«ببین من اول می روم بیرون ، کمی بازی می کنم و بعد تکالیفم را انجام خواهم داد.» «مامان جون به خدا اگر تلویزیون خاموش باشد ، نمی توانم مشقم را بنویسم.» وقتی این جملات را می شنوید ، چه می کنید؛
کد خبر: ۶۰۱۷۱

پسر و دختر ما شاگردان بسیار خوبی هستند ، اما آنها هم بچه هایی عادی هستند و همه بچه ها از انجام تکالیف درسی سر باز می زنند. خیلی وقتها فرزندانمان می پرسند: چرا باید مشق شب داشته باشیم؛ و شما دوست دارید بدانید تکالیف درسی که باید فرزندتان بدون تردید آنها را شبانه انجام دهند ، چه اهمیتی دارد و چگونه می توان بدون دردسر آنها را انجام داد؛
تکالیف درسی برای تقویت مهارت های آموخته شده ، ارتقای سطح مهارت ها، گاه افزایش معلومات و متصل کردن دنیای مدرسه به خانه از سوی معلمان تعیین می شوند. با آموزش دادن مهارت های اساسی ، سازماندهی و پرورش دادن عادتهای مطالعه در فرزندانتان ، در واقع ابزاری در اختیار آنها قرار می دهید که به آنها کمک می کند تا در مورد کارها و تکالیف مدرسه ، انتخاب بجایی انجام دهند.
اگر فرزند شما تکالیف درسی خود را انجام نمی دهد، بهتر است با او ارتباطی قاطعانه برقرار کنید. منظور این نیست که با او مشاجره کنید و یا این که با التماس و درخواست عاجزانه بخواهید تا تکالیف خود را انجام دهد ؛ بلکه کافی است روشن و قاطع به او بگویید که چه انتظاری از او دارید. پس از بیان روشن انتظارتان از فرزند خود ، حق انتخاب را به عهده او بگذارید.
اینکه می خواهد به انجام تکالیفش بپردازد و یا ترجیح می دهد از امتیازات خود چشم پوشی کند. این را فراموش نکنید که هرگز از تهدیدهای مبهم و بی معنا استفاده نکنید. جملاتی چون «اگر مشقهایت را انجام ندهی ، من می دانم و تو» این نکته را به کودک شما انتقال می دهد که حرفهای شما جدی نیست. به هر حال تکلیف درسی باید انجام شود. شما و کودکتان در یک میدان نبرد نیستید که بر سر انجام دادن یا ندادن تکلیف با هم مشاجره کنید.
اتکای او به شما هم برای انجام تکالیف درسی ، فقط کودک را به سمت وابستگی بیشتر هدایت می کند. پس چگونه باید به او بیاموزید که تکالیف درسی مشخص شده را باید بدون هیچگونه بهانه ای انجام دهد و مشاجره در این مورد بی فایده است؛
کودکی که فاقد انگیزه است و تمام سعی خود را برای انجام تکالیف درسی خود به کار نمی گیرد، همیشه سرهم بندی می کند و تکالیفش پر از اشتباه است؛! شما چه باید بکنید وقتی فرزند شما تکلیفش را به تنهایی انجام نمی دهد و اصرار می کند شما تمام طول شب را در کنار او بنشینید و کمکش کنید؛! یا وقتی کودک شما دقیقه نود! به یاد درس و مدرسه می افتد؛ آنقدر نوشتن تکالیف خود را به تعویق می اندازد که آخر شب خواهان کمک فوری شما و سایر اعضای خانواده می شود و بالاخره از کوره درمی رود؛! شاید هم عادت کرده حتما شما در منزل حضور داشته باشید تا تکلیف درسی خود را انجام دهد؛! این که کودک شما در کدام یک از این موقعیت ها قرار دارد، مهم نیست.
مساله این است که شما با معضل بزرگی به نام «مشق شب» روبه رو هستید و از این وضع کلافه شده اید! پیشنهاد می کنم از امروز برای انجام تکالیف درسی ، وقت اجباری تعیین کنید و فقط در همان زمان تعیین شده به «درخواست کمک» او پاسخ دهید.
فرزند شما باید یاد بگیرد که حضور شما برای کمک به او محدود است و باید سستی را کنار بگذارد. محیط مناسبی را برای انجام تکالیف درسی فراهم کنید و انتظارات خود را از کودکتان با صراحت و وضوح در محیطی آرام و بدون تنش با او در میان بگذارید. وقتی فرزند شما تکالیف درسی خود را بموقع انجام می دهد ، او را مورد تحسین و پشتیبانی قرار دهید و در مواقع مناسب از مشوقهای اضافی استفاده کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها