نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد

برخورد جدی دستگاه‌های اجرایی با ۲ شغله‌ها

سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز هیات دولت تاکید شد که کماکان دستگاه‌های اجرایی در خصوص اشتغال ۲ شغله‌ها با جدیت برخورد کنند.
کد خبر: ۶۱۳۲۶۴
برخورد جدی دستگاه‌های اجرایی با ۲ شغله‌ها

 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز هیئت وزیران 3 مصوبه داشت، گفت: نخستین مصوبه در ارتباط با انتخاب مجید خدابخش به عنوان استاندار اردبیل، قاسم سلیمانی به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری و علیرضا جهانگیریان به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشور است.

وی ادامه داد: در این جلسه تاکید شد کماکان دستگاه‌های اجرایی در خصوص اشتغال 2 شغله‌ها با جدیت برخورد کنند و اگر در موارد ضروری برای برخی مشاغل که نیاز به تجربه است و از افراد بازنشسته می‌خواهند استفاده کنند، حتما مراحل قانونی را برای فعالیت این افراد در نظر بگیرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در جلسه امروز دو تصمیم مهم گرفته شد، از جمله در ارتباط با دو برابر کردن رقم یارانه‌ها و مابه‌التفاوت کالاهای اساسی به ویژه در زمینه گندم، اظهار داشت: برای اینکه برخی از کالاهای اساسی مشخص شده به ویژه گندم افزایش پیدا نکند، باید ما به تفاوت نرخ قبلی که 1226 تومان بود با عدد فعلی که 2477 تومان است را دولت به عنوان یارانه پرداخت کند.

نوبخت ادامه داد: هر چند در رسیدگی بودجه سال 1392 و اصلاحیه بحث بودجه تقلیل پیدا کرد اما 2 کار مهم در این خصوص با تقلیل بودجه به انجام رسید. یکی اینکه رقم مربوط به ردیف یارانه‌ها و ما‌به‌تفاوت‌ها به 2 برابر افزایش کرد. از سوی دیگر مبالغی را که برای پیش پرداخت‌های طرح‌های فاینانس تا حجم 25 میلیارد دلار تامین شد که 9 میلیارد دلار طرح‌های فاینانس ظرف روزهای آینده فعال خواهد شد.

وی افزود: به این ترتیب می‌توانیم با افزایش رقم یارانه‌ها اطمینان حاصل کنیم و نگرانی برطرف شود که کالاهای اساسی و به خصوص گندم به هیچ‌وجه افزایش قیمت ندهند و از سوی دیگر با تزریق بیش از 9 میلیارد دلار اعتبارات ارزی برای طرح‌های عمرانی شاهد هم ساخت و سازهای بیشتر و هم اشتغال گسترده‌تر در کشور شویم.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه بیش از یک سال بود که تعداد زیادی از طرح‌های عمرانی که از طریق فاینانس می‌توانست فعال شود، به دلیل عدم پیش پرداخت متوقف بود، گفت: اکنون تا حدود 25 میلیارد دلار امکان اجرای طرح‌های عمرانی به صورت فاینانس وجود دارد که 9 میلیارد طرح‌های آن آماده است و ان‌شا‌الله در سرارسر کشور فعال می‌شود.

نوبخت ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه بخشی از منابع ریالی ممکن است در بودجه 92 تحقق پیدا نکند، همان مقدار صرفه‌جویی شده که از سوی دولت مطرح شد، محقق شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه مجلس به اصلاحیه بودجه 92 رای داد. هر چند در رقم بودجه برخی از ارقام غیرواقعی وجود دارد اما با توجه به مجوزی که از مجلس برای تخصیص واقع‌بینانه در دست داریم، تلاش می‌کنیم طوری عمل کنیم که تا پایان سال کسری بودجه نداشته باشیم و اقتصاد با ثبات داشته باشیم.

سخنگوی دولت درخصوص منابع لازم برای اجرای طرح‌های عمرانی، اظهار داشت: قبلا تاکید شد که ما بتوانیم از همه امکانات لازم برای طرح‌های عمرانی‌مان، استفاده کنیم. بخشی از این منابع نزد ایرانیان خارج از کشور است. در سفر اخیر ریاست محترم جمهور به نیویورک، تعداد زیادی از افراد اعلام آمادگی کردند و پس از 24 خرداد تعدادی از ایرانیان خارج کشور، طی تماس با دولت اعلام کردند آمادگی دارند سرمایه‌شان را در ایران صرف کارهای عمرانی کنند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آقای جهانگیری اعلام کرد وزارت اقتصاد مامور واگذاری‌ها شده است و این سازوکار چطور خواهد بود و از چه زمانی شروع می‌شود و چه آثاری بر زندگی مردم خواهد داشت؟ تصریح کرد: طبق قانون مرتبط با اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون‌اساسی، دولت باید از جایگاه تصدی و مالکیت خارج شود و حتی مدیریت و مالکیتش را به بخش غیردولتی واگذار کند و خودش در جایگاه سیاست‌گذاری بماند.

نوبخت افزود: در عملکرد گذشته واگذاری‌ها، بخشی از واگذاری‌ها به بخش خصوصی نبوده است، در حالی که مصوبه‌ای وجود دارد که دولت را ملزم می‌کرد بیش از 37 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها را بفروشد؛ بنابراین براساس اصل 44 باید واگذاری‌ها به بخش‌های شبه‌دولتی نباشد، بلکه واگذاری‌ها واقعی باشند. پس سازوکار این موضوع با دقت و به ویژه در حوزه بورس از سوی وزارت اقتصاد بررسی می‌شود که در آینده مشخص خواهد شد.

وی در مورد حذف سه دهک از پرداخت یارانه‌ها، گفت: دولت تدبیر و امید تا یک راه منطقی و مناسب و در برگیرنده منافع همه ایرانیان نیابد، امکان ندارد تغییری در برنامه از جمله در بخش هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد که تقریبا همه آحاد مردم با آن مرتبط هستند پس در حال حاضر کارگروه‌هایی در حال بررسی این موضوع هستند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مخالف رسانه‌ای شدن فعالیت‌های پیش از اتمام کارگروه‌ها هستیم، گفت: نباید برای مردم دغدغه ایجاد کرد. چون ما فرزندان ملت هستیم و باید  بنشینیم بهترین راه‌ها را برای استفاده از این منابع فراهم کنیم. امروز بعدازظهر هم ستاد مرتبط با هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل جلسه خواهد داد. هر وقت جمع‌بندی‌هایمان را کامل کنیم، می توانیم فرهنگ‌سازی کنیم و بعد آن را اجرا کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که تعامل مجلس و دولت را با توجه به اینکه یک وزیر رای اعتماد نگرفته و استیضاح وزیر علوم در جریان است و نمایندگان طرحی را آماده می‌کنند تا کسانی که از مجلس  رای اعتماد نگرفتند، قادر نباشند پست مدیریتی بگیرند،چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: مجلس و دولت به عنوان دو قوه با قبول اصل تفکیک قوا هر کدام وظایفی دارند. ما از اینکه مجلس محترم به وظایف قانونی خودش عمل می‌کند، بسیار خرسندیم و هیچ‌گونه اعتراضی به این کار نداریم. هر چند بسیار علاقمند بودیم که افراد شایسته‌ای را که برای وزارت معرفی کردیم رای می‌آوردند اما عدم رای اعتماد مجلس به منزله عدم توافق حقوقی نیست و ما در موارد مختلفی می‌توانیم با حفظ استقلال همکاری کنیم.

وی افزود: هر چند در ارتباط با اصلاح قانون بودجه 92، سازوکارهای در نظر دولت شاید عملیاتی‌تر بود اما آنچه مجلس تصویب کرد، برای ما محترم و لازم‌الاجرا است. ما همچنان به تقویت و تحکیم روابط بین دولت و مجلس امیدواریم و اعتقادمان بر این است که وجه مشترک دولت و مجلس مردم هستند. به دلیل رفاه مردم، برای آسایش فکری مردم و بهبود معیشت مردم باید هیچ اختلافی نداشته باشیم و بتوانیم با هم همکاری کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این به آن معنا نیست که هر کدام از مجلس و دولت نظر خودشان را نداشته باشند. به هر روی اکنون روابط بین دولت و مجلس مطلوب است و امیدواریم به شرایط و سطوح بالاتری نیز برسیم.

نوبخت درخصوص نظر دولت پیرامون جمع‌آوری بیش از 150 امضا در واکنش به انتصابات اخیر وزیر علوم، گفت: گرچه این غیرمنتظره است و بدون تردید ملت زیرک و فهیم ایران اینها را مورد مداقه قرار می‌دهد اما وظیفه دولت پاسخ‌گویی به سوالات قانونی نمایندگان است. ما همان اعتدال و منش صمیمانه و تحکیم روابط خودمان را با 2 قوه دیگر ادامه می‌دهیم.

وی درباره زمان اعلام گزارش صد روزه از سوی رئیس‌جمهور به مردم نیز اظهار داشت: به زودی رئیس‌جمهور از طریق رسانه‌ها همه آن مواردی که از پیش اعلام کرده بود به اطلاع مردم فهیم‌مان می‌رساند.

سخنگوی دولت درباره تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سود نرخ بانکی و اوراق مشارکت در جلسه شورای پول و اعتبار تصریح کرد: به محض اینکه نهایی شود حتما آن را رسانه‌ای می‌کنیم.

نوبخت درخصوص استخدام بازنشسته‌ها نیز با بیان اینکه بازنشسته‌ها استخدام نمی‌شوند، گفت: طبق قانون فردی که بازنشسته می‌شود، می‌تواند با تائید یا تصویب هیئت وزیران و سازوکاری تعریف شده، اعاده به کار شود یا می‌تواند به صورت خاصی با دولت همکاری کند. این به منزله استخدام نیست.

وی با اشاره به اینکه افراد با تجربه‌ای طی سال‌های گذشته بنا به دلایل مختلف از عرصه خدمت‌گزاری به مردم محروم ماندند یا فرصت را برای خدمت مناسب نمی‌دانستند، اظهار داشت: ما می‌توانیم از برخی این افراد برای استفاده بهینه از خدماتشان در قوه مجریه استفاده کنیم. این تعداد بسیار محدود و در حد کسانی است که دارای تجربه‌های خاصی هستند که از آنها برای خدمت‌رسانی بهتر می توان استفاده کرد.

به گفته سخنگوی دولت، قطعا رئیس‌جمهور در جهت تحکیم روابط و ارتباطات مردمی به استان‌ها برای دیدار مردم سفر خواهد کرد اماکیفیت سفر و نحوه ارتباط باید با تجربیاتی گذشته، بهتر باشد. به همین جهت این کار در مرحله مطالعه است. به محض جمع‌بندی به همان ترتیبی که ما معتقدیم، سفرهای استانی می‌تواند بازدهی مطلوب‌تر و هزینه‌های حداقلی داشته باشد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد ساعت کار بانک‌ها، گفت: این موضوع را رسیدگی می‌کنیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها