نخستین جایزه ایرج افشار به رساله دکترای‌ عاطفه شریف از دانشگاه فردوسی مشهد اهدا شد.
کد خبر: ۶۰۵۱۳۸
نخستین جایزه ایرج افشار به دانشگاه فردوسی رسید

به گزارش مهر، مراسم اهدای نخستین دوره جایزه گنجینه پژوهشی ایــــرج افشار عصر سه‌شنبه با حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله کاظم موسوی بجنوردی، فتح‌الله مجتبایی، محمدرضا شفیعی کدکنی، داریوش شایگان، روح‌الله مرادی، هوشنگ دولت‌آبادی، شهرام ناظری، انوشیروان روحانی، ایرج پارسی‌نژاد، سیدمحمود دعایی، علی دهباشی، آرش و بهرام افشار (فرزندان ایرج افشار) و جمعی از پژوهشگران حوزه کتابداری در سالن همایش‌های مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، ابتدا سیدمحمدصادق سجادی، معاون مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به نمایندگی از کاظم موسوی بجنوردی رئیس این مرکز، نکاتی را در اهمیت گنجینه‌ پژوهشی ایرج افشار یادآور شد.

سپس کامران فانی، عضو هیات داوران جایزه ایرج افشار در سخنانی از این ایران‌شناس فقید به عنوان «حلقه واسط کتابداران سنتی و مدرن در ایران» نام برد و گفت: خدمات او باعث شد که کتابداری در ایران به صورت یک علم و رشته تحصیلی مطرح شود و او در زندگی هیچ شغلی بجز کتابداری نپذیرفت و همیشه خود را کتابدار می‌دانست.

همچنین نوش‌آفرین انصاری، پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: ایرج افشار، عاشق کتاب بود و عشق او به کتاب باعث شد که هیچگاه رشته کتابداری را رها نکند و همواره کتابدار باقی بماند.

آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، رئیس شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار هم در این مراسم از ایران‌دوستی و انسان‌دوستی ایرج افشار و خانواده‌اش سخن گفت و یادآور شد: ایرج افشار از سال‌های نوجوانی مسیر خود را یافته بود و آن، خدمت به فرهنگ ایران بود و توانست در طول زندگی خود، همواره در مسیر اعتلا و گسترش فرهنگ ایران و زبان فارسی گام‌های فراموش نشدنی بردارد. بدون تردید نام ایرج افشار با فرهنگ ایران عجین شده است.

همچنین پوری‌سلطانی، استاد رشته کتابداری در این برنامه از تجربه همکاری خود با ایرج افشار و چگونگی انتخاب جایزه و ویژگی‌های رساله‌ای که برنده جایزه شده است، سخن گفت.

در پایان متن لوح جایزه قرائت و جایزه نخستین دوره به مبلغ چهار میلیون تومان به عاطفه شریف فارغ‌التحصیل رشته دکترای کتابداری از دانشگاه فردوسی مشهد برای رساله‌ «شناسایی و تحلیل ابعاد ساختاری و مفهومی فهرست سرعنوان‌های موضوعی فارسی در مقایسه با فهرست سر عنوان‌های موضوعی کنگره» اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها