فرقی نمی‌کند گوشی تلفن‌همراه شما چه برندی است و کجا ساخته شده است. گوشی تلفن‌همراه شما حتما ازسیستم عاملی استفاده می‌کند که ساخت آمریکاست.
کد خبر: ۶۱۰۷۴۱
ترویج علم را متوقف کنید

گوشی تلفن‌همراه شما حتما به پردازشگر اصلی مجهز شده که ساخت آمریکاست. موقعیت لحظه‌ای گوشی تلفن‌همراه شما از طریق تراشه‌ای اندازه‌گیری می‌شود که ساخت آمریکاست.

همه این فناوری‌ها محصول دره سیلیکون است. جایی مانند پارک علم و فناوری پردیس که قرار بود دره سیلیکون ایران باشد که نیست. فکر می‌کنید‌ چرا آمریکا تا این اندازه می‌تواند در زندگی ما تاثیرگذار باشد، اما پارک علم و فناوری پردیس نتوانسته چنین تاثیری داشته باشد؟

آنچه موجب می‌شود کشوری مثل آمریکا بتواند همه گوشی‌های تلفن‌همراه دنیا را مدیریت و پردازش کند، موقعیت لحظه‌ای آنها را بداند و بعد بتواند استراق سمع کند، این است که آنها متوجه شده‌اند علم و دانش یعنی قدرت، اقتصاد و اعتماد به نفس و به این دلیل است که آنها می‌توانند در توسعه فناوری نقش داشته باشند.

آنها متوجه شده‌اند ما با یک اکوسیستم سر و کار داریم. ما فقط خبرنگار حوزه دانش نیستیم. ما مبلغ هستیم. به عبارتی ما تبلیغ‌کننده یک بنگاه تجاری هستیم که این بنگاه تجاری می‌تواند یک پزشک باشد، فیزیکدانی باشد که به دنبال بودجه است یا یک مرکز پژوهشی مانند پژوهشگاه زلزله باشد. حتی می‌تواند یک شرکت تولید‌کننده گوشی تلفن‌همراه باشد.

ما روزنامه‌نگاران علمی بعد اقتصادی این افراد و این مراکز را با تبلیغ آنها تقویت و آنها را وارد زندگی خصوصی مردم می‌کنیم. به مردم می‌گوییم چای سبز بخورید، چه خودرویی بخرید و در زلزله چگونه رفتار کنید. پس ما به آنها قدرت می‌دهیم و با این کار ‌آنها هم اعتبار دارند و هم ثروت و با این دو بال می‌توانند پرواز کنند.

پس لطفا ترویج علم نکنید، چون تا وقتی آنها برای کارشان یک اکوسیستم داشته باشند با ترویج علم فقط به آنها کمک می‌کنید. وقتی درباره مطلبی علمی محتوا تولید می‌کنید باید توجه داشته باشید‌ اگر اکوسیستم محتوا کامل نباشد فقط در ذهن مخاطب جرقه زده‌اید و برای او کاری انجام نداده‌اید.

اگر می‌خواهید محتوای علمی تولید کنید باید به اکوسیستم کامل خبر علمی توجه داشته باشید. فکر می‌کنید چرا تسلا، خودروی الکتریکی تولید می‌کند و به موفقیت می‌رسد، اما شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا، نیسان و مرسدس بنز در تولید خودروهای الکتریکی موفق نبوده‌اند؛ چون تسلا اکوسیستم لازم را دیده و خبرنگارانش را تجهیز کرده است. خبرنگار آن طرفی بخوبی می‌داند چه کاری باید انجام دهد. می‌داند خبری که تولید می‌کند ترجمه می‌شود و همه دنیا مجذوب قدرت آن می‌شوند.

اگر بدون در نظر گرفتن این پارامترها ترویج علم کنیم، این کار فقط به نفع دیگران تمام می‌شود. در مراکز پژوهشی داخلی کارهای زیادی انجام می‌شود، اما بسیاری از این تحقیقات و کارهای پژوهشی به هیچ‌وجه کاربردی نیست؛ چراکه در اینجا به اکوسیستم توجه نمی‌شود، یعنی هیچ کس از خبرنگار تا پژوهشگر، صنعتگر، سرمایه‌گذار و قانونگذار به اکوسیستم توجهی ندارد.

در دنیای امروز حتی کار هنری را هم نمی‌توان بدون توجه به علم انجام داد. در کشور ما، اما علم فقط برای علم تولید می‌شود. علم برای پیشرفت اقتصادی و تولید ثروت تولید نمی‌شود. در تولید محتوای علمی توجه به این اکوسیستم ضروری است یعنی باید کمی بزرگ‌تر از علم، به علم نگاه کنید تا به هدف برسید.

شهرام یزدان پناه / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
۰
۰
چی می گی؟ من كه سر و ته مطلب را متوجه نشدم

نیازمندی ها