در عرصه اقتصادی و معاملاتی، شفاف بودن خیلی خوب است. فقط آنهایی که از آب گل‌آلود اقتصاد می‌خواهند ماهی درشت بگیرند، مخالف شفاف بودن هستند. یکی از این موارد و مصادیق شفاف بودن اقتصادی، اتیکت زدن روی اجناس است. وقتی روی اجناس و کالاها برچسب قیمت زده شود، سه خاصیت عمده دارد:
کد خبر: ۶۱۸۴۵۴

1ـ شمای خریدار از همان پشت ویترین مغازه، تکلیفتان روشن می‌شود که آیا بروید داخل و بخرید، یا که نه، نروید داخل و نخرید؟... این طور نیست که طرف زیرلب هی زمزمه کند که: «یه دل می‌گه برم برم،یه دلم می‌گه نرم نرم....».... و الی آخر که یحتمل همه فوت آب‌اند.

2ـ صاحب مغازه و کالا نیز دیگر نیازی ندارد که قیمت هرجنس را به صورت زبانی و بیانی به مشتری توضیح دهد و حواسش از کار و کاسبی‌اش پرت شود. گاهی اخم‌های درهم و به زور حرف زدن فروشنده، نشان می‌دهد که بشدت از این سوال تکراری خسته است که: «آقا، این چند؟...»

3ـ خیال بازرسان اداره تعزیزات - البته بر فرض وجود!- نیز راحت است که با یک نگاه به اجناس داخل فروشگاه، می‌توانند بفهمند که آیا طرف گرانفروش است یا که استثنائا نیست؟... این طوری، وقت این عزیزان هم که لابد تنگ است، خیلی گرفته نمی‌شود. وقت طلاست. طلا هم که در جریان قیمتش هستید حتما؟

خبر خوش: «دبیرکل کانون سراسری مرغ‌تخمگذار کشور گفت: از امروز [یعنی از دیروز]، تخم‌مرغ با درج قیمت روی آن به بازار عرضه می‌شود. این اقدامی بزرگ در جهت ثبات قیمت تخم‌مرغ کشور خواهد بود.»ــ به نقل از جراید اهل تخم‌مرغ

نکته جالب: نه که ما از قدیم‌الایام، به بعضی از مرغ‌های کارآمد و توانمند، تخم طلا می‌گفتیم؛ فلذا وقتی که در ادامه متن خبر فوق خواندیم و دانستیم که نام دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار کشور، آقای طلاکش است، ناخودآگاه از این اسم بامسمی خوشمان آمد و یک لبخند ملیحی زدیم که مپرس!

بسته پیشنهادی: همچنان که عرض کردیم؛ ما مدافع تمام قد شفاف بودن اقتصاد مملکت هستیم، حتی در حد همین قیمت گذاشتن مشخص روی تخم‌مرغ. باز هم غنیمت است. فلذا اجازه بدهید رهنمودهای کلان و کاربردی خود را داشته باشیم:

1ـ از تخم‌مرغ تا خود مرغ: واقعا اگر که درج قیمت روی تخم‌مرغ، باعث جلوگیری از نوسانات قیمتی این محصول خوردنی می‌شود؛ پس چرا یک گام همزمان به جلو برنداریم؛ یعنی که روی خود صاحب تخم‌مرغ هم برچسب قیمتی نزنیم؟ بگذارید حتی خروس‌ها هم حساب کار دستشان بیاید که با کی طرف‌اند!

2ـ برچسب آنلاین: اگر برچسب قیمتی روی تخم‌مرغ، حداقل عدد سمت راستش، متغیر و متحرک باشد؛ می‌تواند با اتصال به شبکه اینترنت بازار صنف مرغ و تخم‌مرغ، آخرین تغییرات قیمتی متناسب با تغییر قیمت ارز و دلار و بنزین،به صورت آنلاین، روی آن اعمال شود. این جوری برای خود مرغ هم جالب خواهد بود و خوشش خواهد آمد. تا نظر خروس‌ها چه باشد!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها