وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شیوه های دعوت به نماز جذاب شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وضعیت فرهنگی پیچیده و ظریف کنونی ایجاب می کند که از شیوه های جذاب و تازه برای ترویج فرهنگ نماز بهره بگیریم زیرا جوان امروز نصیحت مستقیم و لحن تحکمی را بر نمی تابد.
کد خبر: ۶۱۷۰۸۳
شیوه های دعوت به نماز جذاب شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی روز سه شنبه در هفتمین گردهمایی تقدیر از فعالان اقامه نماز با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)، ابراز امیدواری کرد که همگان از رهروان واقعی این امام همام باشیم.

وی سپس در باب اهمیت و جایگاه نماز در دین مبین اسلام گفت: قرآن کریم در سه آیه بطور مستقیم «محافظت بر نماز» را از ویژگی های مومنان بیان می کند و پیامبر اکرم(ص) را «چهره» دین اسلام می داند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماز را ایستادن در برابر عظمت آسمان ها و زمین عنوان کرد و افزود: انسان به هنگام نماز از یک سو قطره قطره آب می شود و از سویی دیگر جرعه جرعه آب می نوشد و هر قامتی که نمازگزار می بندد سدی در برابر گناهان آینده خواهد شد که نهال تقوا را در دل او می پروراند.

وی با تقدیر و تشکر از فعالان عرصه ترویج فرهنگ اقامه نماز، اظهار کرد: نکته ای که درباره تکالیف و مسوولیت های فعالان نماز به ذهن می رسد این است که سبک زندگی اسلامی پیش از هر چیز با فراگیر شدن نماز در جامعه تحقق می یابد.

به گفته جنتی، شاید بتوان نخستین و مهمترین وظیفه فعالان اقامه نماز را پوشش برای گسترش فرهنگ نماز در کشور دانست.

جوان امروز نصیحت مستقیم و لحن تحکمی را بر نمی تابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:بی تردید وضعیت فرهنگی پیچیده و ظریف کنونی ایجاب می کند که از شیوه های جذاب و تازه برای ترویج فرهنگ نماز بهره گرفته شود زیرا جوان امروز نصیحت مستقیم و لحن تحکمی را بر نمی تابد.از این رو باید در پی بهترین شیوه های دعوت به نماز باشیم که دعوت شونده ابتدا شیرینی نماز و بندگی را با عمق وجود بچشد تا در هنگام تنهایی، نیازی به محرک های بیرونی نداشته باشد.

نماز مهمترین سلاح مقابله با جنگ نرم دشمن

وی تاکید کرد: نماز مهمترین سلاح مقابله با جنگ نرم دشمن است زیرا نماز، جوانان را به مبدا وصل می کند و از گرداب وسوسه ها نجات می بخشد و همچنین نماز جوانان را از گزند بلاها و خطاها ایمن می سازد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:عرفای واصل و عالمان عامل، نماز را همچون جویباری بهشتی توصیف کرده اند که انسان، گناهان خویش را درآن شست وشو می دهد و با توبه و ندبه به درگاه یزدان پاک، به مغفرت و آمرزش الهی امیدوار می شود.

جنتی افزود: کوتاهترین راه ارتباط با خداوند دو رکعت نماز عشق است، جراحاتی که از گناه بر روح و جان انسان می نشیند با مرهم نماز التیام می یابد و زنگارهایی که بر قلب می نشیندبه برکت نماز زدوده می شود.

وی اظهار کرد: نماز خود بینی و کبر انسان را فرو می ریزد؛ آن هنگام که در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دوبار در برابر خدا پیشانی بر خاک می ساید و خود را ذره ای کوچک دربرابر عظمت او می بیند.

به گفته جنتی، لحظه ای که معشوق، عاشق را می پذیرد و به او اجازه سخن گفتن و راز و نیاز عاشقانه می دهد، رابطه ای بس عجیب میان عاشق و معشوق پدید می آید و معشوق با شیفتگی تمام دوست دارد با عاشق سخن بگوید و عاشق علاقه مند است با معشوق رازو نیاز کند.

وزیرارشاد درباره اهمیت نماز اظهار کرد: نماز به تمام اعمال انسان ارزش و روح می دهد و روح اخلاص را در وی زنده می کند؛ او را از محراب برمی کشد و تا معرج اوج می دهد.

جنتی افزود: کشف زیبایی و احساس لذت در نماز مستلزم رعایت برخی مقدمات بیرون از دایره نماز و اداب خود نماز است که به گفته وی آنچه پیش از نماز و درخارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد این است که انسان گناه نکند و با معصیت روح را مکدر نسازد و نورانیت دل را تباه نگرداند.

وی گفت: با دقت در پیکره نماز که ترکیبی از تکبیره الاحرام، حمد و سوره، رکوع و سجود است، درمی یابیم که تک تک کلمات، صورت و سیرت و ملکوتش زمینه ساز مهر و عشق و عاطفه میان خالق و مخلوق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به فعالان نماز اظهار کرد: هرگاه نتیجه فعالیت هایتان این شد که نماز به بطن جامعه راه یافت و آثار آن در رفتار و کردار مردم مشاهده شد، آن هنگام است که می توانید لبخند رضایت بزنید.

جنتی تاکید کرد: باید فرهنگ نماز اول وقت در میان کارکنان و ارباب رجوع نهادینه شود تا بهترین فضای هر مکان عمومی یا اداری برای نمازخانه اختصاص یابد.

وی افزود: مایه سربلندی نیست وقتی می بینیم که در جاده ها، بوستان ها، و تفرجگاههای برون شهری، مکانهای آبرومندی برای ادای فریضه نماز فراهم نیست یا اندک است.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت:در روزگار دشوار و پر مشغله نیاید فریضه نماز مورد غفلت واقع شود و مردم به ناچار نماز خواندن را به منازل خویش موکول کنند بلکه باید شرایط اقامه نماز در همه مکان های عمومی و اداری به بهترین شکل ممکن فراهم شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: بطور یقین نماز خواندن در مکان های عمومی یکی از راه های موثر در راه ترویج فرهنگ اقامه نماز است.

جنتی افزود: ترویج فرهنگ نماز به ویژه میان جوانان نیازمند تولیدات فرهنگی هنری مناسب نیز هست.

وزیرارشاد تاکید کرد: نماز و آموزه های آن می تواند دستمایه تولید آثار فاخر هفت هنر قرار گیرد و با روش هایی غیر مستقیم در جامعه گسترش یابد.

جنتی گفت: با وجود تمام فعالیت هایی که در طریق ترویج اقامه نماز صورت گرفته، متاسفانه هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: باید بکوشیم به انتظارات مقام معظم رهبری در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

جنتی یادآور شد: در کلام رهبر معظم انقلاب آمده است «کمبود مسجد در شهر و شهرک و روستا، نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات همچون ورزشگاه، بوستان و ایستگاه و مانند آن، مراعات نشدن وقت نماز در وسایل مسافرت های دور دست، نپرداختن امام جماعت به تماس و رابطه با نمازگزاران و هر کمبود دیگری از این قبیل ها، نقاط ضعفی است که باید همت های بلند بر زدودن آن برانگیخته شود».

هفتمین گردهمایی تقدیر از فعالان اقامه نماز در سالن وزارت وزارت ارشاد برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها