مجلسی که باید در راس امور باشد

تعابیر بسیاری درباره اهمیت مجلس در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی وجود دارد. مجلس خانه ملت است و عصاره اندیشه‌های مردم در این کشور. مجلس نماد بروز و ظهور مردم‌سالاری است و می‌تواند با نظارت بهنگام خود، امور اجرایی را در کشور سامان دهد.
کد خبر: ۶۲۱۰۷۰
مجلسی که باید در راس امور باشد

شاید اگر بخواهیم در باب اهمیت فلسفی، حقوقی و عرفی پارلمان در بافت نظام سیاسی سخن بگوییم نیاز به ده‌ها جلد کتاب باشد، اما به نظر می‌رسد ورای این اندیشه‌های فلسفی و حقوقی آنچه بیشتر نیاز امروز ماست، اندیشیدن به راهکارهایی است که بتواند ضمن حفظ شأن مجلس، جایگاه آن را اقتدار بیشتری بخشد تا مردم سهم نمایندگانشان را در مناسبات قدرت، بیشتر شاهد باشند.

در مقاطع مختلف شاهد بوده‌ایم، برخی مدیران اجرایی با خودداری از رعایت اصل پاسخگویی در قبال نمایندگان باعث مشکلاتی در کشور شده‌اند. هرچند برخی مدیران معذوریت‌های اجرایی را دلیل بی‌توجهی‌های احتمالی به خواست نمایندگان می‌دانند، اما همه باید به این نکته توجه کنند که تاثیر این بی‌توجهی‌ها بر افکار عمومی بسیار مخرب است.

چنین است که اکنون همزمان با روز مجلس، به یاد شهید مدرس که با عملکرد خود باعث شد تا جایگاه نمایندگان به بالاترین درجات سیاسی، اجتماعی و حقوقی برسد، باید هم به مردم به عنوان موکلان، هم نمایندگان که وکلای ملت به‌شمار می‌روند و هم مدیران در رده‌های مختلف نظام یادآوری کرد که نیاز امروز کشور بیش از هر زمان دیگری ایجاب می‌کند که شأن نمایندگان ملت افزایش یافته و نقش آنان که با رأی مردم راهی مهم‌ترین نهاد قانونگذاری کشور شده‌اند، افزایش یابد تا به این ترتیب این فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که «میزان رأی ملت است» و «مجلس در رأس امور است» بیش از هر زمان دیگری نمود یابد.

بی‌تردید نمایندگان مجلس خود مهم‌ترین سهم را در این ارتقای جایگاه داشته و باید با سنجیده سخن‌گفتن، افزایش فعالیت موثر به عنوان نماینده ملت، پرهیز از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و مجادلات غیرضرور، تعامل با مدیران اجرایی و نیز حفظ ارتباط مداوم با مردم حوزه انتخابیه خود، سعی کنند مجلس به جایگاه پیش‌بینی شده‌اش که همان «صدر امور» است، برسد؛ جایگاهی که دستیابی به آن نیازمند همت تمامی نخبگان سیاسی است و به نظر می‌رسد از امروز تا روز انتخابات مجلس دهم، فرصت مغتنمی برای حرکت در این مسیر است؛ حرکتی که در صورت طی شدن روند منطقی می‌تواند مشارکت شهروندان در انتخابات پیش رو را نیز به بالاترین سطح برساند.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها