با گذشت یک روز از تعطیلی دولت آمریکا و مشخص شدن آسیب‌های اقتصادی این روند، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد به جمهوریخواهان اجازه نمی‌دهد برنامه پیشنهادی وی برای اصلاحات بیمه درمانی همگانی را قربانی تصویب بودجه دولت کنند.
کد خبر: ۶۰۲۹۴۸

به گزارش ایسنا، اوباما سه‌شنبه شب جمهوریخواهان محافظه‌کار در مجلس نمایندگان را به خاطر تعطیلی دولت مقصر خواند و گفت: یک جناح از یک حزب، مسئول این تعطیلی است.

وی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: اینها دولت را بابت یک جهاد ایدئولوژیک تعطیل کرده‌اند تا نگذارند بیمه درمانی فراگیر به میلیون‌ها آمریکایی برسد. باراک اوباما بار دیگر از کنگره خواست بودجه را برای دولت تصویب کند، به تعطیلی دولت پایان بدهد و جلوی یک تعطیلی اقتصادی را بگیرد.

در همین حال جمهوریخواهان خواستار مذاکره با دموکرات‌ها شده‌اند. اریک کانتور، سخنگوی اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان به بی.‌بی.‌سی گفت: شاید اگر رئیس‌جمهور وقت کمتری برای نطق‌های حزبی می‌گذاشت و بیشتر با کنگره برای حل مشکلات وقت صرف می‌کرد، این‌طور خودمان را در این وضع نمی‌دیدیم. در حالی که حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه انگشت اتهام و تقصیر را به یکدیگر نشانه رفته‌اند، یک نظرسنجی نشان می‌دهد افکار عمومی آمریکا، استراتژی حزب جمهوریخواه را مقصر می‌شمرند.

طبق نظرسنجی جدید، ۷۲ درصد مردم آمریکا مخالف اقدام کنگره در تعطیلی دولت فدرال برای جلوگیری از اجرای قانون بیمه درمانی هستند.

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در تشریح اولین روز تعطیلی دولت گزارش داد 59 دادگاه مهاجرت در سراسر این کشور از روز سه‌شنبه که آغاز سال مالی دولت آمریکا بود، با حداقل نیروی کارمندان خود فعالیت کردند. بر این اساس، حدود 70 درصد از کارمندان دادگاه‌های مهاجرت در سراسر آمریکا از جمله قضات،‌ موقتا اخراج شده اند و صرفا آن دسته از قضاتی که روی پرونده‌های تبعیدی افراد زندانی کار می‌کنند، از این قاعده مستثنا شده‌اند. این روزنامه نوشته است، روی هم رفته حدود 330 هزار پرونده در دادگاه‌های مهاجرت سراسر آمریکا بلاتکلیف بوده و داوری درباره آنها به بعد موکول شده است.

همچنین اعلام شد بیش از 70 درصد از کارمندان غیرنظامی که برای آژانس‌های جاسوسی آمریکا کار می‌کنند، با اخراج‌های موقت روبه‌رو شده‌اند.

گفته می‌شود آژانس‌های جاسوسی که تحت تاثیر تعطیلی دولت واشنگتن قرار گرفته‌اند، عبارتند از: آژانس اطلاعات مرکزی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و 15 آژانس جاسوسی دیگر. شاون ترنر، سخنگوی ارشد مدیر اطلاعات ملی آمریکا با ممانعت از پرداختن به جزئیات اخراج‌ها، صرفا اذعان کرد که فعالیت آژانس‌های جاسوسی آمریکا احتمالا در صورت ادامه تعطیلی دولت واشنگتن، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها