سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید حدود 500 هزار نفر در نوبت وام ازدواج هستند

متقاضیان وام ازدواج همچنان در انتظار

در حالی مسئولان فرهنگی وزارت ورزش و جوانان از آغاز هفته ازدواج خبر می‌دهند که حداقل شرایط نیز برای جوانانی که تصمیم به ازدواج دارند، فراهم نیست؛ زیرا به گفته معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان 50درصد جوانانی که برای دریافت وام ازدواج اقدام کرده‌اند، تاکنون موفق به دریافت این کمک هزینه ناچیز نشده‌اند.
کد خبر: ۶۰۴۱۲۸

مرور آمارهایی که در زمینه پرداخت وام ازدواج به ثبت رسیده حاکی است که در چند سال گذشته از تعداد افرادی که موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند، کاسته شده؛ زیرا براساس آمارهای منتشر شده در سال 90، یک میلیون و 254 هزار و 549 نفر و در سال 91 هم 938 هزار و 81 نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند. این در حالی است که اوایل ماه تیر، مسعود امینی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تعداد افرادی که موفق به دریافت وام ازدواج نشده‌اند، عدد 770 هزار و 999 را مطرح کرد. به اعتقاد او، این رقم بیانگر تعداد افرادی است که در سامانه دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند، ولی موفق به دریافت وام نشده‌اند.

علاوه بر این، امینی تیرماه از ایجاد سامانه‌ای برای ثبت شکایات درخصوص وام ازدواج خبر داده بود. براین اساس قرار بود با آغاز به کار این سامانه، مشخص شود دلیل تاخیر در پرداخت وام‌ها کم‌کاری بانک‌هاست یا نقص مدارک متقاضیان.

این در حالی است که روز گذشته باقر پیشنمازی، معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری هفته ازدواج با اشاره به این‌که حدود 500 هزار نفر از متقاضیان دریافت وام ازدواج وام نگرفته‌اند، گفت: با توجه به اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار ما قرار داده، می‌توان گفت نیمی از متقاضیان تاکنون وام ازدواج نگرفته‌اند.

وی در باره این‌که از طرف بانک‌ها، تخلفی در این زمینه صورت نگرفته، تاکید کرد: ما سندی درخصوص این‌که بانک‌ها تخلف کرده‌اند نداریم، زیرا بانک‌ها با توجه به اعتباری که مشخص کرده بودند، وام پرداخت کرده‌اند.

پیشنمازی با اشاره به این‌که از تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات بانکی بی‌اطلاع است، عنوان کرد: این‌که بانک‌ها اعتبار ندارند، تخلف نیست.

این در حالی است که محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که بانک‌ها تسهیلات را با سود 24 درصد به افرادی که می‌خواهند پرداخت می‌کنند، ادامه می‌دهد: یکی از دلایل به تاخیر افتادن پرداخت وام ازدواج این است که بانک‌ها از انجام وظایف خود شانه خالی می‌کنند. به نظر وی، پایین بودن نرخ سود وام ازدواج سبب شده بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام نداشته باشند، به همین دلیل دولت باید در پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود به بانک‌ها کمک کند.

روزشمار هفته ازدواج

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در ادامه نشست خبری درباره روزهای هفته ازدواج بیان کرد: از پانزدهم مهر هفته ازدواج آغاز خواهد شد، در اولین روز این هفته که طبق روال سال‌های گذشته روز بدون طلاق نامیده شده است، به عنوان اقدامی نمادین هیچ طلاقی در دفترخانه‌ها ثبت نمی‌شود.

به گفته پیشنمازی، شانزدهم مهر خیرین، خادمین و ازدواج آسان، هفدهم مهر روز آموزش زوجین و تحکیم و تعالی خانواده، هجدهم مهر روز ازدواج و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، نوزدهم مهر روز مشاوره و بهداشت خانواده، بیستم مهر روز ازدواج و فرزندان سالم و بیست و یکم این ماه نیز روز ازدواج و اقتصاد خانواده نامگذاری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها