رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری:

20 درصد سالمندان تحت پوشش بیمه‌ای نیستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه 86.1 درصد سالمندان با فرزندان و نزدیکان خود زندگی می کنند، گفت: در حال حاضر 20 درصد سالمندان کشور تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.
کد خبر: ۶۰۰۶۶۸
20 درصد سالمندان تحت پوشش بیمه‌ای نیستند

همایون هاشمی در نشست خبری که به مناسبت هفته سالمندان روز چهارشنبه برگزار شد، گفت: از امروز سوم مهر هفته سالمندان آغاز می شود و هر روزی به سالمندان نامگذاری شده است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 8.2 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند گفت: پیش بینی می شود تا سال 1404 جمعیت سالمندان حدود 15.5 درصد شود.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی، در حال حاضر 80 درصد سالمندان، مسکن ملکی دارند و 7.3 درصد از آنها نیز تنها زندگی می کنند.

وی از تشکیل بنیاد فرهیختگان خبر داد و گفت: به زودی در استان های خراسان جنوبی، کرمان، گیلان و کرمانشاه بنیاد فرهیختگان در اجرای خدمات به سالمندان راه اندازی می شود. این بنیاد با کمک کمیته امداد، شهرداری ها، صندوق بازنشستگی و بهزیستی اداره خواهند شد.

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 285 هزار سالمند بی بضاعت و نیازمند به طور رایگان از خدمات سازمان بهره مند می شوند، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون 500 هزار نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند و همچنین 20 درصد سالمندان کشور نیز از هیچ بیمه ای برخوردار نیستند که امیدواریم بتوانیم این درصد را بر اساس اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده افزایش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود 15 درصد سالمندان بالای 60 سال شاغل و مابقی شاغل نیستند.

هاشمی از تدوین پیش نویس سند ملی سالمندان خبر داد و گفت: در این سند وظایف دستگاه ها و نحوه مشارکت آنها در ارائه خدمات به سالمندان مشخص شده است که امیدواریم به تصویب دولت برسد تا بتوانیم بر اساس آن مطالبات خود را در زمینه سالمندان دستگاه ها عملیاتی کنیم.

وی از تدوین بیمه مراقبتی سالمندان و پیگیری آن در شورای عالی بیمه خبر داد و افزود: راه اندازی بنیاد فرزانگان در 10 استان کشور، تدوین شاخص های شهر سالمند از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی فعالیت 228 مرکز شبانه روزی سالمندان و 127 مرکز خدمات در منزل خبر داد و گفت: در سال گذشته 105 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

هاشمی افزود: 47 مرکز تعاونی خوداشتغالی برای سالمندان راه اندازی شده است و همچنین 899 تشکل غیردولتی نیز در حوزه سالمندان فعالیت می کنند.

وی در مورد تشکیل شورای ملی سالمندان نیز اظهار کرد: قانون برنامه سوم توسعه تشکیل شورای ملی سالمندان تکلیف کرده است اما با توجه به تغییرات ساختاری در وزارت خانه ها و همچنین عدم همکاری های لازم وزارت بهداشت از سال 83 تاکنون این شورا تنها پنج جلسه را تشکیل شده است که دو جلسه آن مربوط به سال های 90 و 91 بوده است که با هماهنگی های انجام شده در آینده نزدیک ششمین جلسه را تشکیل خواهیم داد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از آغاز به فعالیت سایت شورای ملی سالمندان خبر داد و افزود: این سایت اطلاع رسانی تاکنون فقط در چند کشور وجود داشت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها