دیدار 40 دقیقه‌ای ابراهیمی با بشار اسد

اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه که به منظور مقدمه‌چینی برای نشست ژنو2 سفری منطقه‌‌ای را آغاز کرده، روز گذشته در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. آن‌گونه که منابع خبری گزارش دادند ابراهیمی حوالی ساعت ۱۰ صبح دیروز همراه «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه هتل شرایتون را با کاروان سازمان ملل به منظور دیدار با اسد ترک کرد.
کد خبر: ۶۱۱۱۵۲

به گزارش خبرنگار شبکه المیادین، ابراهیمی حدود 40 دقیقه با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد. فیصل مقداد، ابراهیمی را در این دیدار همراهی کرد. فرستاده سازمان ملل پیش از دیدار با اسد، ملاقاتی با محمدرضا شیبانی، سفیر ایران در سوریه داشت. نه ابراهیمی و نه مقداد قبل و پس از ملاقات با بشار اسد حاضر به توضیح برای خبرنگاران نشدند.

به گفته کارشناسان، 40 دقیقه مذاکره ابراهیمی و اسد به‌منظور توافق بر اصول و امور اساسی بود، زیرا طرف‌های اصلی مذاکره با ابراهیمی، ولید المعلم وزیر خارجه و فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه هستند که در مذاکرات به جزئیات امور می‌پردازند. این احتمال وجود دارد ابراهیمی بار دیگر با المعلم دیدار کند.

خبرنگار المیادین افزود: به نظر می‌رسد دولت سوریه مایل نیست فعلا درباره جزئیات مذاکرات با ابراهیمی توضیحی بدهد و ابراهیمی هم به نوبه خود مایل نیست سخنی بگوید که برداشت نادرست از آن صورت گیرد یا به شکلی نادرست در رسانه‌ها منعکس شود.

در همین حال بنا به گزارش منابع خبری، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار اخضر ابراهیمی تأکید کرد موفقیت هر راهکار سیاسی منوط به توقف حمایت‌ از گرو‌ه‌های تروریستی است. وی افزود: توقف حمایت از تروریست‌ها و فشار بر کشورهای حامی آنها از مهم‌ترین گام‌ها برای ایجاد فضای مناسب برای آغاز گفت‌وگوهاست. از سوی دیگر ابراهیمی نیز تأکید کرد هرگونه توافقی باید با موافقت‌ همه سوری‌ها و به دور از دخالت‌های خارجی صورت گیرد.

ابراهیمی یک بار دیگر عصر روز سه شنبه با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه دیدارداشت. به گزارش ایسنا، معلم در این دیدار به ابراهیمی گفت سوریه فقط به شرطی در کنفرانس ژنو 2 مشارکت می‌کند که این کنفرانس نشستی مختص خود سوری‌ها و با حضور مردم سوریه باشد. وی افزود: تنها حق ملت سوریه است که آینده سیاسی خود و رهبرانش را معین کند.

خبر دیگری که از روز سه‌شنبه در رسانه‌ها گزارش شده، خبر برکناری قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر سوریه در امور اقتصادی است. این دستور را روز سه‌شنبه دولت سوریه صادر و دلیل این اقدام را غیبت غیرموجه قدری جمیل از کشور در شرایط اقتصادی فعلی و سفرهایی خارج از چارچوب مسئولیتش در کابینه اعلام کرده بود.

بر همین اساس، قدری جمیل روز گذشته در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار کرد: تاکنون به صورت رسمی خبر برکناری‌ من ابلاغ نشده و من از برکناری‌ام از طریق رسانه‌ها با خبر شدم. وی همچنین درباره دیدارهایش با مقامات آمریکایی در ژنو گفت: دیدار با مقامات بین‌المللی برای پایان دادن به خونریزی و خشونت در کشور جایز است و همه درها را برای خارج شدن از بحران کنونی به صدا در خواهیم آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها