البرزگاز کیش صدرنشین لیگ برتر

نبود حامی مالی ، پاشنه آشیل لیگ تنیس

بازیکنان خارجی خوبی در ترکیب تیم‌ها قرار دارند. پرسپولیس، پارسیان و البرزگاز تیم‌هایی هستند که بازیکن خارجی دارند.
کد خبر: ۶۱۶۵۴۳
نبود حامی مالی ، پاشنه آشیل لیگ تنیس


لیگ برتر تنیس به ترتیب از شهرهای سردسیر آغاز شد و هر چه به روزهای سرد سال نزدیک می‌شویم در شهرهای گرمسیر ادامه می‌یابد. با اعلام سازمان لیگ برتر تنیس، هفته سوم رقابت‌ها از دوم آذر به مدت یک هفته آغاز می‌شود. میزبان هفته سوم به احتمال زیاد مناطق نفتخیز جنوب و شهر اهواز است.

هفته دوم از دوازدهمین دوره مسابقه‌های لیگ برتر تنیس باشگاه‌های ایران (جام خلیج‌فارس) به مدت یک هفته در زمین‌های آکادمی تنیس استقلال برگزار شد و در روز پایانی، تیم‌های فولاد آلیاژی یزد، پرسپولیس و آکادمی تنیس پارسیان موفق شدند با نتیجه 2 بر یک مقابل تیم‌های کوئیست ارومیه، گاز تهران و مناطق نفتخیز جنوب به برتری برسند. به این ترتیب، هفته دوم با معرفی برترین‌ها به پایان رسید، ضمن این‌که تیم البرز گاز کیش با تفاضل امتیاز بهتر به نسبت پرسپولیس در جایگاه نخست ایستاد، پرسپولیس دوم شد، گاز تهران در جایگاه سوم ایستاد و تیم‌های آکادمی تنیس پارسیان، کوئیست ارومیه، فولاد آلیاژی یزد و مناطق نفتخیز جنوب نیز به ترتیب در جایگاه چهارم تا هفتم جدول رده‌بندی ایستادند.

شاهین خالدان، یکی از ملی‌پوشان تنیس ایران در این دوره از بازی‌ها برای تیم کوئیست ارومیه بازی می‌کند. او در دوره‌های قبلی لیگ برتر همراه با سیمین سپاهان اصفهان، قهرمانی و نایب‌قهرمانی را تجربه کرده است و در سال‌های 88 و 89 به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر شناخته شد و بهترین رنکینگ او در داخل کشور رتبه اول است.

خالدان در فصل جاری به تیم ارومیه پیوسته است. این تیم با وجود گذشت دو هفته از برگزاری لیگ برتر شرایط خوبی ندارد، اما خالدان امیدوار است با رفع مشکلات تیم آنها بتوانند در هفته‌های بعد نتایج بهتری بگیرند. خالدان بعد از پایان هر مرحله از بازی‌ها در اصفهان تمرینات خود را دنبال می‌کند. تنیسور اصفهانی تیم ارومیه می‌گوید: برای بازی‌های لیگ برتر تاکنون در ارومیه و تهران تمرین کرده‌ام و قبل از هر مرحله با نفرات تیم کوئیست دور هم جمع می‌شویم تا پس از آمادگی وارد بازی‌ها شویم.

تیم ارومیه در لیگ برتر تنیس در جدول هفت تیمی در جایگاه چهارم قرار دارد. شاهین خالدان می‌گوید: بازیکن خوب کم داریم. یک نفر از اعضای تیم به مکزیک رفت تا در کلاس مربیگری شرکت کند و نمی‌دانم در هفته سوم با چه ترکیبی باید بازی کنیم. او درباره عملکرد خودش در لیگ برتر تنیس می‌گوید: در هفته اول و دوم بد کار نکردم و از خودم راضی هستم. خالدان در هفته دوم برابر اکیل‌خان، ‌تنیسور پاکستانی تیم پرسپولیس قرار گرفت و این بازیکن خارجی را شکست داد. او اکیل‌خان را این‌گونه معرفی می‌کند: تنیسور بسیار قدرتمندی است. در دیویس‌کاپ پاکستان بازی می‌کند و تجربه بالایی دارد. من این حریف را بسیار باهوش دیدم و با تعریف‌هایی که از بازی‌اش شنیده بودم، می‌دانستم کار سختی برابرش دارم. او بازیکن فوق‌العاده‌ای است. اکیل‌خان را خوب بردم که روحیه خوبی به من داد.

تنیسور تیم ملی، خودش این ورزش را در رده‌های سنی با موفقیت پشت سرگذاشت. از مهم‌ترین عناوین قهرمانی شاهین در دوران نوجوانی و جوانی می‌توان به دو قهرمانی در مسابقه‌های زیر 13 سال، دو بار قهرمانی در زیر 16 سال، یک‌بار قهرمانی در زیر 18 سال و همچنین دو بار قهرمانی در مسابقات جوانان اشاره کرد.

تنیسور بیست و چهار ساله ایران با تجربیاتی که در رقابت‌های مختلف به دست آورده درباره رویارویی با همتاهای خارجی در تیم‌های متعدد می‌گوید: بازیکنان خارجی خوبی در ترکیب تیم‌ها قرار دارند. پرسپولیس، پارسیان و البرزگاز تیم‌هایی هستند که بازیکن خارجی دارند.

خالدان درباره احتمال استخدام بازیکن خارجی تیم کوئیست ارومیه می‌گوید: تیم‌ها تا هفته دوم می‌توانستند بازیکن خارجی بگیرند و با پایان یافتن این مهلت دیگر تیمی نمی‌تواند بازیکن خارجی جذب کند. با وجود بازیکنان خارجی کیفیت لیگ بهتر شده است ضمن این‌که بازیکنان تنیس ایران نیز با آمادگی کامل در این مراحل حضور پیدا می‌کنند؛ مانند انوشا شاهقلی و محسن حسین‌زاده. من لیگ تنیس امسال را بالاتر از دوره پیشین دیدم.

تنیسور اصفهانی تیم ملی درباره نقاط ضعف این دوره می‌گوید: تعداد تیم‌ها کم است. گرچه دو تیم بیشتر از فصل قبل وارد لیگ شدند، اما تنیس ایران ظرفیت تیم‌های بیشتری دارد. از طرفی زمان برگزاری مراحل بازی‌ها به هم خیلی نزدیک است. من در هفته دوم بازی‌های سه تا چهار ساعته داشتم و اگر بخواهم بلافاصله بازی‌های هفته سوم را آغاز کنم، برایم مشکل است. البته فاصله مرحله سوم به دلیل ایام سوگواری محرم برای تنیسورها مطلوب است و می‌توانیم با ریکاوری خوبی در بازی‌های این مرحله شرکت کنیم.

نبود حامی مالی

به نظر خالدان، ایراد دیگری که به اصل لیگ وارد است، نداشتن حامی مالی است.حامیان مالی باید در شهرهای بیشتری ورود کرده و تیم‌های تنیس را روانه بازی‌ها کنند.

تیم کوئیست ارومیه با ترکیب خالدان، سوری، جلیلی و صانع در لیگ برتر حضور دارد، اما خالدان به کم‌تجربه‌بودن جلیلی اشاره می‌کند و خبر رفتن صانع از تیم را می‌دهد که برای دوره مربیگری تنیس در مکزیک تیم را ترک کرده است. او امیدوار است در مرحله سوم مشکلی بابت کمبود نفر نداشته باشند. با این حال، خالدان از این‌که یک تیم شهرستانی با امکانات مطلوب در بازی‌های لیگ برتر شرکت کرده است ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید تیم ارومیه می‌تواند الگوی خوبی برای بخش خصوصی جهت ورود به لیگ برتر تنیس باشد. خالدان ادامه می‌دهد:20 تا 30 درصد کل مبلغ قراردادم را دریافت کردم و مسئولان تیم به وعده خود عمل کرده‌اند.

خالدان برای اولین بار در نوزده سالگی با قهرمانی در مسابقه‌های انتخابی تیم ملی با غلبه بر اشکان شکوفی در فینال، راهی تیم ملی بزرگسالان شد و در رقابت‌های جام دیویس به عنوان بازیکن اصلی به رقابت پرداخت. او در مسابقه‌های فیوچرز و جایزه بزرگ شرکت کرده است و عناوین بسیاری دارد.

شاهین خالدان که پیش از آغاز لیگ برتر در معیت تیم ملی در دیویس‌کاپ شرکت کرده بود با مصدومیت و بدشانسی روبه‌رو بود. او دوران سختی را بعد از صعودنکردن تیم ملی به گروه دوم بازی‌های تنیس دیویس‌کاپ سپری کرد. خالدان می‌گوید: در بازی‌های دبی دچار مشکل شدم. پایم پیچید و نتوانستم برای تیم ملی خوب بازی کنم. چند روز فیزیوتراپی کردم. این شرایط روی روحیه‌ام خیلی تاثیر منفی گذاشت. از نظر فکری به هم ریخته بودم، اما بازی‌های لیگ کمک کرد خودم را دوباره پیدا کنم.

مربیان ایرانی در مکزیک

این روزها تنیس در داخل و خارج از ایران اخبار زیادی را به خود اختصاص داده است. با برگزاری دو مرحله از لیگ برتر تنیس مدعیان خود را نشان دادند، اما از سویی در خارج از مرزها خبرهای دیگری از این رشته ورزشی به گوش می‌رسد؛ مانند برگزاری کنفرانس جهانی مربیان. کنفرانس جهانی مربیان تنیس با حضور بیش از ۸۰۰ مربی به میزبانی کشور مکزیک آغاز شد. در این کنفرانس، مربیان و مدرسان برجسته تنیس جهان از جمله دکتر جیم لوئر، نیک بولتییری، بروس الیوت و... شرکت‌کنندگان را با آخرین دستاوردهای علمی این رشته آشنا می‌کنند. فدراسیون تنیس برای این کنفرانس تعدادی از مربیان خود را اعزام کرده است. پیمان والی‌نیا، فربد فهمی و اکبر طاهری از تهران، امیر ابراهیمی و ایمان بیوک از خراسان رضوی، فرهاد صانع و بابک نظمی از آذربایجان غربی، وحید تهمتن از استان البرز همراه سیدامیر برقعی، مدیر آموزش و مربیان فدراسیون تنیس در این کنفرانس حضور دارند.

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها