با ایران

در همین حال یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند همراه ایران به جنگ طولانی‌مدت واشنگتن در خاورمیانه پایان دهد.به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای نوشت: آنچه جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آغاز کرد، «باراک اوباما» در حال پایان دادن به آن است.

این روزنامه آمریکایی سپس به دهه 1980 اشاره کرد و وقایع آن زمان تا امروز را بررسی کرد و نوشت سرنگونی شاه در ایران و حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، کارتر را وادار کرد اقدامی صورت دهد و نتیجه آن، سیاست طولانی‌مدت نظامیگری آمریکا در سراسر منطقه شد. واشنگتن‌پست ادامه داد: حضور نظامی آمریکا در منطقه در حال کاهش است. اوباما مقادیر زیادی از سرمایه و حتی جان آمریکایی‌هایی را در این جنگ‌ها صرف کرد ولی در عوض چیزهای کمی به مردم آمریکا نشان داد. این سرمایه‌گذاری در جنگ هم‌اکنون در حال پایان است. واشنگتن‌پست ادامه داد: امروز، سرخوردگی گسترده با جنگ‌های به وجود آمده و شبه‌‌جنگ‌ها، اوباما را از آغاز یک جنگ دیگر منع کرده است. واشنگتن‌پست سپس به نقش ایران اشاره کرد و نوشت: ما جمهوری اسلامی ایران را بپذیریم، آنها وضع موجود منطقه‌ای را می‌پذیرند و ما فرصت داریم زخم‌هایی را که خودمان بر خودمان وارد کرده‌ایم، بهبود بخشیم.

این گزارش افزود: مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران، زمینه را برای دستیابی به یک هدف بزرگ‌تر فراهم می‌آورد. چنین توافقی به طور قطع عربستان سعودی و اسرائیل را خشمگین می‌کند که هرکدام از آنها دلایلی دارند که ایران را یک تهدید برای موجودیت خود می‌دانند؛ اما اوباما فقط می‌تواند این گزینه را انتخاب کند که به آنها اجازه دهد در مقابل این قضیه ترشرویی کنند. واشنگتن‌پست تصریح کرد خروج آمریکا از بدبختی‌‌هایش در منطقه از طریق تهران ممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها