برخی از بازیکنان، آستانه تحمل پایینی دارند و این آستانه پایین را با بداخلاقی، توهین و ناسزا گفتن و بازی خشونت‌آمیز نشان می‌دهند

بد اخلاق‌ها

حتی اگر در یک مسابقه فوتبال فشار زیادی روی یک تیم وارد شود و شرایط حساس و سرنوشت‌سازی وجود داشته باشد، هیچ بازیکنی حق ندارد با بداخلاقی و بی‌ادبی نسبت به این شرایط واکنش منفی نشان بدهد، اما خوب می‌دانیم بسیاری از بازیکنان از این قانون تبعیت نمی‌کنند و در زمان‌های مختلف بنا بر اخلاق و خصوصیات خود، به موقعیت‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۰۷۳۲

برخی از بازیکنان آستانه تحمل پایینی دارند و این آستانه پایین را با بداخلاقی، توهین و ناسزا گفتن و بازی خشونت‌آمیز نشان می‌دهند. از این قبیل بازیکنان در فوتبال دنیا زیاد دیده می‌شوند، اما برخی واقعا شورش را درآورده و پا را آنچنان فراتر از حد خود گذاشته‌اند که اکنون به عنوان خشن‌ترین، عصبی‌ترین و بی‌اخلاق‌ترین بازیکنان دنیا شناخته می‌شوند. شاید برخی گمان کنند که فقط رسوایی‌های اخلاقی ظرفیت پایین یک بازیکن را نشان می‌دهد، اما واقعیت این است که بازی خشن و بی‌ادبی در خلال یک بازی نیز خود حاکی از ظرفیت بسیار پایین برخی از بازیکنان است. بدون اشاره به نمونه‌های داخلی و پرداختن به آنها با ده بازیکن بداخلاق و حاشیه‌ساز تاریخ فوتبال دنیا بیشتر آشنا می‌شویم:

دیه‌گو مارادونا

دیه‌گو مارادونا که به عقیده بسیاری برترین بازیکن تاریخ فوتبال است، متاسفانه از آن قبیل فوتبالیست‌هایی است که هرگز نتوانست از شهرت خود نگهداری کند. این ناتوانی در کنار شهرت، علاوه بر این که رسوایی‌های زیادی را برای او رقم زد، او را به یکی از بداخلاق‌ترین بازیکنان حاضر در دنیای فوتبال مبدل کرد. در پرونده ستاره بی‌بدیل تاریخ فوتبال دنیا انواع بی‌اخلاقی‌ها را می‌توان دید. این اسطوره در هر دو بعد زندگی شخصی و فوتبالی خود همواره با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود که اکنون او را در صدر بی‌اخلاق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال نشانده است. ماجرای دوپینگ، فرزند نامشروع و اعتیاد به کوکائین شماری از لکه‌های سیاه پرونده این نابغه بلامنازع تاریخ فوتبال است و البته کتک زدن یک عکاس را هم می‌توان به این سیاهه اضافه کرد.

پائولو دی کانیو

به دنبال توهین این بازیکن ایتالیایی و سابق تیم شفیلد یونایتد به داور بازی دیدار شفیلد با آرسنال در سال 1998، روزنامه انگلیسی سان در گزارشی جامع به همه بی‌اخلاقی‌های این بازیکن پرداخت و نوشت: «آیا بشری بداخلاق‌تر از دی کانیو وجود دارد؟»

به هر حال دی کانیوی بداخلاق پرونده بسیار سیاهی دارد. او پیش از عزیمت به لیگ برتر انگلستان از تیم‌های میلان و یوونتوس اخراج شد، زیرا با سرمربیان وقت این دو تیم یعنی فابیو کاپلو و جیووانی تراپاتونی اختلاف شدیدی پیدا کرد. این بازیکن که به عنوان دومین بی‌اخلاق تاریخ فوتبال شناخته می‌شود حداقل بر خلاف مارادونا در زندگی شخصی خود هیچ مشکلی نداشت. سال 2001 دی‌کانیو در دیدار تیمش با اورتون با یک حرکت جوانمردانه و در حالی که دروازه‌بان حریف به دلیل مصدومیت روی زمین افتاده بود و دروازه خالی در برابر او قرار داشت توپ را با دست گرفت تا بازی را متوقف کند. این حرکت او باعث شد پرونده حجیم و سیاه همه بی‌اخلاقی‌های او به بوته فراموشی سپرده شود، اما به هرحال او دومین بداخلاق تاریخ فوتبال شناخته می‌شود.

اریک کانتونا

این فرانسوی ناآرام و اسطوره باشگاه منچستریونایتد، اکنون یک هنرپیشه تمام‌عیار سینماست. البته او راه درستی را انتخاب کرد، زیرا با آن اخلاق خاص و تندش هرگز نمی‌توانست یک مربی شود. او سال 1995 با خطای وحشتناکی که در دیدار منچستر و کریستال پالاس انجام داد، هشت ماه محروم شد، او در این دیدار در پاسخ پرخاش طرفدار تیم حریف ناگهان به سکوی تماشاگران یورش برد و با لگدی خشن تماشاگر بخت‌برگشته را مورد ضرب و شتم قرار داد. اما این پایان بی‌اخلاقی‌های او نبود. او پس از این‌که در یک برنامه زنده تلویزیونی به مجری برنامه توهین کرد، مجری همان برنامه گفت که این بی‌تمدن خشن در جنگل بزرگ شده است. کانتونا نیز مانند مارادونا بازیکن دیگری بود که هرگز نتوانست از شهرت خود محافظت کند. نام کانتونا اکنون در رده سومین بی‌اخلاق‌های تاریخ فوتبال دنیا قرار گرفته است.

جان تری

بازیکن کنونی تیم ملی انگلستان و باشگاه لندنی چلسی نیز هرگز توانایی کنار آمدن با تبعات شهرت را نداشت و همیشه و سر بزنگاه بی‌جنبه بودن خود را در برابر موقعیت‌های مختلف نشان داد تا در رده چهارم بی‌اخلاق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا قرار بگیرد. از مسائل حاشیه‌ای و رسوایی‌های زندگی خصوصی او که بگذریم، به بی‌اخلاقی‌های او در چمن سبز می‌رسیم.

او خشن بازی می‌کند، خشن تکل می‌زند، زیاد کارت می‌گیرد و حتی در پرونده تخلفات او توهین نژادپرستی هم دیده می‌شود. در تاریخ باشگاه قدیمی و معتبر چلسی هیچ بازیکنی به اندازه جان تری تا این اندازه بی‌اخلاق نبوده و تا این حد حرکات ناجوانمردانه از خود نشان نداده است. او نیز هرگز جنبه داشتن شهرت را نداشته و ندارد.

ادموندو

بی‌جنبه بودن یک بازیکن تا آنجا پیش می‌رود که حتی با وجود رسوایی‌های پی‌درپی باز هم ترک عادت نمی‌کند و با قدرت بیشتری به بی‌اخلاقی‌های خود ادامه می‌دهد. مثل ادموندی برزیلی که یکی از خشن‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل است که در خلال بازی، انواع خطاها و بازی‌های خطرناک از او سر می‌زد. ادموندو اکنون در رده پنجم بی‌اخلاق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار دارد. ادموندو چند بار در حالت رانندگی آن هم با شرایط غیرعادی بازداشت شد، اما اوج خبرسازی او به سال 1995 برمی‌گردد، یعنی زمانی که در یک سانحه رانندگی جان سه نفر را در ریودوژانیرو گرفت. ادموندو نیز همیشه نشان داد وجودش گنجایش شهرتی را که نصیب او شده، ندارد.

لوییز سوارز

مهاجم تیم ملی اروگوئه می‌خواهد خود را اصلاح کند، اما هر کاری کند دیگر نام او وارد فهرست بی‌اخلاق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال شده است و کاری نمی‌شود کرد. سوارز که هم اکنون در لیورپول بازی می‌کند تخلفات زیادی را مرتکب شده است. او نیز از بازیکنانی به شمار می‌رود که خطرناک بازی می‌کند و علاوه بر آن گاهی اوقات بازیکنان تیم مقابل را مورد حمله فیزیکی قرار می‌دهد. ماجرای گاز گرفتن بازوی مدافع صربستانی تیم چلسی در دیدار این تیم لندنی با لیورپول هنوز تازگی دارد. در آن دیدار سوارز با گاز گرفتن بازوی بازیکن چلسی ده جلسه محروم شد تا مخالفانش به او لقب سگ هار بدهند. این بازیکن اروگوئه‌ای نیز پیش از این خطاهای فیزیکی زیادی را روی بازیکنان انجام داده و علاوه بر آن تخلف بزرگ توهین نژادی هم در کارنامه او دیده می‌شود.

هارالد شوماخر

دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال آلمان مشکل خاصی در زندگی شخصی‌اش نداشت، اما اصرار به بازی خطرناک و مرتکب‌شدن بدترین خطاها روی مهاجمان حریف، او را در زمره بی‌اخلاق‌ترین‌های تاریخ فوتبال قرار داده و در جایگاه هفتم نشانده است. او با تیم ملی آلمان یک بار قهرمان اروپا شد و در جام‌های جهانی 1982 و 1986 با همین آلمانی‌ها دو بار نایب قهرمان شد. شوماخر در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 1982 یعنی زمانی که آلمان با فرانسه بازی داشت چنان خطای مهلکی را روی مدافع پیش تاخته فرانسوی‌ها انجام داد که هرگز فراموش نمی‌شود. او زمانی که قصد دفع توپ را داشت چنان پاتریک باتیستون را با یک خطای عمد سرنگون کرد که این فرانسوی نگون بخت دو دندانش شکست، دنده‌هایش دچار شکستی شد و از همه بدتر دو مهره کمرش آسیب دید. نفرت عمومی از این دروازه‌بان هنگامی بیشتر شد که او در حالی که باتیستون بیهوش روی زمین افتاده بود خیلی خونسرد کنار دروازه ایستاده بود. اگر چه این دروازه‌بان بعدا معذرت‌خواهی کرد و این معذرت‌خواهی نیز از سوی مدافع فرانسوی پذیرفته شد، اما این دروازه‌بان با بازی‌های خشن و بی‌رحمانه‌اش برای همیشه نام خود را در میان بی‌اخلاق‌ترین‌ها ثبت کرد.

سینیسا میهالوویچ

این مدافع صربستانی هم هرگز خود را اصلاح نکرد و هرگز راضی نشد که ملایم‌تر بازی کند. او در دوران بازیگری خود در زمینه تکل‌های خطرناک و سرنگون‌کردن بازیکنان حریف یکه‌تاز بود و گاهی اوقات توهین‌های نژادی را چاشنی بازی خطرناک خود می‌کرد. انداختن آب دهان به سمت بازیکنان حریف کار زشت دیگری از او بود که بارها تکرار شد. پاتریک ویرا بازیکن سیه‌چرده تیم ملی فرانسه که یکی از قربانیان توهین‌های نژادپرستانه میهالوویچ است، زمانی گفت: «میهالوویچ بی‌جنبه‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال است.» میهالوولیچ که اکنون در کار مربیگری است در رده هشتم بی‌اخلاق‌ترین‌های تاریخ فوتبال قرار گرفته است.

جویی بارتون

این فوتبالیست انگلیسی که در فصل گذشته لیگ برتر برای کویینز رنجرز پارک بازی می‌کرد به عنوان پسر بد فوتبال انگلیس شناخته می‌شود. او هرگز خود را اصلاح نکرد البته مدت زمان کوتاهی آرام گرفت اما خیلی طول نکشید که دوباره به همان پسر بد همیشگی تبدیل شد. در پرونده این بازیکن بی‌ادب و خشن نیز محرومیت‌های زیادی دیده می‌شود، محرومیت‌هایی که ظاهرا این بازیکن را هرگز ادب نکرد. بارتون خیلی راحت در زمین مسابقه ناسزا می‌گوید، تکل می‌زند، با دیگر بازیکنان درگیری لفظی پیدا می‌کند تا به این ترتیب بدترین بازیکن ده سال اخیر فوتبال انگلستان از لحاظ اخلاقی باشد. او در میان بی‌اخلاق‌های تاریخ نفر نهم است.

رنه هیگوایتا

او همان دروازه‌بانی است که سال 1995 و در دیدار با انگلستان توپ را با ضربه دیدنی پشت پایش دفع کرد. این دروازه‌بان کلمبیایی نیز پرونده سیاهی مملو از انواع رسوایی‌های اخلاقی و بازی‌های خشن دارد. او هرگز خود را اصلاح نکرد و از رسواترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا به شمار می‌رود. در پرونده او می‌توانید تخلفاتی باورنکردنی همچون آدم ربایی یا مصرف مواد مخدر ببینید. هیگوایتا در رده دهم بی‌اخلاق‌ترین‌های تاریخ فوتبال قرار دارد.

ترمیم ناممکن یک چهره مخدوش

کارلوس ته‌وز، ماریو بالوتلی، مارکو ماتراتزی، روماریو و الحاجی دیوف دیگر بی‌اخلاق‌های دنیای فوتبال شناخته می‌شوند. به نظر می‌آید پتانسیل بی‌ظرفیت‌بودن برخی از بازیکنان فوتبال آنچنان بالاست که به دست آوردن شهرت این بی‌ظرفیت‌بودن را تحریک می‌کند و آثار آن را در قالب خطاهای بسیار خطرناک یا حاشیه‌های اخلاقی نشان می‌دهد. در فوتبال ایران نیز بازیکنان بداخلاق زیاد بوده‌اند، اما حداقل جای خوشبختی این است که در فهرست بداخلاق‌ترین‌های تاریخ جای نگرفته‌اند!

هیلدا حسینی‌خواه ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها