نظر مقام معظم رهبری وحضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد استفاده از موسیقی و آلات آن در عزای حضرت سید شهداء سلام الله علیه، در رادیو معارف اعلام شد.
کد خبر: ۶۱۴۰۳۸
حکم شرعی استفاده از موسیقی در عزاداری سید الشهدا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رادیو معارف،همزمان با فرارسیدن ایام محرم،برنامه«زمزم احکام»رادیو معارف به پرسش‌های مخاطبان پیرامون برخی آداب و سننی که در عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مطرح بوده پرداخته است. از جمله این استفتائات استفاده از موسیقی و آلات موسیقی در مجالس عزای سید الشهدا است که متن استفتاء و نظر مقام معظم رهبری و حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی می‌آید.

حکم شرعی استفاده کردن از موسیقی در عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال فرمودند: استفاده از موسیقی و آلات موسیقی در مجالس عزدارای امام حسین علیه السلام جایز نیست. فقط وسایلی مانند طبل و سنج که برای موزون شدن حرکت سینه زن‌ها و زنجیرزن‌ها استفاده می‌شود اشکالی ندارد ولی استفاده از آلات موسیقی که در مجالس لهو و لعب استفاده می‌شود؛ در مجلس امام حسین علیه السلام اشکال دارد.

حجت الاسلام فلاح زاده نماینده پاسخ به احکام دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال گفت: به نظر ایشان استفاده از ابزار موسیقی در عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شایسته نیست مگر آن طبل و شیپوری که از سابق می‌نواختند و حزن‌انگیز و متداول بوده است.

وی افزود: استفاده از آلات موسیقی دیگر که در سایر برنامه‌های لهو و لعب استفاده می‌شود، اگر به نحو حرام نیز استفاده نشود شایسته عزاداری امام حسین علیه السلام نیست و به طور کلی هرگونه عزاداری که موجب تنقیص(کوچک کردن) مقام والای اباعبدالله الحسین علیه السلام، سایر ائمه و اصحاب ایشان شود و یا موجب وهن آنها باشد و یا در شأن آنها نباشد جایز نیست و باید پرهیز کرد.

حکم برهنه شدن برای عزاداری سیدالشهدا

برنامه «زمزم احکام» به استفتاء شنوندگان این رادیو درباره برهنه شدن عزاداران در مجالس حسینی پرداخته که سوال و پاسخ رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت الله مکارم شیرازی می‌توانید بخوانید.

عریان کردن بدن و لخت شدن به هنگام سینه زنی و عزاداری برای حضرت سید الشهداء علیه السلام از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ لطفا توضیح دهید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ فرمودند: احتیاط آن است که عزاداران حسینی لخت نشوند عریان نشوند؛ آیا فردی در مجلس ترحیم پدرش اگر لخت شود این جزء آداب عزاداری است؟! برادران بر لخت شدن اصرار نداشته باشند.

ایشان افزودند: اما برای عزاداری می‌توان مقداری از سینه را باز گذاشت. سابقاً پیراهن‌هایی بود که قسمتی از آن دکمه می‌شد و جلوی سینه را باز می‌کردند و لخت هم نمی‌شدند که بدن نما باشد. با این کار دشمنان هم نمی‌توانند سرزنش کنند.

حجت الاسلام فلاح زاده نماینده پاسخ به احکام مقام معظم رهبری در جواب به این استفتاء گفت: به نظر حضرت آقا در مجالس عزاداری هرکاری که سبب شود دشمنان از این کار ما علیه مکتب تشیع یا شیعیان سوء استفاده کنند و سبب تفرقه بین مسلمانان باشد، حرام است و باید پرهیز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها