آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

مردم جواب فتنه‌گران طلبکار را خواهند داد

امام جمعه موقت تهران عذرخواهی‌های صادقانه را از علل به دست آوردن همکاری و همراهی مردم خواند و افزود: عذرخواهی‌های صادقانه و صمیمانه عنصر بسیار کمیابی در کشور ما است.
کد خبر: ۶۰۸۳۶۸
آرزو به دل ماندیم مسئولان یک بار عذرخواهی کنند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی پیش از ظهر امروز در همایش ملی سبک زندگی در کرمان، اظهار داشت: امام هادی (ع) می‌فرمایند «اگر در زمانه‌ای زندگی کردید که خوب‌ها بیشتر از بدها هستند، اساس را بر خوش گمانی به یکدیگر بگذارید».

وی با بیان اینکه اصالت و صحه از اصولی است که در فقه ما به آن استناد می‌شود، ابراز داشت: در حوزه خانواده باید اصل بر خوش گمانی باشد و حرفی که خانم می‌زند، شوهر بپذیرد که همسر مجبور به قسم خوردن نباشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خانواده از دیدگاه قرآن دو عنصر اساسی دارد، گفت: در عرصه اجتماعی و تعامل با یکدیگر باید اساس را بر خوش‌گمانی گذاشت.

خاتمی با اشاره به ارتباط حکومت و ‌مردم خاطرنشان کرد: از جمله جلوه‌های خوش گمانی در عرصه حکومت و مردم است و مردم اگر به حکومت اعتماد داشتند، همکاری، همراهی و دفاع می‌کنند.

وی افزود: همکاری مردم سرمایه است و این سرمایه با شفافیت،‌ صداقت و با آمارهای درست به دست می‌آید.

خاتمی همچنین عذرخواهی‌های صادقانه را از دیگر علل به دست آوردن همکاری و همراهی مردم خواند و افزود: عذرخواهی‌های صادقانه و صمیمانه عنصر بسیار کمیابی در کشور ما است.

وی اذعان داشت: آقایی می‌آید، هشت سال حکومت می‌کند و می‌رود، اما این آرزو به دل آدم می‌ماند که یک بار بگوید، ببخشید، آنجا اشتباه کردم.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: امام خمینی (ره) با صراحت فرمودند که در ابتدای انقلاب اسلامی در اعطای پست‌ها به لیبرال‌ها اشتباه کردیم و رهبر معظم انقلاب هم مسئله در مورد تنطیم خانواده در سال 70 فرمودند که‌ ما تا این سال به آن هدف خود رسیدیم، اما از آن سال به بعد غفلت کردیم.

خاتمی گفت: آرزو به دل شدیم یک مسئول دومی هم در کنار مقام معظم رهبری بیابد و استغفرالله بگوید.

وی تصریح کرد: عنصر اعتماد، رایگان به دست نمی‌آید، بلکه با صداقت و شفافیت کسب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: ما بر اساس آنکه دولت‌ها با تنفیذ ولایت سرکار می‌آیند و بدون تنفیذ مشروعیت ندارند به دولت‌ها اعتماد داریم.

خاتمی خاطرنشان کرد: بدون تملق، مماشات و مسامحه می‌گویم که به دولت اعتماد داریم و تفسیر این اعتماد این است که یقین داریم، دولتی‌ها می‌خواهند، خدمت کنند و گره‌ای را بگشایند و دولت‌های بعد از انقلاب نوعا این شکلی بودند.

وی بیان کرد: اعتماد به دولت به معنای این نیست که خطا و اشتباه در آن نیست و گاهی این دو با هم اشتباه می‌شود.

خاتمی عنوان کرد: در نماز جمعه تهران این حرف را گفتم که خفقان رسانه‌ای به وجود نیاید، فضا باز شود، نقدهای منصفانه با بیان خوبی‌ها و ضعف‌ها گفته شود.

وی گفت: بعد از این سخنان دیدم، چند سایت شدیدا به بنده حمله کردند که شما در دولت سابق طی هشت سال این حرف‌ها را نمی‌زدید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این خطبه‌های بنده در نماز جمعه تهران در حال چاپ است، افزود: جلد نخست این مجموعه که شامل حدود 30 خطبه در 500 صفحه است قبل از محرم منتشر می‌شود و من خطبه‌ها را مرور کردم و دیدم که ده‌ها مورد تشویق به انتقاد کردم.

خاتمی تصریح کرد: همیشه گفته‌ام، معنای حمایت از دولت‌ها این نیست که لب فرو بندیم، زیرا جامعه زنده آن است که انتقاد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوش گمانی نسبت به دولت سبب می‌شود، مسئولان با پشت گرمی در عرصه‌های مختلف کار کنند و بنابراین در عرصه داخلی و خودی ما باید اساس را بر خوش گمانی بگذاریم تا شیرینی زندگی لمس شود.

خاتمی اذعان داشت: در فضایی که جور و ستم غلبه دارد و فرهنگ آنها زورگویی است در این فضا خوش گمانی محکوم است و باید اساس را بر بدبینی گذاشت.

وی افزود: به همان اندازه که ما به دولت خودمان اعتماد داریم به همان اندازه به دولت‌های غربی و قدرت‌های شش‌گانه بدبین هستیم.

خاتمی گفت: بدبینی ما به غربی‌ها به ویژه آمریکا شعاری نیست، بلکه منطقی است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها